selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 17, 2025 10:39

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sat Mar 15, 2008 03:41 
Ny Medlem
Ny Medlem

Hej allihop, äger en LP12 av 83 årsmodell blygsamt utrustad med Basik Plus samt Adikt . Någonstans ,(förmodligen på detta forum ), hittade jag tipset att putsa upp utsidan av skivtallriken med Brasso putsvadd. Resultatet blev minst sagt fantastiskt :shock: ,trodde aldrig det var möjligt att få en sådan glans :D .

Går det att köpa detta medel någonstans i Stockholmsområdet? (Bor i Vällingby) Nuvarande burk köpte jag via nätet på ett ställe som heter Gysinge och de tog 100 kr i frakt vilket jag tycker är en smula dyrt för en vara för 61 kr :?

Ungefär hur länge kan jag förvänta mig att glansen håller innan oxiden kommer tillbaka?

Finns det någon annan del av skivspelaren som vinner på att behandlas med Brasso? Har fått blodad tand :D .
Hur är det med metallplattan mellan träram och skivtallrik, skall den vara matt ? Har tyvärr inte en susning om terminologin här så jag hoppas ni förstår vilken jag menar.

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 16, 2008 20:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vet inte var man hittar Brasso, men...

Tallrikarna på LP12 är lackade. Om man endast putsar med en mjuk (eventuellt fuktig) trasa så håller de sig blanka.

Men använder man något kraftigare så kommer lacken att försvinna och tallrikarna blir då matta av oxid efter en tid. Då får man fortsätta putsa för att hålla dem blanka.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 17, 2008 00:02 
Ny Medlem
Ny Medlem

Hej och tack för informationen, det var nyheter för mig. Jag köpte min tolva för 7-8 år sedan via e-bay uk. En tidigare ägare måste ha nött bort lacken på något sätt antar jag.
Detta betyder att jag förmodligen får jobba för att behålla min nyvunna lyster i framtiden :)

Jag antar att det är möjligt att lägga på någon form av lackyta efter en grundlig "Brassobehandling" för att bevara glansen men är ovillig att experimentera på min favoritmusikkälla :wink:
Blir det för jobbigt med putsandet kanske jag tar en tur till färgaffären för förslag på lack till Aluminium/Zink (?) tallriken. Hur som helst har jag bara putsat sidan av tallriken ,ovansidan får vara grå och gryning eftersom den är dold av mattan.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 17, 2008 14:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är inga bekymmer att lacka tallriken efter upputsning. Eventuella ojämnheter i tjocklek på lacken är nog försumbara med tanke på att du behöver ett ytterst tunnt lager som skydd. Skulle du mot förmodan uppleva någon skillnad så är det bara att ta bort lacken igen och lägga in regelbundna putsningstillfällen....

/ B

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 17, 2008 22:55 
Ny Medlem
Ny Medlem

Tack för tipset, kanske försöker skaffa någon sorts klarlack som kan fungera bäst att rådgöra med duktig färghandlare antar jag.

Eftersom hela skivtallriken (yttre och inre) och även "bottenplattan " som jag nämnde i första inlägget är matta som tusan undrar jag om allt var blankt från början eller bara skivtallriken? Vill inte blanka upp något som ursprungligen var menat att vara matt :)

Tänker förresten prova att sätta filter på antenningången till video/tv också efter att ha läst litet på teknikavd på detta informativa forum. Har ett hummande som är en smula störande när jag lyssnar via hörlurar.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 17, 2008 23:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Min skivtalltik är från slutet av 80-talet och helt blank. Torkar väl av den med fuktig trasa var tredje år eller så... Innertallriken har samma blankhet.

Jag skulle inte lägga en skyddslack på innertallriken, dels kanske det krånglar till passningen mot yttertallriken, dels kanske det inte funkar med lackyta där remmen rullar. Återigen, det är ofarligt att prova, lack går att ta bort och nya remmar kan man köpa lösa :-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 17, 2008 23:32 
Ny Medlem
Ny Medlem

OK , hoppar nog över det . Syns ju inte ändå eftersom det täcks av mattan. Hur är det med "plattan" som på/av knappen sitter fast i?
Skall den vara blank också?

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 17, 2008 23:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Kalle på High Fidelity putsade bottenplattan på min 12:a med rostolja. Kommer inte ihåg namnet nu. Det är en röd spejburk och heter KR 0ch några siffror. Den finns på alla ställen där bilvårdsprodukter säljs.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 17, 2008 23:55 
Ny Medlem
Ny Medlem

Så den skall också vara blank då antar jag :o

Jag ger väl den en Brasso dos när jag ändå håller på :wink:

Tack för info .

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 18, 2008 00:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

bose wrote:
Kommer inte ihåg namnet nu.
5-56?

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 18, 2008 00:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag fattar inte hur man kommer på ide'n att mixtra med en precisionstillverkad skivspelaretallrik överhuvudtaget :?

Torka av med fuktig trasa räcker.

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 18, 2008 01:00 
Ny Medlem
Ny Medlem

Jag försöker inte att mixtra med den , utan återställa den till originalskick snarare. Från min synvinkel har tidigare ägare som tagit bort skyddande lager av lack stått för mixtrandet. :wink:

Jag tänker definitivt inte göra något åt innertallrik utan nöjer mig med att ta bort oxid från utsidan av yttertallrik samt eventuellt lägga tillbaka skyddslager som väl fanns från början? Eller menar du att det skulle ställa till någonting?

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 18, 2008 01:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag förstod vad du tänkte göra.
Min kommentar var dock mer till de som polerar upp tallriken i första ledet, MEN varför ska du fortsätta pilla på den?
Låt den vara. Den kan aldrig bli som orginal igen, men du riskerar ju att göra den ännu sämre.

OK, jag är grymt noga med mina grejjer...så ta mina kommentater för vad de är :wink:

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 18, 2008 09:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Min förra LP12a hade en skivtallrik som svajade i höjdled med ca 1 millimeter, en avvikelse som handlaren tyckte rymdes inom specifikationerna. Känns ju inte direkt som ett precisionsinstrument för mig. Vad specar Linn för toleranser på sina tallrikar?

Man kan ju också fråga sig, när det gäller innertallriken, vilken påverkan får en alltmer pågående oxidering av banan där remmen löper? Hur påverkar oxiden gummit i remmen?

Frågan är också om det finns något alternativ till lack. Finns det någon form av rubbing som lämnar ett isolerande skikt som förhindrar oxidation?

Vill du gå riktigt på djupet, ta en kontakt med Linn direkt och ställ frågan om hur du ska göra. Dom om några bör väl veta...

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 18, 2008 10:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
...
Frågan är också om det finns något alternativ till lack. Finns det någon form av rubbing som lämnar ett isolerande skikt som förhindrar oxidation?
.../ B
Bilvax kanske funkar som alternativ till lack? Fast det rubbar ju inte.

Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00