selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 00:06

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 08, 2008 12:10 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Dmitry wrote:
Ett vackert rum må jag säga.
Tack, och då ses max en 1/3-del av rummet på bilden.. så det finns fler fönster att mörklägga...

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 08, 2008 13:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
daniel.n wrote:
FH-aktig duk, dvs "vinklad" duk.
Vänligen förklara vad detta är för en novis.
Mattvit duk, gain 1, sprider ljus åt alla håll lika bra, dvs även om du står i 89.9' vinkel mot duken och bara precis ser in över kanten så kommer du se bilden rätt bra. Bra när man har många sittplatser och inte vill att dom som är lite vid sidan av ska råka ut för en mörkare bild än dom som tittar från bästa positionerna i mitten.

En "vinklad" duk är mer som en spegel. Effekten blir att en projektor skjuter sin bild mer via duken till soffan än till väggar/golv/tak. Likaså kommer infallande ljus inte straffa sig lika illa, så det blir dubbel positiv effekt av att det är vinklat. Eftersom projektorns ljus kommer fokuseras i viss mån till tittaren blir det mer ljus till honom än ifall duken spred hejvilt, så gain är >1.

Nackdelen är att om det är för extremt beteende åt det här hållet åker man på hotspottingproblem, för Firehawk gäller exvis att du måste sitta minst 1.8x dukbredden bort för att itne få störande hotspotting = mitten av bilden ljusare, hörnen mörkare.

En normal grå duk beter sig som en vit, bara att den är mörkare. Den har gain < 1 men är inte "vinklad".

Firehawk, ReAct och High Contrast S försöker sig på att vara både vinklade och dessutom gråa. Låter lite sjukt, men exvis en FH sägs ha gain 1.35 men är ändå visuellt mörkgrå om du inspekterar materialet. Effekten blir att du inte tappar tryck men bättrar ändå på svärtan och blir tåligare mot ett sämre rum (tapeter, tak etc) + sämre mörkläggning. Sånna här material brukar kunna ha en bieffekt att det ser lite ut som att extremvita grejer kan "glittra" ibland.

Ett sista alternativ är "high-power" dukar som många amerikaner kör med. Dom vill ha nåt som funkar ungefär som en TV, belysning påslagen osv. Då kör man extremhög gain och mindre bild och väljer en projektor med så ljusstark output som möjligt. Inget för seriös filmtitt, men ett kul altnerativ till en TV.

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 11, 2008 08:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Komri wrote:
Tack för tipset! :)

Duken måste gå att gömma / rulla upp då rummet skall användas till annat än bara filmtittande.

Duken skall gå ner precis bakom Kelikarna, se bild.
Vad är det för typ av hyllor som du använder? Ser ut som att det är någon typ av vägghylla du kanske kan lägga in en bild på elektroniken också? Ser ut att vara riktigt snyggt.

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 11, 2008 12:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack Daniel för den utmärkta sammanfattningen!!

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 11, 2008 14:32 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Tack Daniel, en utmärkt redogörelse!

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 11, 2008 15:04 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Diver wrote:
Komri wrote:
Tack för tipset! :)

Duken måste gå att gömma / rulla upp då rummet skall användas till annat än bara filmtittande.

Duken skall gå ner precis bakom Kelikarna, se bild.
Vad är det för typ av hyllor som du använder? Ser ut som att det är någon typ av vägghylla du kanske kan lägga in en bild på elektroniken också? Ser ut att vara riktigt snyggt.
Vanliga billiga konsollhyllor. Jag tycker det fungerar bra och ser prydligt ut, går att utveckla och bl a gömma kablarna. Det låter absolut inte dåligt, men andra hyllor kan nog ge ytterligare lyft. Använder de även ovanför 5150. Se dåliga bilder...

Last edited by Komri on Mon Mar 31, 2008 13:30, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 11, 2008 18:58 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Att 5150 var stor visste jag men inte att den var så STOR! Använder du den även för musik?

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 11, 2008 19:24 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

mysak wrote:
Att 5150 var stor visste jag men inte att den var så STOR! Använder du den även för musik?
Ja, det gör jag. Hårfin skillnad mellan stereo och stereosub läget, tack vara suverän intrimmning av Lejonklou. M a o spelar 5150 med Keltikarna mycket bra!
Generellt är stereoläget bäst, men som sagt hårfin skillnad. Mer djupbas med stereosub. Vald musik och inspelning styr valet av surroundläge.

och visst är det väl en vacker sub!!? :)

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 11, 2008 19:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Komri wrote:
Jajjamensan.
O bra!
Keltik o 5150 = seriöst :D

Men vad menar du med stereosub läge?
Har du inte testat att mata den från ena slutsteget? Det blev bäst när Fredrik tunade min 345 Artikulat sub.

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 11, 2008 19:58 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Komri wrote:
Jajjamensan.
O bra!
Keltik o 5150 = seriöst :D

Men vad menar du med stereosub läge?
Har du inte testat att mata den från ena slutsteget? Det blev bäst när Fredrik tunade min 345 Artikulat sub.
På Kiston (Kinos, 5103 och säkert någon till) har du möjlighet att välja "ljudformat". Stereo, StereoSub, Party mfl. Stereo ger naturligtvis ren två kanal. Stereosub ger tvåkanaler + sub. Om man då i det läget (StereoSub) styr om signalen något till Keltikarna (bryter i nedre frekvenser) vågar jag inte svara på. Fredrik eller annan kunnig kan säkert råda bot på min okunninghet här.

Nej, det är jag rätt säker på att vi inte provat (osvuret bäst). En anledning att koppla 5150 på sub ut via Kiston för att säkert kunna ta tillvara 5.1-mixning av ljudet vid filmtittande. En annan... (är ute på djupare vatten nu... ) är att enkelt kunna välja mellan "ljudformat" beroende på behov.

Saknar inte bas och tryck.. :D

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 11, 2008 20:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Just det, är ju DET som är skälet till att INTE koppla på det sättet.
Varför ska signalen passera (o påverkas) av DSP?
Nej, vid stereolyssning flytta subben till ena slutsteget = säkert avsevärt bättre.
Dvs du får tuna in nivån igen.
OK, lite jobbigare men bättre.

Om du inte orkar flytta kabelt SAMT justera om subben när du går emellan film/stereo - tuna enl stereo o flytta kabeln vid filmtittande. Ljudet vid stereo är ju det viktigaste!

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 11, 2008 20:25 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Tar ödmjukt till mig till mig detta! :)

Undrar också om denna hos mig gjorda inkoppling har något med tillgängliga utångar på slutstegen.... (2x5125).

Skall bolla med TuneMästaren Fredrik... återkommer!

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 11, 2008 21:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Delningsfrekvensen Stereo/sub tror jag är 100hz, innebär ju att dina keltik går på tomgång i detta läge

Men om det ställer in dina keltikar som small och sätter delningsfrekvensen till 40 så kommer de att spela ner till 40 hz......

Men behöver man sub till Keltik? i stereo

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 11, 2008 21:33 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

pekka71 wrote:
Delningsfrekvensen Stereo/sub tror jag är 100hz, innebär ju att dina keltik går på tomgång i detta läge

Men om det ställer in dina keltikar som small och sätter delningsfrekvensen till 40 så kommer de att spela ner till 40 hz......

Men behöver man sub till Keltik? i stereo
Tror (utan att ha kollat) att delningsfrekvensen är satt till 40.

När jag bodde i villa och hade stort vardagsrum (60 kvm) med "porösa" väggar räckte Keltikarna inte till, därav att 5150 inhandlades. Nu har jag fortsatt stort vardagsrum (c:a55 kvm) men med tjocka betongväggar och därmed en helt andra förutsättningar för rumsakustik så kan jag inte säga att subben lägre behövs i stereoläge. Men det är att kul att jämföra... både stereo och sterosub låter mycket bra.... men marginellt olika. ...och att få till subben att lira så tajt med Keltikarna är väl en bedrift i sig... (som sagt inte min förtjänst). Nu fungerar 5150 mer som ett naturligt stöd till film.

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 11, 2008 21:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

om delningsfrekvensen ska funka måste de även vara i "small läge" frontarna alltså

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00