selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 15, 2025 12:31

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Wed Mar 05, 2008 22:03 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag såg att linns vinterkampanj är förlängd och har börjat fundera på lite förändringar i anläggningen. Jag sitter just nu med en sen Kairn och aktiva LK85 för att driva mina Katan. Är väl ganska nöjd egentligen förutom att ibland skulle jag vilja ha lite fylligare ljud och minska lite lådor. För det mesta är det en LP 12 som källa.

Jag har lite planer att ev byta mina Katan mot Majik 140 lite längre fram.

Vad tror ni? Blir det bättre eller det kanske är någon som har provat och vet.

/Roger

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 05, 2008 22:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag skulle satsa på ett bättre försteg istället.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 06, 2008 02:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lättare att ge tips om du utvecklar lite mer vad du har för källor, så forum medlemar kan bedöma helheten. Låter som du har en bra playback med aktiva katan går säkert att göra betydligt mycke mer före innan du ändrar den, men jag förstår dig till fullo om du har lust att minska antal lådor. Personligen gillar jag verkligen minimalistiska system och det är alltid en balans gång mot kvalitén och budget. Majik I är en lyssnade produkt om man vill ha få lådor perfekt att kombinera med en Akurate DS/CD eller Lp12 kanske Majik Lp12 som har inbyggt motorstyrning. Och om det är så att det är Majik I som tilltalat dig är Majik 140 en lyssnade högtalare att driva passivit med Chakra 100w.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 06, 2008 13:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

tja, försteget i nya majik är bättre än kairn, och slutsteget är mycket bättre än lk85. dessutom har det ett riktigt riaa. så om du vill minska antalet lådor och få bättre ljud är väl majiken rätt väg att gå. skulle du sakna ett aktivt system kan du ju alltid köpa ett chakra till vid senare tillfälle. om jag får komma med ett förslag så skulle jag köpa majik-I, sedan 140 och och sedan därefter uppgradera med ett slutsteg till för att gå aktivt om du saknar det. hörde lp12 + majik + 140 på demo, och det lät kanon tyckte jag.

/kristoffer

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 06, 2008 20:23 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag har väl resonerat lite som griedl att försteget borde vara bättre i Majik I än Kairn och slutsteget är naturligtvis mycket bättre än LK85. Det jag funderat är om aktiva LK85 är bättre? Har själv ingen aning och alltid svårt att göra jämförelser med samma förutsättningar.

Som källa har jag en LP12/cirkus/Lingo1/Ekos1/Adikt/trampolin. Dessutom har jag en Movie DI ibland inkopplad i Kairnen som cd-spelare vilket är rent slöseri utan den kan användas bättre tillsammans med tv´n i ett annat rum - ger två system vilket ger möjlighet att lyssna på musik alltid någonstans.

Ungefär så här går mina uppgraderingstankar. LP 12 får vara tillsvidare. Inköp av en DS-spelare och jag har inte bestämt mig för om det blir en Akurat eller om jag väntar till Majik DS kommer. Byta ut mina LK-lådor mot en Majik I och köra Katan passivt ett tag. Sedan kan man funderara över om Majik 140 passivt är nästa steg eller aktivera Katan med ett chakra till för det går väl inte bra att blanda slutsteg ur olika generationer (exvis behålla ett LK85)?
Det jag är lite orolig för är att jag kommer att sakna är aktivt.

Detta är min plan men ni kanske har andra idéer

/Roger

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 06, 2008 22:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad tror du om:

Behåll 12:an som den är + Slipsik 3 + Akurat DS + beg. 5103 + beg. 5125 + aktiva Katan (diltren passar väl även i 5125.an har jag för mig!?)

Vill du ha mer botten så kan du t.ex. lägga till en beg. Sizmik.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 07, 2008 20:39 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag vet egentligen inte om jag blivit klokare av svaren och har väl funderat ett tag ungefär som era förslag. "Tyvärr" finns det lite för många kombinationer så det blir svårt att välja istället.

Några funderingar efter era svar;

1. Henrik du menar väl antingen Exotik m linn riaa eller Majik kontrol. Det blir naturligtvis bättre än idag samt bibehåller aktivt. Dock fler lådor. Det är ett klart alternativ.

2. Griedl du föreslår att gå på Majik I och köra passivt ett tag innan fortsatt uppgradering. Estetiskt tilltalar detta mig men jag vet inte om det blir bättre än idag.

3. Hardcorelinnie föreslår 5103/slipsik3 samt 5125. Det är bättre slutsteg än jag har idag men är försteget och riaan bättre? Lite tveksamt, men jag har inte lyssnat och jämfört mellan dessa kombinationer.

Jag vill ju egentligen minska antalet lådor utan att försaka ljudkvalitén och är det verkligen inte fler som har någon uppfattning om min egentliga fråga. Är Majik I bättre eller sämre än Kairn+2*LK85. Högtalare Katan.

/Roger

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 07, 2008 21:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lite åsikter:

Gå endast på Majik I om det är nya Majik högtalare som gäller längre fram annars finns det mycke bättre alternativ.

Eftersom det verkar vara färre lådor som verkar vara viktigt föreslår jag Exotic med riia och 5125. Likadana lådor sedan kan du använda dina stereokort föratt driva dina högtalare aktivt.

Ps:http://forum.selleri.de/viewtopic.php?t=4252 Grymt pris om du frågar mig.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 07, 2008 22:42 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Clas du skriver att jag ska gå på Majik I om jag väljer Majik 140 senare. Varför? Är de anpassade för varann på något sätt? Eller för att senare kunna köra aktivt med ett 6100? Eller någon annan anledning? Tack för tipset på exoticen, den är nog bättre som försteg än Majik I och är nog ett mycket bra alternativ tillsammans med 5125.

/Roger

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 07, 2008 23:37 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jag använder Majik-I idag och blir bara mer och mer positivt överraskad med att den blir inspelad. En fantastisk produkt för pengarna. Däremot har jag inte hört din nuvarande anläggning, men har svårt att tro att inte både försteg och slutsteg ska spöa Kairn/lk85 ganska rejält. Att man måste ha högtalare Majik 140 ser jag ingen logik i heller, nödvändigvis - sen är de givetvis bättre än Katan.

Jag tycker att Majik-I är en superprodukt om man vill satsa på källan i första hand (sen när man har Akurate/Klimax eller en sånärsom "maxad LP12a" Är en annan sak...) Men det är bara min åsikt. Sen är en begagnad Exotik väldigt attraktivt också!

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 08, 2008 00:30 
Site Admin
Site Admin

Jag demade LK140 passivt på Katan mot två kanaler 6100 passivt på densamma i samband med senaste sommarkampanjen. Det var såpass stor skillnad både hifimässigt och tunedem att jag har svårt att tänka mig att Majik-I inte ska vara ett bättre alternativ även om du då kör passivt. Och då är det rätt stor skillnad på lk85/140 på Katan också...

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 08, 2008 18:45 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Tack för svaren och det känns lovande, ska höra om lite inbytespriser till veckan så får vi se. Jag skall försöka få till en demo så nära det nu går att göra det med passiva system för att bilda mig en egen uppfattning.

/Roger

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 08, 2008 19:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roger wrote:
3. Hardcorelinnie föreslår 5103/slipsik3 samt 5125. Det är bättre slutsteg än jag har idag men är försteget och riaan bättre? Lite tveksamt, men jag har inte lyssnat och jämfört mellan dessa kombinationer.
* 5103 är mycket bättre än Kairn, men knappast nämnvärt bättre än Majik-försteget. Dock betydligt billigare och med design matchande 5125.
* Hur Slipsik 3 står sig mot andra grammophonsteg kan andra (som jämfört grundligt) svara på.
* 5125 är mycket bättre än LK140. När jag jämförde med Klout (för mycket länge sedan) så tyckte jag att de var ung. på samma nivå om än med olika kvaliteter.

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 08, 2008 22:55 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Ok, ska försöka få till en provlyssning på 5103, 5125 också men det kan kanske bli lite knepigt.

/Roger

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 09, 2008 01:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roger wrote:
1. Henrik du menar väl antingen Exotik m linn riaa eller Majik kontrol. Det blir naturligtvis bättre än idag samt bibehåller aktivt. Dock fler lådor. Det är ett klart alternativ.
Till exempel. Hardcorelinnies förslag är ju annars mycket prisvärt. Det blir lite dyrare än Majik-I, men antagligen rejält mycket bättre, dessutom så bibehåller du flexibiliteten med separata komponenter. Alternativt kan du köpa ett 2250 och köra passivt om du vill ha enkelt att byta högtalare sen.

Kruxet är bara att varken sena 5103 eller Exotik växer på träd...

Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00