selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 16, 2025 15:08

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Mar 16, 2008 12:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej!

Nålen på min Adikt har gått sönder så ny måste inköpas. Men jag kan eventulllet köpa en beg Troica eller Arkiv MC pickup. Vet ej hur skicket är på dom men säljaren är mycket ordentligt så dom borde vara i bra skick.
Priset för beg pickuperna är i samma prisklass om en ny Adikt nål kostar.

Är det någon har några råd vad som skulle bli bäst? Själv har jag inte hört Troica eller Arkiv.

PostPosted: Sun Mar 16, 2008 13:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Diver wrote:
jag kan eventulllet köpa en beg Troica eller Arkiv MC pickup.
...
Jag tycker absolut att du ska gå på en ny Adikt nål. Sen pm'ar du mig med telefonnumret till killen som säljer MC-pickuperna. :wink:

Om du inte tar mitt råd ovan på riktigt allvar :wink: så är det väl läge att satsa på någon av dem. Både Troika och Arkiv är väsentligt bättre än Adikt. (Adikt bättre på innerspår?) Jag vet inte hur mycket det skiljer i pris för att byta nålar på dem, eller ens vad det exakt kostar. Det är väl bara Expert Stylus och liknande firmor som gör det nuförtiden. Men om du kan köra på dem ett tag till så är väl det bara en bonus?

Förbered dig bara på att hamna i MC träsket. Det är ett dyrt ställe som är svårt att komma ifrån. Nästan som ett missbruk! :D Har du inte Keel redan så skulle jag hellre spara och satsa på det. Men å andra sidan så kan Keel funka som din ""Exit" ur MC träsket, precis som Lingo 2 gjorde för mig...

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 16, 2008 13:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Den här frågan intresserar mig med. Hur står sig Adikt mot Linn MC (och andra) egentligen?
Själv kör jag Benz Glider II på en Naim Aro.
Jag skulle kunna tänka mig ett bättre grammofonsteg, gärna ett från Lejonklou, men då blir det till att köra MM (jag har iofs en Adikt som jag inte använder än..undras hur den funkar på Aron..).

Sorry om jag förvred tråden för dig Diver :-)

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 16, 2008 17:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är kanske farligt att testa en MC för då vill man säkert inte köra en Adikt igen. En grej kan ju vara att köra med Troican och när den är slut så kanske jag kan köpa Keel och köra på Adikt igen.

Jag har skaffat en Exotik +DA så nu har jag även tillgång till ett bra riiasteg som har både MM & MC. Tidigare så var det bara MM som gällde så då behövde jag inte fundera på MC pickuper.

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 16, 2008 20:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

MC är överlägset, inget snack om det... Jag har kört på en Troika ett tag (för att kunna jobba lite med MC-steg), men kommer att byta tillbaka till Adikt nu i veckan.

Det ska bli intressant att erfara hur det känns att gå tillbaka till MM.

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 16, 2008 21:46 
Moderator
Moderator

Hur upplever du en Troika nu, jämfört med minnen av hur de lät när de tillverkades? Jag tänker såhär, att det var 15 ( ? ) år sedan Troikorna tillverkades, och kanske gör åldern att de försämras?

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 17, 2008 00:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Utan att ha jämfört på samma spelare så är mitt intryck att Troika är klart bättre än Klyde. Troika upplever jag som mjuk, ren, svängig och rolig att lyssna på. Rangordningen på MC är troligen Klyde--Troika--Arkiv A--Arkiv B--Akiva. Den sistnämnda tycker jag spelar i en helt egen division.

Det där med att MC-pickuper skulle torka ut förefaller vara helt ogrundat (det är dock ett vanligt argument för att sälja nya MC-pickuper). Dels har jag monterat ett flertal gamla Troikor (som varit rejält gamla men inte spelats så mycket) och de har låtit utmärkt allihop. Sedan har jag frågat grundaren av Expert Stylus om detta. De mäter nämligen alltid fjädringens egenskaper på pickuper som kommer in för renovering och han berättade att det är ytterst sällan de behöver byta upphängningen på grund av att den avviker från sin ursprungliga specifikation.

I vart fall gäller detta de pickuper jag nämnde (han betraktade Troika som en "easy listening cartridge" :lol:), hur det är med mer antika konstruktioner vet jag inte.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 17, 2008 11:54 
Moderator
Moderator

Lejonklou wrote:
easy listening cartridge
Anders på Tonläget sa en gång, lite skämtsamt, att Troikan låter som en Akiva som körs genom en rörförstärkare. :)

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 17, 2008 17:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ett annat alternativ är att köpa en ny MC. T ex en Denon DL304 eller 103R om man har en lägre budget. 103R låter alldeles utmärkt i jämförelse med Adikt.
Lite vågat att köpa så pass dyr MC beggat, IMHO.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 17, 2008 17:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ibland kan man göra fynd faktiskt, jag köpte en Troika för 700 pix som låter bra som den är. Funderar på att anskaffa en Linto och börja köra med den istället för Adikt.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 17, 2008 18:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Utan att ha jämfört på samma spelare så är mitt intryck att Troika är klart bättre än Klyde. Troika upplever jag som mjuk, ren, svängig och rolig att lyssna på.

I vart fall gäller detta de pickuper jag nämnde (han betraktade Troika som en "easy listening cartridge" :lol:), hur det är med mer antika konstruktioner vet jag inte.
Mitt ljudminne av Troika stämmer med omdömet "easy listening cartridge". Tillbakahållet, snällt, rent och vackert. Klyde (nya) tycker jag har väsentligt mer driv, kraft, och takt. Inte lika vackra cymbaler kanske. Herr Lejonfot, jag uppmanar dig till omlyssning på Klyde!

:)

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 17, 2008 20:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ett förslag till: köp en stepup-trafo i st f Linto, så har du mer pengar att köpa skivor för...

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 17, 2008 20:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

oops

Last edited by Zombie on Tue Mar 18, 2008 12:18, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 17, 2008 21:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hur färskt är ditt ljudminne av Troika, fredrik?

Om du har jämfört dem direkt mot varandra så är det du säger verkligen intressant. Själv har jag som minst haft två dagar mellan Klyde och Troika i samma anläggning och mitt intryck var då att Troika var bättre.

Men visst, jag kan ha fel.

Förresten, vad menar du med "nya Klyde"? Det enda jag känner till är att Linn började skriva /B på förpackningarna för många (drygt tio?) år sedan, men ingen har kunnat berätta vad som förändrats sedan den ursprungliga designen från 1992. Inte har den väl nålrör i boron som Arkiv B och Akiva?

Då jag aldrig fått nåt svar på den här frågan så har jag misstänkt att det varit samma Klyde hela tiden.

PostPosted: Mon Mar 17, 2008 22:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Diver wrote:
Hej!

Nålen på min Adikt har gått sönder så ny måste inköpas. Men jag kan eventulllet köpa en beg Troica eller Arkiv MC pickup. Vet ej hur skicket är på dom men säljaren är mycket ordentligt så dom borde vara i bra skick.
Huruvida säljaren är "ordentlig" eller inte spelar väl inte så stor roll? Frågan är väl hur mycket han har spelat på dem? Jag har köpt en trasig troika på brittsika ebay, den kostade runt 300 vill jag minnas. Att renovera en sådan på Expert stylus ska kosta £240 vill jag minnas. Jag tycker nog att det är en bättre affär än att köpa en dyr "fungerande" som man inte vet hur länge man kan spela på?

Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 

All times are UTC+02:00