selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 00:08

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 29, 2008 13:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Quote:
Enligt Jajo (?) var det väl bara den gamla USB-pinne liknande Shuffle som lät bra.
Fick precis ett utskick om Hifi-klubbens utförsäljning och la vantarna på en ny Shuffle-pinne till ett bra pris. Blir nog toppen!

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 08, 2008 11:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det blev inte toppen! iPod Shuffle gör verkligen skäl för namnet eftersom den spelar upp tonerna i en slumpmässig ordning. Tune är som bortblåst. Gamla välkända låtar blir som nya i.o.m att man inte kan följa med i melodin längre. Nya låtar förblir nya eftersom man inte orkar lyssna klart på dem. Har försökt med olika format på låtarna från Mac:en.

Det finns fyra chanser till bättring.
Min Macsupport-kompis kommer och gör inställningar i datorn som jag kanske missat.
iPod kanske vinner lika mycket som andra apparater på att spelas in. Jag får se om några dagar.
Jag kanske vänjer mig.
Den kanske är helt ok för ljudböcker. Springer man t.o.m fortare om man lyssnar på "Luftslottet som sprängdes" än "Strengt beyond strength" med Pantera?

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 08, 2008 12:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mumerik wrote:
Gamla välkända låtar blir som nya i.o.m att man inte kan följa med i melodin längre. Nya låtar förblir nya eftersom man inte orkar lyssna klart på dem.
:D :D :lol:

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 08, 2008 19:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Att det var så illa visste jag inte. Beträffande iPod. Nu blir det absolut ingen. Har inte lust att slänga pengar på sådant skräp. Kan i stället köpa en eller ett par CD skivor för dom pengarna ... :wink:

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 08, 2008 20:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mumerik wrote:

"iPod Shuffle gör verkligen skäl för namnet eftersom den spelar upp tonerna i en slumpmässig ordning"

"Gamla välkända låtar blir som nya i.o.m att man inte kan följa med i melodin längre. Nya låtar förblir nya eftersom man inte orkar lyssna klart på dem"
Årets två bästa citat :D :!:

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 08, 2008 22:08 
Moderator
Moderator

Mumerik wrote:
Den kanske är helt ok för ljudböcker.
Just shuffle-modellen är inte så lyckad till ljudböcker. :D

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 08, 2008 22:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Du menar att det blir svårt att dechiffrera när orden läses upp i shuffle-mode? Kan tänka mig det.
:(

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 09, 2008 01:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

köpte ett par slutna lurar till min Ipod, ett par sennheiser hd 205 för 400 spänn och det gjorde verkligen att ipoden lirar på ett annat sätt.

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 09, 2008 03:13 
Moderator
Moderator

Mumerik wrote:
Du menar att det blir svårt att dechiffrera när orden läses upp i shuffle-mode? Kan tänka mig det.
:(
Nu är det väl i och för sig så att just shuffle-funktionen går att stänga av, och då fungerar ljudböcker utmärkt. Men om det inte gick skulle handlingen bli lite väl osammanhängande kanske.

Någon kompis har dock haft problem med andra traditionella mp3-spelare, som är metadatabaserade och inte filbaserade. Ofta kan ljudbokens kapitel ha konstiga metadata, och de sorteras då i fel ordning.

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 09, 2008 11:11 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

ed wrote:
köpte ett par slutna lurar till min Ipod, ett par sennheiser hd 205 för 400 spänn och det gjorde verkligen att ipoden lirar på ett annat sätt.
Jag investerade nyligen i ett par Sennheiser CX300 till min Nano små pluggar som låter kalas! Stänger ute mycket ljud som tex småglins tjattrande på bussen mm ;)

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 10, 2008 19:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det verkar som jag ondgjorde mig på felaktiga grunder. Allt oljud i Ipoden berodde nog på att jag laddat den med skivor som själva var usla. Ett par samlingar med O'Jays och Four Tops ställde till det. Jag hade inte hört skivorna i en riktig anläggning förut utan tog för givet att de var ok. I iPoden lät de tokrörigt och då drog jag genast alla låtar övar samma kam. Igår laddade jag med erkänt bra material och då stämde det bättre.

Nu låter det mer likt vanliga digitala källor: inte tillfredsställande men i alla fall inte helt fel.

Nu ska jag leta efter ett par Sennheiser CX300 som inte ramlar ur när jag springer. Att lyssna hemma med Grado SR60 blev inte bra. Som att ha Komri bakpå en Mimik.

Måste nästan be om ursäkt för den grundlösa sågningen av iPod shuffle, men när det lät så där helt fel låg det närmast till hands att tro att det var MP3-spelarens fel.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 10, 2008 19:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja sågningen var längst med fotknölarna och det var mkt roligt att läsa det. Nu är det så att även jag har kommit på andra tankar. Kan inte tänka mig att det låter SÅ fruktansvärt dåligt med en Nano med ett par Koss Porta Pro i stället för dom som Apple skickar med.

Att formatet man spelar in i har betydelse är helt riktigt. Apple har en variant som tydligen skall vara snäppet bättre än vanlig Mp 3 format. Skulle tro att den heter Lossless eller ngt liknande. Det kan vara värt ett försök. Skulle onekligen vara skoj att testa. Nu har jag precis köpt en ny Mini så det får anstå ett tag men testa skall jag ... :wink:

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 10, 2008 21:30 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Quote:
Nu har jag precis köpt en ny Mini så det får anstå ett tag men testa skall jag ...

Jag kör också Mini sedan ett par månader! Det är fint med en dator som är så snygg att den kan stå framme.
Än så länge har jag mest importerat skivor okomprimerat men lilla Minin blir snart full på det viset. Min Mac-supportkompis gjorde en seriös lyssning för att komma fram till hur komprimerat han kunde ha utan att försaka för mycket, han har också en Shuffle 512 mb som ju inte rymmer hur mycket som helst. Om han bara kunde komma hem från sin resa snart...

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 11, 2008 18:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tala om sammanträffande ! Skoj att fler upptäcker Minin den är en trevlig liten maskin. Kan tipsa dig om Macworlds forum som är en stor tillgång när kunskaperna tryter. Hänger där själv ganska mkt periodvis. :wink:

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 27, 2008 23:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har kapitulerat fullständigt inför upplevelserna som mp3spelaren erbjuder. Jag använder den inte på löprundorna som jag hade tänkt. Musiken stör löprytmen för mycket. Istället har jag den hemma massor, sent på kvällen när jag inte kan spela stereon högt, när jag städar eller diskar eller tidigt på morgonen före jobbet. Jag kom på att det liknar mitt lyssnande i pojkrummet för tjugo år sedan; hela tiden, hög volym, stänga in sig i musiken. Detta är sann source first, att uppskatta musiken trots att förmedlaren bara kostat 229 kr.
Klart jag lyssnar på stereon också och grunnar på nästa uppgradering men mp3spelaren fyller ut luckor under dagen på ett utmärkt sätt.

Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00