selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 14, 2025 20:55

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Fri Mar 07, 2008 00:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Börjar en ny tråd för att inte kapa Hardcore's tråd.

Plötsligt kommer det en ny källa (DS, Keel etc) som får de gamla att vara mer eller mindre omoderna.
Detta innebär att tidigare självklara uppgraderingar inte längre är de enda tänkbara.
Linnister börja sälja av playback-delar för att kunna uppgradera källan...
Hur tänker ni kring detta?
Vänta tills ni har slantar att uppgradera källan eller sälja av prylar för att kunna uppgradera direkt...

Clas wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Clas wrote:

Sedan skippa tankarna på aktiva kombi, inte värt de. Sälj C4200orna och köp ett par beg Solos, bättre, snyggare och renare system..
Clas, så du har jämfört aktiva Komri med C4200/passiva Komri med Solo, intryck tack.

Tog många år men nu har jag äntligen hört passiva Komri med Solo.
Bättre än quadamp C4200 givetvis o härligt grym baskontroll, men som ett aktivt system är det inte.
Finns INGET passivt system som ger vad ett bra aktivt ger. Var rätt säker på det innan, men efter att ha hört det bästa passiva systemet är jag bombsäker.
Så 4200 stannar tills jag gått aktivt!
Aktivt ger en renhet, lätthet, dynamik, drag&ÖS som jag saknat i passiva system. Passivt låter återgivning av musik, aktivt är live.
Märks extra tydligt om man spelar högt :D
Jan, jag påstod aldrig jag har hört de. Bara att jag inte tycker det är värt de, inte innan du skaffat Klimax DS iaf om ens då 144000 kr för filter! Sedan la jag endel design mässiga skäl oxå, själv är jag grymt sugen på bli av med lådor och kablar. Ett par Artikulat 350A eller 320A hade varit gryma men för mycke pengar, tyvärr. Men låt oss räkna lite på pris skillnaden mellan aktiva kombi med C4200 och passiva Solos. Som jag nämnde före filter 144kkr om du går till passiva Solos kostar de typ 100kkr för ett par sedan får du ska vi säga 30kkr per C4200 föratt räkna lågt vilket gör att bytet kostar endast 40kkr. Vilket är 104kkr vilket räcker föratt uppgradera 1.1 till Klimax DS. Men visst du kanske hittar ett par beg filter för bra peng då är det en annan sak. Dock får du två fler lådor så det kostar minst 16kkr mer när du ska ha Mimer. Lite tankar bara Jan, förstår dig mycke väl svårt att gå ifrån aktivt när man väl varit där. Jag gick som du kanske vet direkt på aktiva 242 var aldrig tal om att jag skulle ha passiva.
Ok nu hänger jag med.
Bra plan rent logiskt, men nu är ju inte allt logiskt. Kommer aldrig att bli nöjd med ett passivt system så sälja bort 8 kanaler (=det antal som krävs) för 2st känns ju som fel väg.
Är det då inte smartare att inte röra playbackdelen över huvud taget o lägga de 40k på Mimer?

För man kan ju ge sig tusan på att efter man bytt bort sina C4200 så dyker ett beggat filter upp. :oops:

Med denna approach slipper man även ta värdeminskningen på C4200.

PostPosted: Fri Mar 07, 2008 01:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ok nu hänger jag med.
Bra plan rent logiskt, men nu är ju inte allt logiskt. Kommer aldrig att bli nöjd med ett passivt system så sälja bort 8 kanaler (=det antal som krävs) för 2st känns ju som fel väg.
Är det då inte smartare att inte röra playbackdelen över huvud taget o lägga de 40k på Mimer?

För man kan ju ge sig tusan på att efter man bytt bort sina C4200 så dyker ett beggat filter upp. :oops:

Med denna approach slipper man även ta värdeminskningen på C4200.
Utan att ha koll kan jag mycke väl tänka mig att 40k på Mimer är bättre spenderade pengar än byta slutsteg. Är själv sugen på Mimer, men har bestämt mig att avvakta då jag är redan nu är riktigt nöjd med mitt system. Sedan tycker jag att min QS är riktigt snygg. Tyvärr är inte Mimer lika snygg som Oden, har dock bara sett Oden live. Aa förstår att det verkligen skulle vara en slag i magen att göra bort med C4200 sedan kommer chakra filter, skulle ju vara princip samma sak om du köper dyra Klimax filter om du inte kommer över dem väldigt billigt sedan kommer billiga filter till chakra. Så hursomhelst kan du komma i kläm om du inte väntar... Men tror du verkligen det kommer Chakra filter till Artikulat eller Kombi? är själv tveksam. Sedan tror jag som dig(Läst det före någon gång) att C4200 aktivt är bättre än Solos passivt.

Vad gäller värdeminskningen på beg produkter är inte ett skäl att sitta kvar på några lådor om det inte är så att du MÅSTE köpa nytt. Köper du på beg marknaden samtidigt du gör av med något där är det ingen större förlust.

PostPosted: Fri Mar 07, 2008 13:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
Men tror du verkligen det kommer Chakra filter till Artikulat eller Kombi? är själv tveksam.
Ja, chakrafilter till Artikulat finns redan.
Bara Komri som saknar chakrafilter idag. Finns tom filter till äldre top of the lineburkar som Kaber/Keltik numera.

PostPosted: Fri Mar 07, 2008 15:09 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Har inte HF beggade Komrifilter? De säljer ju resten av systemet åt Linn.

(egentligen OT i en tråd som startades för att den var OT i ursprungstråden :? )

PostPosted: Fri Mar 07, 2008 15:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

blom wrote:
Har inte HF beggade Komrifilter? De säljer ju resten av systemet åt Linn.
När jag fick info om att HF sålde ut systemet var de redan sålda :cry:

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 07, 2008 15:42 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Den här diskussionen kommer vi att ha i all oändlighet, det har kommit markant bättre källor från Linn under en rad år, Akiva, CD12, Kontrol etc, vi får som Sportis säger inte glömma att det som fanns innan ansågs vara top-of-the line...

Av princip tycker jag det är svårt att byta bort en bra komponent till en sämre för att få råd till en bättre källa; då väntar jag hellre.

Det tog 3 år innan jag fick råd med en Kisto, hoppas det blir värt det :D

/Per

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 07, 2008 16:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Då jag har två egentligen lika viktiga källor (CD och LP) så medför ju en nedgradering i playbackdelen för en uppgradering av en källa att den andra källan får en försämring och det är ju inte acceptabelt. Annars har jag inga principiella problem med det. Men det finns ju gränser. Skulle inte flytta ned Index plus från sovrummet och leta en beg LK100. Jag måste alltså skaffa både Keel och Akurate DS om jag skall nedgradera. Då skulle jag visst tänka mig att byta aktiva Espek/C6100 mot t ex 2250/Ninka men det räcker ju inte så långt så då kan jag lika gärna skaka fram den extra summan det ger (=banklån). Jag har ju nedgraderat inom källan iom att jag samtidigt bytte Klyde till Adikt och skaffade Lingo2 men det är ju en lite annan sak.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 07, 2008 17:03 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Attans! :evil:

Som du säger snubblar man ju inte direkt över Komri-filter varje dag.

OT igen: själv ska jag strax smita iväg och hämta en liten Klimax Kontrol (världens dyraste volymkontroll?) 8)

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 07, 2008 18:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nyfiken är det vanligt att folk tar banklån för Linn investeringar? Tänkte på det när jag såg stefans inlägg.
stefan wrote:
...så då kan jag lika gärna skaka fram den extra summan det ger (=banklån).

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 07, 2008 20:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

än så länge nej, men ska man upp i den högre prisklassen som klimax så blir det svårt utan

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Fri Mar 07, 2008 20:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
Men tror du verkligen det kommer Chakra filter till Artikulat eller Kombi? är själv tveksam.
Ja, chakrafilter till Artikulat finns redan.
Bara Komri som saknar chakrafilter idag. Finns tom filter till äldre top of the lineburkar som Kaber/Keltik numera.
Jaså det visst jag inte, jag ska hålla tummarna för dig.

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 08, 2008 10:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
Nyfiken är det vanligt att folk tar banklån för Linn investeringar? Tänkte på det när jag såg stefans inlägg.
stefan wrote:
Det är nog många som indirekt lånar till sina hifi-inköp genom att man har *onödigt* mycket lägenhets- eller huslån.

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 08, 2008 11:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
stefan wrote:
Oftast har jag försökt cashat hälften och betalat av resten på kredit. Men när min pickup dog, så var det bara o i bita i det sura och ta kredit.

Men om man ska upp nästa steg, då blir det nog svårt för ekonomi oavsett hur jag gör, typ klimax kontrol.

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 08, 2008 13:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ed wrote:
Clas wrote:
stefan wrote:
Oftast har jag försökt cashat hälften och betalat av resten på kredit. Men när min pickup dog, så var det bara o i bita i det sura och ta kredit.

Men om man ska upp nästa steg, då blir det nog svårt för ekonomi oavsett hur jag gör, typ klimax kontrol.
Se det långsiktligt.
Kan du spara 500kr/månad?
Det blir en beggad Kontrol om ca 5 år.

Det jag spar in på genom egen medhavd lunch, inte röka, "lagom" med krogbesök mm, sparar jag varje månad på ett HIFIkonto.
Blir en hel del slantar på sikt!
Hela mitt system är uppbyggt på detta sätt.

Vissa av mina vänner lägger mer slantar på kläder/skor än jag på Linnriggen.

Last edited by sportbilsentusiasten on Sat Mar 08, 2008 13:29, edited 1 time in total.

PostPosted: Sat Mar 08, 2008 13:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hur tänker ni kring detta?
Vänta tills ni har slantar att uppgradera källan eller sälja av prylar för att kunna uppgradera direkt[?]
Det kan ju vara dumt att sälja begagnade saker (som håller sitt värde bra) och köpa nya (som tappar en stor del av värdet snabbt) då har man ju minskat det potentiella värdet av systemet. Annars är alla förflyttningar av resurser inom systemet som gör det "bättre" är helt rimliga tycker jag.

EDIT: Ändrade lite i både citatet och i min egen text.

Last edited by henriklh on Sat Mar 08, 2008 13:38, edited 2 times in total.

Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00