selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 16, 2025 07:33

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 63 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 Next
Author Message
PostPosted: Tue Mar 18, 2008 20:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Splittar diskussionen från "NASare"-tråden om vad som påverkar prestandan på en DS. //Ayn

Enl de som testat på Lejonklou's forum är skärmade cat5 kablar bättre än oskärmade samt de verkar riktningskänsliga, dessutom verkar NAS/switchar låta olika bra. (o hur elkontakten vänds i väggen har visst också påverkan)

Spännande!

Kanske ännu mer komplext att sätta upp en DS jämfört med att justera en LP12 8)

O så ger rippning med EAC o Ripstation olika bra ljud. Kanke mer rimligt att tänka sig iof.

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 18, 2008 20:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är väl som farbror Barbro brukar säga
" Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet" :lol:

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 18, 2008 22:25 
Site Admin
Site Admin

Gillar inte alls de esoteriska riktningarna folk verkar gå i vad gäller komponenter ikring DS-system. Hela poängen med DS var väl just att eliminera en hiskelig drös med felkällor? Det är upp till var och en att testa vad man vill i sitt system, men när man ignorerar vad hela poängen med TCP/IP istf UDP/IP är känns det som en slippery slope.

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 18, 2008 23:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Gillar inte alls de esoteriska riktningarna folk verkar gå i vad gäller komponenter ikring DS-system. Hela poängen med DS var väl just att eliminera en hiskelig drös med felkällor? Det är upp till var och en att testa vad man vill i sitt system, men när man ignorerar vad hela poängen med TCP/IP istf UDP/IP är känns det som en slippery slope.
Håller helt med det här känns inte kul men dock väntat.

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 18, 2008 23:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Nej, hela poängen är att krama max prestanda ur digitalt lagrad musik.
De andra kommentarerna får du utveckla...

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 18, 2008 23:54 
Site Admin
Site Admin

Orsaken till att man uppnår en prestandahöjning är ju att man bygger en arkitektur där man eliminerar alla möjliga felkällor. Vanliga RedBook-standarden för CD saknar ju all form av möjlighet till omläsning och bara begränsad felkorrigering, medan en nätverksspelare som en DS har en hel kedja av feltoleranta länkar med full möjlighet till korrigering och omläsning. Då ÄR det liksom bara ettor och nollor, rätt är rätt och fel är fel. Är det fel läser man om, är det rätt kör man på. Och när man har möjlighet att göra rätt hela tiden (DS) istället för att göra så lite fel som möjligt (CD) blir det bättre.
Att det då ska börja pratas om att dator X med hårddisken Y låter bättre än dator Z med hårddisken W blir bara konstigt. Samma sak med olika typer av TP-kablar. Kör man TCP/IP har man en fullt fungerande och enormt beprövad felkorrigering inbyggd. That's the beauty of it.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 19, 2008 00:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Korrekt dataström och optimalt ljud är två olika saker.

Jag har endast snuddat vid att jämföra kablarna till DS, men det är faktiskt, förvånande nog, tydliga skillnader. Alla kablar levererar dock exakt samma digitala information - felfria paket - så den ljudmässiga skillnaden beror inte på detta.

Vad skillnaderna beror på vet jag inte, men jag börjar med att lyssna och försöker sedan förstå. Inte tvärt om.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 19, 2008 00:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Heheh. Ayn, kanske kan det lugna dig om du tänker att det antagligen handlar hur många övriga störningar som smyger sig med in i den analoga delen av DS?

Borde inte tråden delas vid sportis inlägg förresten? Kan bli en lång diskussion... :D

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 19, 2008 07:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har inget emot att folk undersöker vad som låter bättre. På så sätt så slipper man jämföra själv om man är lat som jag. Men sen kan man undra hur stor är skillnaden är?
Är ingen datafreak men varför kan man inte ha en intern hårdisk i ds:en då slipper man ju fundera på div nätverkskablar osv...

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 19, 2008 08:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker mig känna igen diskussionen från när digitalt media introducerades på 80-talet. Äntligen var det perfekta ljudet här, utropades det. Vid jämförelser mellan olika cd-spelare tittade man bara på funktioner och priset. Ljudet kunde det ju inte vara något fel på, det var ju bara ettor och nollor och dessutom fanns det korrigeringskretsar i cd-spelaren. Hur rätt, eller rättare sagt fel, det var vet vi med önskvärd tydlighet.

Jahaja, nu kommer DS och alla de andra med liknande koncept och resonemanget är likalydande. Nu har man isolerat alla felkällor så vad vi lyssnar på är det perfekta ljudet. Ja, bortsett från att D/A-omvandlingen alltid kan bli bättre.

Men lik förbaskat är det några som anser att kablage, val av hårddisk(ar) etc ger ljudmässiga skillnader. Och då börjar vi få problem. För det ska ju inte kunna bli några ljudskillnader. I princip ska man kunna slänga in ettorna och nollorna lite hur som helst i en DS och ut kommer ljuv musik, eller? Jag är inte så kunnig på nätverksteknik, jag är glad om jag får kontakt, men TCP/IP och DS i skön förening ska väl se till att det är ordning på torpet?

Vad är det då som kan ge dessa skillnader som vissa anser sig höra? Oavsett vad, jag tror ju inte att det har med något mystiskt "Linn-väsen" att göra utan finns det skillnader måste dom vara verifierbara och gå att åtgärda. Men vad som är viktigt är att testa på ett sådant sätt att man verkligen kan bedöma resultatet på ett vettigt sätt. Att bara skifta från en NAS till en annan duger inte, det är alldeles för många parametrar som ändras samtidigt. För oss användare är dock en sådan "test" relevant men den är inte allmängiltig utan bara just för mig när jag ska välja mellan två apparater.

Personligen tycker jag att det är synd om man (Linn och andra) inte har lyckats isolera datalagringen från de ljudande komponenterna. Jag har verkligen ingen lust att hålla på och meka med ursågade lackbord, ett för varje hårddisk och sedan att elektroniken hänger i gummisnoddar ovanpå alltsammans och förbundet med kablar som kostar tiotusen kronor styck.

För övrigt när jag en misstanke om att de upplevda skillnaderna inte alls finns där i verkligheten. Vill man höra skillnader så kan man alltid testa på ett sådant sätt att skillnaderna finns där. Det gör man omedvetet. De lyssningstillfällen jag haft ute i butik (senast var DS, CD12 och Majik CD) visade tydligt hur lätt det är att ryckas med och tro att man hör stora skillnader. Det gjorde jag också men jag tyckte dels att skillnaden inte var värd prislappen (men det har ju inget med faktisk prestanda att göra), dels var jag inte säker på att skillnaden faktiskt fanns där. Att lyssna på en komplett ny anläggning, med musik du inte hört förut, det är inte speciellt utslagsgivande. Lyssnar man tex på en ny låt flera gånger efter varandra upptäcker man något nytt för varje gång trots att man lyssnar på samma anläggning. Det gäller även rytm och timing.

Jag tror vi kommer att få, grovt uppdelat, två grupper av "DS-användare". Dels de som ställer en NAS eller dator någonstans och göder sin DS, klämbox eller motsvarande från denna - och lever lyckliga med detta. Vill man uppgradera ger man sig inte på datordelen utan förutsätter att den är god nog.

Dels har vi de personer som ser varje ny teknik som en utmaning att klämma ur det lilla extra ur programmaterialet. Om det så krävs att man vänder på sata-kablar i datorriggen så får man väl ta det besväret!

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 19, 2008 12:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Jag tycker mig känna igen diskussionen från när digitalt media introducerades på 80-talet. Äntligen var det perfekta ljudet här, utropades det. Vid jämförelser mellan olika cd-spelare tittade man bara på funktioner och priset. Ljudet kunde det ju inte vara något fel på, det var ju bara ettor och nollor och dessutom fanns det korrigeringskretsar i cd-spelaren. Hur rätt, eller rättare sagt fel, det var vet vi med önskvärd tydlighet.

Jahaja, nu kommer DS och alla de andra med liknande koncept och resonemanget är likalydande. Nu har man isolerat alla felkällor så vad vi lyssnar på är det perfekta ljudet. Ja, bortsett från att D/A-omvandlingen alltid kan bli bättre.

Men lik förbaskat är det några som anser att kablage, val av hårddisk(ar) etc ger ljudmässiga skillnader. Och då börjar vi få problem. För det ska ju inte kunna bli några ljudskillnader.
EXAKT :!:

Med åren har man (smärtsamt ibland) insett att ALLT har betydelse.
Hade ju onekligen varit enklare om man slapp pilla med dessa detaljer.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 19, 2008 14:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Fast å andra sidan verkar det finnas sådana personer som gillar att pilla med dessa detaljer ;-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 19, 2008 14:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Bill50x wrote:

Men lik förbaskat är det några som anser att kablage, val av hårddisk(ar) etc ger ljudmässiga skillnader. Och då börjar vi få problem. För det ska ju inte kunna bli några ljudskillnader.
EXAKT :!:

I det här fallet måste man ju nästan fråga sig om skillnaderna verkligen existerar.

Det är ju inte bitfel och det kan ju inte vara fel i tidsdomänen.

Om skillnaden finns så måste det vara påverkan av elnätet i huset, men det låter ju också långsökt. Visst man behöver inte kunna förklara allt men det här verkar ju onekligen suspekt

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 19, 2008 16:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
I det här fallet måste man ju nästan fråga sig om skillnaderna verkligen existerar.
Absolut. Först måste man ju vara alldeles säker på att det verkligen finns skillnader. Och sedan bör man bestämma sig för om de är tillräckligt stora för att bry sig om. Hur göra detta?

Lyssna och jämföra kanske :?:

Om man inte kan avgöra skillnader med sina egna öron så ska man absolut inte köpa något som det står Linn på! Det är ett ruskigt dyrt märke för de få funktioner som erbjuds.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 19, 2008 16:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
Det är ju inte bitfel och det kan ju inte vara fel i tidsdomänen.

Om skillnaden finns så måste det vara påverkan av elnätet i huset, men det låter ju också långsökt. Visst man behöver inte kunna förklara allt men det här verkar ju onekligen suspekt
Mjae, det behöver inte vara elnätet. Men kan man verifiera, på ett trovärdigt sätt, att det är ljudmässiga skillnader så har dom en teknisk förklaring. Och då får man väl tänka ett varv till. Personligen har jag svårt att tro att en enskild hårddisk kan påverka ljudet, men man ska aldrig säga aldrig. Drivrutiner, anpassning till bios, strömförsörjning... allt möjligt kan påverka. Men, är det inte sådana variationer som efterföljande led ska ta hand om?

Men man ska ha klart för sig att människan vill bedras. Stoppar man in en kabel, dyr och fin samt med "rätt" märke på, så förväntar man sig att den låter "bättre". Även om den bara låter annorlunda så anses det vara bättre.

I fallet med NAS´ar så kanske det är så att den utrustning som Linn rekommenderar och säljer också är den som låter bäst. Om man då fipplar med grejorna så det låter annorlunda, är det då "bättre"?

Sedan har vi förstås bekymret med vad som är "bättre". Men det är en annan fråga.

Vad som också är otroligt viktigt är att isolera de parametrar som man förändrar. Dvs försöka förändra enbart en parameter i taget. Det låter sig tyvärr oftast inte göras utan man är tvungen att med någon form av logik försöka analysera vad som händer.

Jag besökte för ett par år sedan en golvtillverkare i Nokia i Finland tillsammans med representanter från Landstinget. Denne framförde då klagomål från städpersonalen att det var tyngre att dra torrmoppen på det enfärgade pvc-golvet jämfört med det melerade. Tekniska chefen tillika labbchefen ifrågasatte det hela eftersom de båda golven tillverkas i samma typ av maskin, de produceras med samma material och när man mäter ytnoggrannhet och ljusreflexion så har de identiska värden. Det KAN inte vara några skillnader hävdade de. Prover fixades fram och kände man med fingret över ytan så var det en liten, men märkbar, skillnad. Det kändes att det var mindre friktion på det melerade golvet. Nonsens sade kvalitetschefen och hämtade testutrustning. Självklart mätte proverna exakt likadant och dom (cheferna på detta företag) märkte ingen skillnad när dom provade med fingret. Dom hade ju sett att instrumenten visade exakt samma värde.

Det gjorde dock både jag och landstingskillen, även i blindtest hade vi 100 % rätt. Frågan kom upp, producerades mattorna verkligen i samma maskin? Jo, men på två olika orter. Men, i den ena maskinen hade man 6 meter torkbana och använde vanlig värme för att torka mattan när den kom ur maskinen. I den andra maskinen hade man bara 1,5 meter torkbana och torkade med UV-lampor! Enligt producenten var detta enda skillnaden, men denne menade att torkprocessen inte kunde påverka ytfriktionen, dessutom visade ju testinstrumenten exakt samma värde.

Vad kan man lära sig av detta? Jo, var alltid hälsosamt misstänksam, både mot de som påstår sig höra skillnader - och de som säger att det omöjligt kan vara några. Ska man göra en seriös test, då ska alla tekniska skillnader redovisas, inte bara de som man tror kan påverka. Vid lyssningstester ska man givetvis inte använda låt A vid första testen och sedan efter 5 minuters omkoppling köra låt B. Och kan man inte verifiera skillnaderna blint med högre än 50 % säkerhet så kan man lika gärna låta en apa sitta och gissa, det blir lika bra...

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 63 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00