selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon May 12, 2025 00:48

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: Högtalare & Lågtalare.
PostPosted: Sun Mar 23, 2008 20:30 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Har kört med Kan högtalare länge (både ver l och ll), körde fem st till bion förr,
Jag gillar Kef elementen skarpt men är sugen på en bättre högtalare som kan köras aktivt. och de skall enbart köras i två-kanal ,
Gärna en lite större stativare eller en liten golvare..
Vad finns?
och de skall spela lite mer åt det "softa" hållet

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 23, 2008 23:54 
Site Admin
Site Admin

Vad har du för budget och vad som är nuvarande system är nog bra om du berättar också så är chansen större att du får bra råd.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 24, 2008 13:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Du kan ju köra dom aktivt med fattigmansaktivt, dvs. passiva filter mellan för och slutsteg: http://store.hlabs.com/pk4/store.pl?section=9

Eller bygga själv...

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 24, 2008 13:22 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Ja Sony så här då.
Håller på att gå från flerkanal till tvåkanal, Det blir till att börja med
Kolektor och LK 100,
Men annars så några lite större stativare eller små golvare som passar ovanstående..
Vad finns?..

Last edited by Fred on Wed Apr 16, 2008 15:02, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 24, 2008 13:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Bygga egna aktiva filter är relativt lätt, finns säkert klara byggsatser av bra kvalitet.
Bygga passiva lågnivåfilter är ännu enklare, men det blir krångligare om man måste nivåjustera de enskilda högtalarelementen- då behövs en potentiometer att reglera med.
Sen finns ju som nämnt Linns lösning, men då måste du byta högtalare etc. och det blir säkert mycket dyrare...

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 24, 2008 14:46 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Tukan, Katan eller kanske Komponent 110/104...

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 24, 2008 17:17 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Kanske inte direkt små... men Keilidh är oftast grymt prisvärda. Helt ok passivt men lyfter rejält aktivt och du kan ju (om jag inte fått fel för mig) aktivera med både mono, stereo och chakrakort när du aktiverar (typ LK100, 85/140, 5125/2250 eller chakrasteg).
Sen är ju ljudet ganska "soft" om man så vill, lite lill-keltik även om de såklart varierar med vilket rum de spelas i.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 24, 2008 18:43 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jag får kolla lite på Dessa.
Tukan ser ju lite liten ut, lite som kan högtalarna,
Katan ser ju lite större ut

Last edited by Fred on Wed Apr 16, 2008 15:03, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 26, 2008 23:06 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Kul att se någon som kör med Kan. Jag har ett par själv som jag kör som bakhögtalare i ett surroundsystem. När jag väl får min Mimik CD-spelare ifrån England (verkar aldrig komma) så ska jag ge dem en chans igen i ett rent Linn-system tillsammans med Wakonda och LK100.
Tidigare har jag inte riktigt fått någon fart på dem...
(Ska jag vara helt ärlig så låter de rätt illa jämfört med mina Monitor Audio Silver RS8).

RS8 kostar runt 12.000 kr och klassas som bland de bästa i den prisklassen. Jag kan ju inte ge dem ett slutgiltigt betyg förrän jag kört dem med Mimik:en men jag tycker de låter "för mycket".
Man blir lätt lite lyssningstrött även fast de spelar mycket bättre nu med Wakondan och LK100. Så de är väl inget jag rekommenderar... Däremot så undrar jag lite hur andra Sellerister har upplevt skillnaden när de bytt till Linn-högtalare, typ Ninka, Keilidh?
Måste väl finnas flera härinne som tidigare haft Hifi-tidningarnas favorithögtalare men sedan bytt till Linn. Hur har ni upplevt skillnaderna?

Katan har jag förövrigt hört passiva på High Fidelity men tycker de är lite för tunna. Ingen större bas där att tala om. Majik 140 däremot.. det är mot de jag siktar. Helt underbara.

Är jag OT nu?

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 27, 2008 00:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

RS8 är mycket fina och definitivt bland det bästa du kan köpa för 12.000kr. MEN, nu kan du köpa nya Ninka för samma pengar och
då har RS8 inte mycket att komma med, tyvärr...

/M

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 27, 2008 00:05 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Quote:
Katan har jag förövrigt hört passiva på High Fidelity men tycker de är lite för tunna. Ingen större bas där att tala om.
Förvisso har de mindre bas än de flesta av Linns golvmodeller - men med tillräckligt bra källa och förstärkare så förvånad man över hur mycket bas dessa kan prestera för att vara så små trots allt, tycker jag...

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 27, 2008 00:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Wilson wrote:
Kul att se någon som kör med Kan. Jag har ett par själv som jag kör som bakhögtalare i ett surroundsystem. När jag väl får min Mimik CD-spelare ifrån England (verkar aldrig komma) så ska jag ge dem en chans igen i ett rent Linn-system tillsammans med Wakonda och LK100.
Tidigare har jag inte riktigt fått någon fart på dem...
(Ska jag vara helt ärlig så låter de rätt illa jämfört med mina Monitor Audio Silver RS8).

RS8 kostar runt 12.000 kr och klassas som bland de bästa i den prisklassen. Jag kan ju inte ge dem ett slutgiltigt betyg förrän jag kört dem med Mimik:en men jag tycker de låter "för mycket".
Man blir lätt lite lyssningstrött även fast de spelar mycket bättre nu med Wakondan och LK100. Så de är väl inget jag rekommenderar... Däremot så undrar jag lite hur andra Sellerister har upplevt skillnaden när de bytt till Linn-högtalare, typ Ninka, Keilidh?
Måste väl finnas flera härinne som tidigare haft Hifi-tidningarnas favorithögtalare men sedan bytt till Linn. Hur har ni upplevt skillnaderna?

Katan har jag förövrigt hört passiva på High Fidelity men tycker de är lite för tunna. Ingen större bas där att tala om. Majik 140 däremot.. det är mot de jag siktar. Helt underbara.

Är jag OT nu?
När det gäller basen på katan kommer det när man gött i hela kedjan. Men visst går det inte jämföra med en modern golvare.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 27, 2008 00:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jodå, det var lite tryck i basen på Kan också. Katan är säkert kanon. Speciellt i en lägenhet... Men lite mer bas vill man ju bjuda grannarna på :roll:

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 27, 2008 10:56 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jo jag har läst och läst, inte lätt detta.
Vill ju byta ut kan, hadde 5 st kan + sub när jag körde bio- Tycker de är lite för tunn i tvåkanal.

Har kollat runt och får ju bra tipps bla här på forumet..
Har några jag tittar närmare på =
Tukan, Katan, Quad 11L eller 12L De mindre Kef och Dynaudio 52
Och Kanske Keilidh mf..

Jag har bara lyssnat till Quad i affär och de låter inte dåligt,
Bla mer botten än Linn kan.och de spela lite åt det "softa" hållet

Detta får ju ta lite tid med att välja Är lite nyfiken på de mindre KEFárna.. någon som hört dessa?
.

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 29, 2008 17:56 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Ja då har jag lyssnat på KEF iQ3, , lät ok men har iof inte provat hemma än.detta blir inte lätt
KEF IQ5 tyckte jag att det fattades för mycket botten i för storleken..

Post new topic  Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00