Genomskinliga möbler till trots, den största händelsen på musikfronten den sista tiden är förstås att framtiden till slut trädde in i denna vinylspisares lyssningsrum - med ett inköp av en
Akurate DS.
Jösses.
Jag är helt golvad. Det är så fantastiskt bra! Jag har bara hört CD12 vid ett fåtal tillfällen, men den är något alldeles extra. Linns officiella ståndpunkt är dock tydligen att även Akurate DS slår den, och efter ett drygt dygn med Akurate DS ter det sig fullt trovärdigt - det här är musik från digitalt media som jag aldrig hört det förr. Visst, jag uppgraderar bara från en Ikemi, men jag har hört diverse Unidiskar ett antal gånger, utan att egentligen bli så där värst engagerad. Det här är något helt annat. Förbättringen är inte subtil, den är fundamental!
Plötsligt ter sig den där CD-uppfinningen inte helt dum ändå. Som sagt, bara synd att det tog så lång tid innan det blev bra.

(Visst, skall man nyktra till för ett ögonblick så är LP12:an fortfarande lååångt före om man försöker göra någonsorts subjektiv jämförelse med det bästa på vinyl, men det är rätt akademiskt - det finns CD-skivor, man vill kunna lyssna på dem.)
Setup-fasen var obefintlig. Om alla har det så här lätt har Linn verkligen träffat rätt. Jag ställde bara DS:en på hyllan, satte i nätverkskabeln och tryckte 'play': Musik! Det var verkligen precis så enkelt. Allt funkade från början, jag har inte ens kollat på mjukvaru-CD:n som följde med.
Rent tekniskt har jag valt att köra
Mediatomb som mediaserver på en Linuxmaskin som bla agerar filserver. Som controller använder jag
Cidero på min laptop(också Linux), där jag även gör det mesta rippandet (med
abcde - frontend till cdparanoia).
Enda problem jag stött på så här långt var med några filer som var "feltaggade". Som Per skrivit i en annan tråd så funkade inte flera filer som han rippat med EAC (jag var vänlig nog att låta honom testa dem här.. *host*

). DS:en bara tystnade efter några sekunder. Lite detektivarbete senare kom vi fram till att FLAC-filerna hade blivit taggade med ID3v2-taggar, vilka inte skall finnas i en FLAC-fil enligt spec (men som ändå stöds av en hel del mjukvaruspelare). DS:en spottar i vilket fall ut dem.
Det är rätt lätt att fixa dock. Under Windows kan man använda ett program som heter "Tag" till att tagga om filerna i med rätt format (Men när jag testade det var det sjukt långsamt, typ 5 gånger långsammare än att rippa CD:n till att börja med. Jag forskade inte vidare i vad det var som strulade, men jag skyller på Vista.

). Jag använder
Easytag under Linux, vilket till skillnad från Tag visserligen är manuellt men som å andra sidan gör jobbet på några sekunder.
Bah. Läggdags igen. Det här är visst tredje kvällen i rad jag inte kommer i säng före två. Av någon anledning...