selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:20

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Fri Mar 07, 2008 11:09 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Systemt är uppbyggt enbart av Linn komponenter.

Söker råd och tips då jag är nybörjare på duk/projektor området.

Några ingångsvärden;

Försteg: Kisto

DVD-spelare: Unidisk 2.1 (snart 1.1)

Projektor: BenQ 8720

Rum: Ljust rum som inte kan mörkläggas, ser dock mest på film på kvällarna.

Duk: 16:9 och motordriven

Tacksam för tips & tricks då det äntigen är dags att montera proj. och inköpa duk.

Vad rekommenderas för bildkabel mellan Unidisk & projektor?

Last edited by Komri on Sat Mar 08, 2008 12:00, edited 2 times in total.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 07, 2008 18:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ämnet gör sig väl bättre under övrigt!?

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 07, 2008 19:07 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Sorry!

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 07, 2008 19:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tycker frågan gör sig lika bra här... Övrigt är allt annat som inte rör Linn eller musik typ.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 07, 2008 20:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

måste duken gå att hiss upp eller skulle du kunna ha en fast duk?

Annars är detta ett mycket bra allternativ om du målar själv

http://www.goosystems.com/index.php?cont=screen

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 07, 2008 20:41 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Tack för tipset! :)

Duken måste gå att gömma / rulla upp då rummet skall användas till annat än bara filmtittande.

Duken skall gå ner precis bakom Kelikarna, se bild.

Last edited by Komri on Mon Mar 31, 2008 13:29, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 07, 2008 22:30 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Mina tips:
De flesta rum går att mörklägga, och ditt ser enkelt ut. Tjock svart filtduk att hänga för fönstrena och svart tyg som hänges i taket (några diskreta krokar längs väggar i takhöjd fixar det). Denna variant kör jag, och det tar fem minuter att konfigurera om från beckmörkt biorum till ljust vardagsrum. Film på duk blir mycket bättre med ordentlig mörkläggning, inget roligt i halvmörker, och det kostar dessutom inte mycket.

Rekommenderar ramspänd duk framför motorstyrd. Bättre och billigare. Du kan dra för ett draperi om du vill dölja filmduken, eller ha en tavla som du kan rulla ner framför filmduken istället. Tänk på att en motorstyrd duk troligen sitter i en skranglig låda som påverkar ljudet negativt.

Lycka till med ditt bio-projekt!
/Ola

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 08, 2008 00:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej,

Ramspänt är det som gäller, speciellt för dig som inte har nån TV bakom du behöver kunna titta på. Men om du av estetiska skäl inte vill så .. är det ju så.

Vad gäller mekanismer sen för rulldukar ifall det är dit det lutar - alla rulldukar du sliter i utsätts för sträckning som gör att du åker på veck med tiden. Motordrivet förbättrar.

Materialet sen då - mattvitt ger ju bäst bett i bilden men jag drar mig nog till att säga att extremt få rum lämpar sig för vita dukar. Vill du ändå köra vitt - sikta gärna på dalite eller kanske projecta-material, som drar lite åt gult, vilket är enklare att kalibrera för än om det drar åt blått, sägs det. Men kör inte vitt. Kör inte heller grått, det löser inget förutom att kompensera för en rutten projektors överdrivna ljusflöde. Men däremot "firehawk-wannabe-material" eller originalet själv, det är ju det överlägset bästa i allt från rum man inte kan mörklägga helt till totalt 100% mörklagda men rätt ljust färglagda rum (vitt tak, exvis). Din bil avslöjar att du inte lirar i en svartmålad grotta, så .. absolut, gå på FH-aktig duk, dvs "vinklad" duk.

Sammantaget tror jag att rätt sak i ditt fall blir en riktig Firehawk om pengarna finns där (30' för motoriserad rullduk, kanske 20' för en ramspänd?), annars gå på Euroscreen/Bjurabs nya ReAct-material som ska vara bästa FH-klonen (10-11' för motoriserad rullduk, vet ej ramspäntpriser). Sista steget blir Projectas High Contrast S-material, manuell rullduk kostar 4-5', vet ej motoriserade priser.

Jag har en Benq 8720 även jag och har nyss gått från Projectas High Contrast S till en Dalite mattvit, gick ner i storlek och tänkte att det vore kul med fett bett i bilden (därav vitt - Projecta tappar lite bett motför vit duk - gäller inte ReAct eller Firehawk lika mycket). Jag hade fel. Jag saknar den vinklade karaktären hos min gamla duk. Mitt rum är nu 100% mörklagt, speciellt på vintern blir det verkligen så svart att jag inte hittar att peta mig själv i näsan, men tapeterna är ljusa och taket likaså vilket dödar alla möjligheter att få tillbaks den svärta jag hade i gamla rummet med mörkare tapeter och en vinklad duk.. Men min nya har motor, grymt skönt! :) (plasma bakom)

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 08, 2008 00:50 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Ett vackert rum må jag säga.

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 08, 2008 01:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Köp en motorduk.
Köp gärna en för stor duk och ha en bred svart maskning i stället för exakt den storlek på duken som du vill projicera. Detta för att förhindra att du märker något störande i bildområdet om det skulle visa sig att duken har en tendens att dra sig lite åt något håll och bli vågig.
Montera den på väggen.
Den måste sitta exakt vågrätt annars kommer duken att se vågig ut i nerfällt läge.
Måla hela kåpan i samma färg som väggen.
Jag tror på gain 1.0.

Som bildkabel rekommenderar jag en Supra 3RCA-3BNC.
Jag köpte 15 meter för ca 1300:- och det är det värt.
Image

DVI - HDMI är inget att satsa på. Vid panoreringar tex blir det inte alls bra. Bilden blir bara bra på animerat och när du pausar. ;)

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 08, 2008 02:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jonteman wrote:
Tycker frågan gör sig lika bra här... Övrigt är allt annat som inte rör Linn eller musik typ.
Jag tycker definitivt att den hör hemma under "övrigt". Just eftersom den varken rör Linn eller musik. Det finns mängder av liknande ämnen där.

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 08, 2008 03:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jo, det bör nog flyttas till övrigt
Roland wrote:
...
DVI - HDMI är inget att satsa på. Vid panoreringar tex blir det inte alls bra. Bilden blir bara bra på animerat och när du pausar. ;)
Svarar bara för att säga att jag inte alls skriver under på detta uttalande. Kan inte svara för DVI-utgången på 2.1/1.1 men jag kör Chord HDMI från SC till Pioneer 428 plasma och det är jättebra! Jag har testat progressiv komponent och det var ingenting som var bättre med det, tvärtom. Skillnaden är iofs inte så dramatisk, det ligger egentligen på en nivå där kabelkvaliteten avgör. Min komponentkabel är från Marcus Cables och den är väl snarare på Supra-nivå än Chord-nivå men även med Supra HDMI tyckte jag att resultatet var bättre än med denna komponentkabel. Dock, någoting säger mig att med DVI så får man bara ut RGB (?). Jag kör ju komponent över HDMI från SC och ställer jag den på RGB så skulle jag nog tycka att analog komponent är att föredra. Det hela är antagligen väldigt display-beroende, man får prova helt enkelt.

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 08, 2008 08:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daniel.n wrote:
FH-aktig duk, dvs "vinklad" duk.
Vänligen förklara vad detta är för en novis.

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 08, 2008 10:33 
Site Admin
Site Admin

Flyttade tråden till Övrigt.

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 08, 2008 11:54 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Tack för många värdefulla tips och synpunkter som både upplyser och bekräftar! Tar gärna emot fler tips....

Det lutar åt en Euroscreen One Electric 16:9 / ReAct... i dagsläget. Förhoppningsvis en anständig kompromiss.

PS! Har inga problem med att ämnet flyttades även om jag tycker det har lite med Linn att göra då jag också frågade lite om anslutningar Unidisk/Kisto/Proj. F n finns det ju ämnen som t e x: "Hur görs en vinylskiva?", som jag personligen tycker ligger ännu mer under övrigt... :roll: För visst finns det sellerister och Linnägare som njuter både av musik och bild samtidigt? :wink:

Last edited by Komri on Sat Mar 08, 2008 12:29, edited 1 time in total.

Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00