selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue May 20, 2025 00:08

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 184 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 1013 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 02, 2008 06:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sony wrote:
Nypriset på Komri är ju vansinnigt, men HF beg.pris är inte sååå vådligt egentligen.
Vad är priset?
Någon som vet vad de sålde filtren för?
Jag, visste inte om att de skulle sälja hela systemet :(

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 02, 2008 10:43 
Site Admin
Site Admin

Enligt hemsidan kostar Komri 179, filtren vet jag inget om... Behöver du ett andrasystem till sommarstugan :wink:

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 03, 2008 12:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
hardcorelinnie wrote:
Erik wrote:
Och UPnP skall betraktas som ett virus i sig och inte blandas in i andra nätverk med anslutning mot internet.

/Erik
Är det något specifikt man bör tänka på? Räcker det inte med att man stänger av UPnP-fkt. i routern som förbinder det interna nätet ( :wink: ) med internet?
Är oxå mycket intresserad av yttligare förklaringar om problemet och vad som går att göra åt de.
Ingen?

Post subject: DS och Mac
PostPosted: Fri Mar 07, 2008 15:35 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Är det nån i församlingen som har koll på vad som egentligen krävs för att kunna köra en DS via Mac? Vilka alternativ finns? Såvitt jag förstår är det inga problem om man har musiken på en NAS och styr via Cidero.

Frågan är vad som händer om man skulle vilja köra enbart från datorn, alltså utan extern lagring av musiken. Vad krävs i övrigt i form av router osv?

/Mikael

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 07, 2008 17:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

I teorin behöver du inget mer än en DS, en dator och en (korskopplad) TP-kabel. Datorn innehåller sedan mediaserver(twonky, mediatomb), upnp-controller (linngui, cidero) och DHCP-server.

Om du vill kunna använda datorn till att accessa nätet (Selleri!) också så lär du behöva en router också (och fler kablar). I det fallet är det routern som har DHCP-servern (och din dator och DS utgör ett LAN - lokalt nätverk).

EDIT: Borde ha korrekturläst det här.. DHCP-server menar jag förstås! Rättade det och kabelantalet.. ;)

Last edited by teatime on Mon Mar 10, 2008 00:30, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 07, 2008 18:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
I teorin behöver du inget mer än en DS, en dator och en TP-kabel. Datorn innehåller sedan mediaserver(twonky, mediatomb), upnp-controller (linngui, cidero) och DNS-server.

Om du vill kunna använda datorn till att accessa nätet (Selleri!) också så lär du behöva en router också (och två kablar). I det fallet är det routern som har DNS-servern (och din dator och DS utgör ett LAN - lokalt nätverk).
Det är lämpligt att koppla allt via en switch så att man hela tiden är garanterad bandbredd mellan mediaserver (dator/NAS el. dyl.) och DS. Det funkar hyffsat med en router, men det är bättre med en switch (man slipper drop-outs, vilket det annars kan bli någon gång ibland).

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 07, 2008 19:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
Om du vill kunna använda datorn till att accessa nätet (Selleri!) också så lär du behöva en router också (och två kablar).
Tre kablar! ;)

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 10, 2008 20:15 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Tackar!

Packade inte upp DSen förrän sent igår kväll. Till stor del berodde det på att jag packade upp en viss Kontrol redan i fredags kväll. Sen var den helgen förstörd... Igår blev det väl bortåt 9 tim på raken. Nytt personligt rekord tror jag. 1.1an är nog ganska hyfsad trots allt :D

Får se när jag tar mod till mig och försöker få DSen inkopplad.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 12, 2008 07:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Det är lämpligt att koppla allt via en switch så att man hela tiden är garanterad bandbredd mellan mediaserver (dator/NAS el. dyl.) och DS. Det funkar hyffsat med en router, men det är bättre med en switch (man slipper drop-outs, vilket det annars kan bli någon gång ibland).
Hej,
Kan du utveckla detta lite.

Hur kan jag se om en switch har bra bandbredd?

Menar du att även en korsad kabel kan ge drop outs?

Exempel på lämpliga switchar mottages tacksamt.

/Zed

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 12, 2008 09:48 
Site Admin
Site Admin

hardcore, när du säger att det är större risk för dropouts med en router antar jag att du menar om man kör med en trådlös router? Bara för att klargöra för mig och alla andra :)

...för Internet hade inte varit särskilt roligt om routrar skulle ha problem med dropouts i allmänhet...

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 12, 2008 11:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En switch ger garanterad bandbredd på alla nätelement, med en router kan EN användare lasta ned hela routern. Om nu den routern används för att skicka musikfiler till DSen kan man få dropouts.

För övrigt är Internet fullt av korta dropouts. Det är ju designat att skicka data korrrekt. Är därför som realtidsapplikationer som VoIP, VideoIP etc har svårigheter med kvaliteten.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 12, 2008 11:51 
Site Admin
Site Admin

sportbilsentusiasten wrote:
En switch ger garanterad bandbredd på alla nätelement, med en router kan EN användare lasta ned hela routern. Om nu den routern används för att skicka musikfiler till DSen kan man få dropouts.
Nej, en switch ger inte en garanterad bandbredd, utan kan också utsättas för belastningsattacker som får den att sjunka i prestanda. Om en switch får slut på minne så att den inte längre kan hålla koll på vilken data som ska till vilken port kommer den att börja agera som en hub, dvs flooda ut all data som den inte vet korrekt destination för. Nu är vi visserligen inne i mer kuriosa än relevanta saker, men detsamma gäller för de påstådda router-problemen :)

Kör man en router hemma känns det väldigt osannolikt att den skulle kunna försättas i en situation där den ger så dåliga prestanda att det blir s.k. dropouts, såvida man inte medvetet försöker göra livet så surt som möjligt för den. Men det kan man som sagt göra med en switch också för den delen.

För en FLAC från en vanlig CD-ljudfil hamnar man på ca 800-950 kbit/s, dvs lite drygt 100 kB/s. Jag vet inte hur mycket mer det blir med studio master, dubbla kanske om man tar till lite? 200 kB/s. Det är inte sådär jättekrävande för ens nätverk oavsett vad för komponenter man använder...

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 12, 2008 12:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om du kör 1080P HD-film över nätverket, hur mycket kräver det?

/M

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 12, 2008 12:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Magnus wrote:
Om du kör 1080P HD-film över nätverket, hur mycket kräver det?

/M
Det beror på vilken bitrate.
Jag sparar filmer på en USB-disk.
Vissa funkar andrar laggar.

Skall du se HD-DVD eller Blue-Ray i 1080p?
Eller är det ner codat..

/Teuvo

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 12, 2008 12:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:

För övrigt är Internet fullt av korta dropouts. Det är ju designat att skicka data korrrekt. Är därför som realtidsapplikationer som VoIP, VideoIP etc har svårigheter med kvaliteten.
Hela poängen är väl att ansluta DS och NAS till routerns SWITCH-portar. Dvs man routar ALDRIG intern trafik. Routerns prestanda är bara relevant om du vill strömma data från grannen eller internet. Om man inte kan göra manuella routes i DS resp NAS kan det bli svårt att etablera kontakt med omvärlden för denna typ av ändamål..

Slutsat: Routerns ev prestanda är helt irrelevant för hemnätverkets prestanda mellan DS och NAS såvida det inte är helt obsolet crap.

Post new topic  Reply to topic  [ 184 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 1013 Next

All times are UTC+02:00