Hej,
Ramspänt är det som gäller, speciellt för dig som inte har nån TV bakom du behöver kunna titta på. Men om du av estetiska skäl inte vill så .. är det ju så.
Vad gäller mekanismer sen för rulldukar ifall det är dit det lutar - alla rulldukar du sliter i utsätts för sträckning som gör att du åker på veck med tiden. Motordrivet förbättrar.
Materialet sen då - mattvitt ger ju bäst bett i bilden men jag drar mig nog till att säga att extremt få rum lämpar sig för vita dukar. Vill du ändå köra vitt - sikta gärna på dalite eller kanske projecta-material, som drar lite åt gult, vilket är enklare att kalibrera för än om det drar åt blått, sägs det. Men kör inte vitt. Kör inte heller grått, det löser inget förutom att kompensera för en rutten projektors överdrivna ljusflöde. Men däremot "firehawk-wannabe-material" eller originalet själv, det är ju det överlägset bästa i allt från rum man inte kan mörklägga helt till totalt 100% mörklagda men rätt ljust färglagda rum (vitt tak, exvis). Din bil avslöjar att du inte lirar i en svartmålad grotta, så .. absolut, gå på FH-aktig duk, dvs "vinklad" duk.
Sammantaget tror jag att rätt sak i ditt fall blir en riktig Firehawk om pengarna finns där (30' för motoriserad rullduk, kanske 20' för en ramspänd?), annars gå på Euroscreen/Bjurabs nya ReAct-material som ska vara bästa FH-klonen (10-11' för motoriserad rullduk, vet ej ramspäntpriser). Sista steget blir Projectas High Contrast S-material, manuell rullduk kostar 4-5', vet ej motoriserade priser.
Jag har en Benq 8720 även jag och har nyss gått från Projectas High Contrast S till en Dalite mattvit, gick ner i storlek och tänkte att det vore kul med fett bett i bilden (därav vitt - Projecta tappar lite bett motför vit duk - gäller inte ReAct eller Firehawk lika mycket). Jag hade fel. Jag saknar den vinklade karaktären hos min gamla duk. Mitt rum är nu 100% mörklagt, speciellt på vintern blir det verkligen så svart att jag inte hittar att peta mig själv i näsan, men tapeterna är ljusa och taket likaså vilket dödar alla möjligheter att få tillbaks den svärta jag hade i gamla rummet med mörkare tapeter och en vinklad duk.. Men min nya har motor, grymt skönt!

(plasma bakom)