selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 16, 2025 11:41

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 63 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 20, 2008 09:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
don Tomaso wrote:
Jag vill ju slippa att lyssna och jämföra mellan olika delar i mitt nätverk eftersom jag är otroligt skeptisk till att det verkligen gör en skillnad.
Jämföra mellan tex Akurate och Majik DS gör jag gärna och ser hur stor skillnad det är i mina öron och sen bedöma om det är värt merkostnaden.
Okej, men det du säger är väl bara att du inte vill modda och mecka. Det är ju fullt förståeligt! Om du däremot besöker din handlare, låt säga om ett år, för att jämföra två DS-maskiner och handlaren sedan demonstrerar den billigaste nätverkskabeln mot den bästa han har hittat, ja då gör du ju bara ett (förhoppningsvis) rationellt val baserat på vad du upplever för skillnader. Strunt samma om det är lådan eller sladden, det är ju prestandan per betalad krona som är intressant.
Quote:
Det är forumen som fått mig att börja tvivla
Det finns handlare som verkligen ogillar sådana här forum, just av den anledningen. "Kunderna blir oroliga" har jag hört ett antal gånger. Men det kan ju också vara så att de känner sig hotade av att så många kunder kan så mycket!

Problemet är kanske att du får mer information än du vill ha genom att läsa alla inlägg. Och sedan känner du att du måste ta ställning till om det är viktigt för dig eller inte? Jag vet inte om lösningen är att sluta läsa alla tokiga modd-trådar eller att mentalt ställa in sig på att "ja ja, det där kommer att reda ut sig med tiden". Men störa musiklyssningen får det inte göra!

Kort sagt tror jag inte att det är nåt fel på Linn som märke för dig. Det är bara så att du hänger på ett forum där de mest fanatiska prestandajägarna utbyter erfarenheter. :D
Nej Linn är nog rätt märke för mig men kanske inte DS-konceptet än. Kommmer nog att köra med en Squeeze Box tills det har kommit en "Best Practice" och göra som du säger lyssna och bedöma själv först vilken DS man ska ha och har råd med för att sen kanske följa vad ni har kommit fram till i konfigurering etc. Nu spelar inte optimal prestanda så stor roll för mig jag har inget behova att kräma ur det sista ur mina grejer det låter så bra ändå bara direkt ur kartongen :D

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 20, 2008 09:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Nu spelar inte optimal prestanda så stor roll för mig jag har inget behova att kräma ur det sista ur mina grejer det låter så bra ändå bara direkt ur kartongen
:!: Huvudet på spiken. Sen tycker jag personligen att plattan man lirar har större betydelse än viken nätverkskabel man avnäder.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 20, 2008 09:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pär wrote:
Quote:
Nu spelar inte optimal prestanda så stor roll för mig jag har inget behova att kräma ur det sista ur mina grejer det låter så bra ändå bara direkt ur kartongen
:!: Huvudet på spiken. Sen tycker jag personligen att plattan man lirar har större betydelse än viken nätverkskabel man avnäder.
Jag tycker det är intressant att läsa, och delta, i debatterna. Jag tycker det är intressant att lyssna och notera skillnader på sådant som inte borde ge skillnader.

Men för mig personligen är dessa skillnader alldeles för små för att jag ska lägga tid och pengar på dom. Jag har inte dessa krav på återgivningen längre såsom jag hade förr. I slutet av 70-, början av 80-talet hade jag så höga krav att dåtidens Linn-grejor inte platsade. Med undantag för LP12:an då förstås.

Idag lyssnar jag hellre på musik i den anläggning jag har och tom 192k mp3 slinker igenom. Hellre det än Studio Master Quality med någon intetsägande artist genom en DS.

Men det är kul att hänga här och delta i snacket :D

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 20, 2008 10:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Teatimes experiment indikerar att finns hörbara skillnader mellan olika FLAC-filer och att skillnaden verkar ligga i avkodningen av FLAC-formatet, då filerna egentligen innehåller samma information. Detta stämmer också väl med det faktum att FLAC är ett verkligt lossless format och sunt förnuft som säger att ju mer processorkraft som tas till dekomprimeringen dessto sämre kommer det att låta.

Med detta i minnet vore det intressant att göra jämförelsen där man tar jämför FLAC-filen med WAV-filen för som jag förstår så gjorde Teatime aldrig den jämförelsen.

Detta särskillt som hårddiskar är billiga och FLAC-filerna bara blir ca hälften så stora som orginalfilen, så kanske är det värt att dubblera lagringsutrymmet och istället ha filerna lagrade som WAV?

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 20, 2008 11:10 
Site Admin
Site Admin

Splittade ut diskussionen till en egen tråd.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 20, 2008 11:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Vilken tråd då?

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 20, 2008 11:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Traktorpojken wrote:
Med detta i minnet vore det intressant att göra jämförelsen där man tar jämför FLAC-filen med WAV-filen för som jag förstår så gjorde Teatime aldrig den jämförelsen.

Detta särskillt som hårddiskar är billiga och FLAC-filerna bara blir ca hälften så stora som orginalfilen, så kanske är det värt att dubblera lagringsutrymmet och istället ha filerna lagrade som WAV?
Enligt uppgift från Lejonklou-forum så låter FLAC-komprimerade filer bättre än WAV, men som flera påpekat. Jag har en känsla av att skillnaderna mellan olika komprimeringsprogramvaror inte är speciellt dramatiska så länge som det handlar om lossless-komprimering. Inte heller skillnaderna mellan olika NAS:ar, switchar och kablar bör inte vara dramatiska så länge som man inte valt direkt olämpliga uppkopplinar, med olyckliga jordslingor eller har apparater som introducerar onormalt kraftiga störningar på elnätet. Med tanke på DS:arnas absolutamässigt höga prestanda (både mätmässigt och lyssninsmässigt) så kan man nog dra slutsatsen att Linn adresserat dessa problem redan som det är (även om det kanske finns ytterligare lite till att hämta).

FYI: Jag kopplar DS till switch via en 15 m skärmad CAT5e kabel med skärmen jordad i switchen och skärmen icke ansluten i DS:en. Dessutom har jag gjordat switchen och använder oskärmade kablar för övriga anslutningar till switchen. Jag tycker detta fungerar utmärkt och bryr mig inte om att undersöka ev. förbättringsmöjligheter förrän jag flyttat, vilket är rel. snart.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 20, 2008 11:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Ayn wrote:
Vilken tråd då?

/ B
Hit, antagligen. :wink:

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 20, 2008 12:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Enligt uppgift från Lejonklou-forum så låter FLAC-komprimerade filer bättre än WAV,
En dum fråga Flac-komprimerade filer är hälften så stora men låter bättre än WAV filer som är okomprimerad fil eller??

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 20, 2008 15:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Bill50x wrote:
Ayn wrote:
Vilken tråd då?

/ B
Okejrå, men med tanke på alla inlägg som kvarstår känns det inte direkt som en split eller avknoppning... :-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 20, 2008 17:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
hardcorelinnie wrote:
Bill50x wrote:
Vilken tråd då?

/ B
Okejrå, men med tanke på alla inlägg som kvarstår känns det inte direkt som en split eller avknoppning... :-)

/ B
Det försvann några få inlägg i början som handlade om NASen Linn erbjuder sedan fick tråden ett nytt namn.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 20, 2008 18:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En sak som jag tror man kan glömma ibland är ju att elnätet belstning spelar roll i skillnader

Jag tycker att min Ds låter olika, olika dagar ibland sämmre ibland bättre prövade slå av allt förutom säkringen till stereon och resultatet var ett större lungn

Så jag tror att om man ska få tillförlitliga tester måste förutsättningarna vara de samma, ta t.e.x kompressorn i frysen, under ena 30 sekunders tunedem går den medans när man byter grejer så är den avslagen
jag tror att såna grejer gör större skilland än t.e.x en vändning av Tp kabel vilket kan göra att man drar en felaktig slutsats

Ingen som testat separata strömlösningar som t.e.x denna

http://www.marcuscables.com/power_powerplant.htm

Dyrt som tusan, men kanske värt det?

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 20, 2008 21:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Endast 300, 500 resp 1.000W...?

/M

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 20, 2008 21:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
En sak som jag tror man kan glömma ibland är ju att elnätet belstning spelar roll i skillnader

Jag tycker att min Ds låter olika, olika dagar ibland sämmre ibland bättre prövade slå av allt förutom säkringen till stereon och resultatet var ett större lungn

Så jag tror att om man ska få tillförlitliga tester måste förutsättningarna vara de samma, ta t.e.x kompressorn i frysen, under ena 30 sekunders tunedem går den medans när man byter grejer så är den avslagen
jag tror att såna grejer gör större skilland än t.e.x en vändning av Tp kabel vilket kan göra att man drar en felaktig slutsats
Det är mycket möjligt att på marginalen så spelar sådana saker in. Ju bättre utrustning (i meningen lägre egen störnivå) kommer naturligtvis avslöja en sämre miljö. Lyssnar man på musik från ett kassettdäck utan Dolby så gör det inget om Moviens fläktar snurrar för fullt.

En annan jämförelse kan vara hur många hästkrafter man får ur en bensinmotor. Det varierar med luftfuktighet och temperatur men det spelar normalt ingen roll för du har alltid marginaler, du behöver inte alla hästarna ändå.

Men. Jag tycker iofs också att dyr och välljudande apparatur ska vara isolerad från yttre påverkan. Betalar jag 140 papp för en spelare som faktiskt är tänkt att stå i mitt vardagsrum så ska jag inte behöva meka som i värsta laboratoriet för att få ut max prestanda.

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 20, 2008 22:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Endast 300, 500 resp 1.000W...?

/M
Jo jag tyckte också att det var lite men till källa/försteg så räcker det

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post new topic  Reply to topic  [ 63 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00