selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 07:05

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
PostPosted: Fri Sep 28, 2007 16:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Splittat från http://forum.selleri.de/viewtopic.php?t=3090 //Ayn

Du är inne på rätt spår Siffernisse man måste köra med en pc som har windows 98 möjligtvis så kan det fungera om man har XP eller 2000 installerad som FAT32 inte NTFS. Supporten hos Linn vet själv inte vad som gäller för det vara samma problem för mig när jag ville uppdatera min. Linn tyckte jag skulle skicka den till Skottland. Om du har vägarna förbi Luleå så kan du höra av dig så fixar vi själva uppdateringen eller så kan du kontakta mig via PM så kan jag berätta mer. Man behöver förutom programmet även en kabel.

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 11, 2008 17:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Diver wrote:
Man behöver förutom programmet även en kabel.
Är det någon därute som har en sådan kabel? Jag vill veta "pinningen" på den, så att jag kan göra en själv. En ny kabel kostar 450 kr hos Linn, och tar minst en vecka att få hem... Men det kanske är någon som vill bli av med sin?

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 11, 2008 19:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Här har du beskrivning hur det ska vara. Behöver du även uppdateringsfilen?

Attachments:
SP004V4.PDF [113.96 KiB]
Downloaded 92 times

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 11, 2008 23:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Helt suveränt Diver!!! Jag har letat länge på nätet efter den här informationen. Och så får jag den serverad på silverfat mindre än två timmar efter att ha postat min fråga. Det är vad jag kallar Selleri!

Men genast uppstår en fråga till... I Linns prislista står det att Intersekt/5103 kabeln ska vara en 9 polig D sub => RJ11 kabel (RJ11, 4 polig). Eftersom "din" dokumentation talar om en RJ12 (6 polig) så får jag väl anta att de menar en RJ11 av typ 6/4 (6 poler bred, kontakt bestyckad med 4 poler). Så långt skulle jag väl kunna gå med på logiken. Men i "din" dokumentation står det att pinne 1 och 6 ska kopplas ihop i D-sub änden. Nu fattar jag ingenting! :?: Dessa pinnar är ju inte kontakterade (finns inte) i en RJ11-6/4! Dessutom står hopkopplinginstruktionen under rubriken IMPORTANT??? Jag blir bara mer förvirrad. Jag ska kolla senare vad det sitter för kontakt som sitter i burken hemma. Om det sitter en fullbestyckad (6/6) RJ12 i burken så kommer den att bli förstörd om man pluggar i en RJ11 (4/4). Mycket skumt!

Någon därute som vet vad som gäller?

Tack Diver för erbjudandet om uppdateringsfilen. Men jag behöver inte någonting till en 5103! Jag har nämligen valt att dyka :wink: ännu djupare in i Knektträsket istället, en ny/beg R8S8! 8)

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 12, 2008 12:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
Men i "din" dokumentation står det att pinne 1 och 6 ska kopplas ihop i D-sub änden. Nu fattar jag ingenting! :?: Dessa pinnar är ju inte kontakterade (finns inte) i en RJ11-6/4!
Man kan ju koppla ihop pinne 1 o 6 oberoende av vilken kabel som används. :wink:
Det kan göras med en kort kabel inne i kontakten. Detta förfarande är inte helt ovanligt.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 12, 2008 20:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Man kan ju koppla ihop pinne 1 o 6 oberoende av vilken kabel som används. :wink:
Det kan göras med en kort kabel inne i kontakten. Detta förfarande är inte helt ovanligt.
Jo, men det är lite svårt att koppla ihop dem med en RJ11 eftersom den saknar pinne 1 och 6... (D.v.s. motsvarande 1,6, egentligen är det ju pinne 5-6 som saknas.)

Men när jag väl kom hem igår och kunde kolla så försvann alla tvivel om var det var fel någonstans. När jag väl kollade bak på apparaten så såg jag att det är RJ12 som gäller, även för mig. Slutsats, fel i Linns prislista, rätt i Divers pdf.

Jag fattar fortfarande inte varför det är så otroligt viktigt att ansluta 1 och 6 i D-sub änden (utan kontakt med någon pinne i D-sub'en). Det är ju NC på dem. Dessutom skall 4-6 och 7-8 i D-sub'en kopplas ihop för handskakningen. Bifogar bild nedan.

Nu har jag planer på att bygga en kabel så snart som möjligt, förhoppningsvis så att jag kan programmera redan till helgen. Supertack Diver!

Tack även till OpenKnekt som skickat pm med ännu ett dokument om hur man gör kabeln + annan nyttig info. Kabeln kallas där för "Host-to-Product Wire" Intressant nog stog det inget om att koppla ihop 1 och 6 där, det står bara NC. Så hur viktigt kan det vara? Även i detta dokument stog det (felaktigt) RJ11 för den 6 poliga kontakten. För den 4 poliga kabeln som kommunicerar mellan apparater står det korrekt RJ11 av 6/4 typ. Där varnas för att kontaktera de (Icke existerande i en RJ11-6/4, noteras korrekt som "no pin"!) yttre pinnarna, eftersom de är avsedda för "software upload".

Om detta stämmer så kan jag delvis förstå att man ska kontaktera 1 och 6 så att inte processorn tror att den ska få någon ny programvara, bara för att de genereras skräp av "kabelantenner". Men varför är det så viktigt att kortsluta dem i just D-Sub änden? Det är förstås lättare där, men IMPORTANT känns lite överdrivet...

PS. Kan någon moderator flytta dessa inlägg till en tråd med titeln "Datakommunikation med Linnprodukter" under Teknik så skulle det kännas bra, tack. Kanske fr.o.m. http://forum.selleri.de/viewtopic.php?p=45696#45696 ? DS.

Attachments:
File comment: Konfiguration 5103/Intersekt kabel
5103-Intersekt_kabel.JPG
5103-Intersekt_kabel.JPG [ 73.62 KiB | Viewed 558 times ]

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 12, 2008 21:19 
Site Admin
Site Admin

As requested :)

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 12, 2008 23:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tackar Ayn!

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 12, 2008 23:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tråkigt men som vanligt är info från Linn otydlig o ofta motsägelsefull.

Ja, många kan inte hålla isär kontaktnamn. RJ45 vet de flesta, men RJ11 o 12...
Blandar man sedan in 6/4kontakter blir det ännu trixigare...

Hoppas det löser dig!

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 12, 2008 23:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Hoppas det löser dig!
Nog för att jag nästan varit i upplösningstillstånd över att inte få igång min Intersekt, men jag hoppas ändå på ett lyckligare slut än så! :P

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00