selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 06:41

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sun Feb 24, 2008 02:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tja som frågan lyder, vilket ripp program gör dom bästa kopiorna till flac, storleken har ingen betydelse utan endast kvaliten

Just nu rippar jag med Ripstation micro DS, men det känns lite för basic för att vara bäst :) eller kanske det inte är någon skillad mellan programen?

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 24, 2008 10:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det har rapporterats om att EAC ger bättre komprimerade kopior, d.v.s. storleksmässigt effektivare och att dessa återuppspelade med Klimax DS ger bättre resultat än filer rippade med t.ex. RipStation. Hur stor skillnad det är vet jag inte. Det borde kontrolleras så att vi slipper spekulera(!) - någon som har möjlighet och lust? I vilket fall så blir filer komprimerade med resp. program och uppackade till WAV bit-identiska (bortsett från mängden inledande nollsampel). Detta gäller då det inte är några (större) problem med inläsningen av skivorna. Det verkar som att EAC är bättre på skadade skivor. RS kan ibland producera filer som inte går att spela. Dessa får man då istället rippa med EAC (lite tidsödande att kontrollyssna alla skivor bara ..., men det är inte så roligt att vilja lyssna på en skiva som det visar sig att man måste rippa om för att den skall funka).

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 24, 2008 10:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

tveksamma skivor har jag rippat med EAC andra som är i perfekt skick kör jag med Micro RS

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 24, 2008 13:36 
Moderator
Moderator

EAC är ju egentligen bara läsarprogrammet som läser skivan och skapar en waw-fil. Sedan kan det konfigureras så att man använder flac.exe som output module, så man slipper manuellt dubbeljobb.

Den version av flac.exe som jag använt tidigare verkar dock skriva in metadata i id3v2-format, vilket inte verkar vara helt enligt standarder för FLAC. Det verkar också som att DS-spelare har problem med vissa filer som innehåller data i id3v2-format.

Ripstation verkar lagra metadata på ett sätt som är bättre för DS-spelarna.

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 24, 2008 21:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Det verkar som att EAC är bättre på skadade skivor. RS kan ibland producera filer som inte går att spela. Dessa får man då istället rippa med EAC (lite tidsödande att kontrollyssna alla skivor bara ..., men det är inte så roligt att vilja lyssna på en skiva som det visar sig att man måste rippa om för att den skall funka).
Pratar vi om skivor som är så pass skadade att de är svåra att spela i en CD-spelare eller räcker det med några mindre repor?! Jag har ju lite drygt 700 skivor som skall rippas in när det väl är dags för DS och därefter tänkte jag nog göra mig av med skivorna helt och hållet. Känns ju som sagt lite väl tidsödande att kontrollyssna alla FLAC filer efter rippning... :?

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 24, 2008 21:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pediatrik wrote:
hardcorelinnie wrote:
Det verkar som att EAC är bättre på skadade skivor. RS kan ibland producera filer som inte går att spela. Dessa får man då istället rippa med EAC (lite tidsödande att kontrollyssna alla skivor bara ..., men det är inte så roligt att vilja lyssna på en skiva som det visar sig att man måste rippa om för att den skall funka).
Pratar vi om skivor som är så pass skadade att de är svåra att spela i en CD-spelare eller räcker det med några mindre repor?! Jag har ju lite drygt 700 skivor som skall rippas in när det väl är dags för DS och därefter tänkte jag nog göra mig av med skivorna helt och hållet. Känns ju som sagt lite väl tidsödande att kontrollyssna alla FLAC filer efter rippning... :?
Själv har jag tänkt att rippa alla skivor men därefter lagra dom i en låda i källaren. Vill man spara på utrymme finns det mjuka plastfickor som rymmer skiva och omslag på femtedelen av en hårdplastask. 700 CD får man då in i två flyttkartonger.

Med hårddiskar kan det hända vad som helst och speciellt om man har udda svåråtkomlig musik så skulle jag inte våga lita på detta media.

/ B

Post subject: Rippa SACD, DVD-A
PostPosted: Sun Feb 24, 2008 23:19 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Finns det någon teknisk lösning att rippa SACD eller DVD-A?

Vad krävs för hård- och mjukvara - någon som har koll?

Tacksam för tips/

Zeedje

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 25, 2008 00:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har försökt höra skillnad på flac-filer skapade med EAC (flac.exe 1.2.0) och med Ripstation Micro DS 1.0.07.
Det gick inte att höra någon skillnad.
Det kommer troligen att vara större skillnad på en Akurate DS och annan Akurate DS.
Den enkelhet som Ripstation Micro DS erbjuder kommer, för mig, inte att vägas upp av att någon säger att t.ex. EACs filer resulterar i bättre tune dem.

OT: Årtiondets rekommendation. Sälj inte skivorna efter att ni rippat dem.

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 25, 2008 08:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pediatrik wrote:
hardcorelinnie wrote:
Skivorna kan mycket väl vara spelbara, men ändå inte funka att spela upp efter rippning. Man behöver inte lyssna igenom allt. Vad jag förstår så är det antingen funkar som det skall eller funkar ite alls. Det räcker med några sekunder på kanske två låtar per skiva så är man säker.

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 25, 2008 09:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Vad jag förstår så är det antingen funkar som det skall eller funkar ite alls. Det räcker med några sekunder på kanske två låtar per skiva så är man säker.
Tyvärr inte. Jag har skivor som EAC har tuggat på i timmar och till slut rapporterat OK på, men där filerna är totalt olyssningsbara. Om rippningen däremot sker med normal hastighet är det ytterst sällsynt att det blivit något fel.

/ B

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 25, 2008 09:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
hardcorelinnie wrote:
Vad jag förstår så är det antingen funkar som det skall eller funkar ite alls. Det räcker med några sekunder på kanske två låtar per skiva så är man säker.
Tyvärr inte. Jag har skivor som EAC har tuggat på i timmar och till slut rapporterat OK på, men där filerna är totalt olyssningsbara. Om rippningen däremot sker med normal hastighet är det ytterst sällsynt att det blivit något fel.

/ B
Jag syftade på de skivor som inte funkar med RS.

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 25, 2008 11:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
OT: Årtiondets rekommendation. Sälj inte skivorna efter att ni rippat dem.
Pga risken med hårddisk-haveri eller att det framöver kommer bättre ripp-program?! Vad gäller hårddisk-haveri, borde man väl vara ganska skyddad med RAID och en backup hos en polare? Ett starkt argument (där hemma) för att införskaffa en DS är just att bli av med alla CD-skivorna. Dessutom gör ju en ev försäljning av silverskivorna att hålet i plånboken blir klart mindre efter ett DS-inköp...

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 25, 2008 11:48 
Moderator
Moderator

Lite intressanta juridiska och moraliska aspekter på detta. När man köper en CD-skiva med musik, har man väl rätt att skapa kopior (rippa) musiken för eget bruk. Man har också rätt att sälja vidare sin CD-skiva, och den nye ägaren får rippa musiken för eget bruk.

Får man behålla och använda sina rippade filer? Är det i så fall moraliskt rätt att göra på detta vis? För upphovsrättsinnehavaren blir ju effekten den samme som piratkopiering.

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 25, 2008 12:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Lite intressanta juridiska och moraliska aspekter på detta. När man köper en CD-skiva med musik, har man väl rätt att skapa kopior (rippa) musiken för eget bruk. Man har också rätt att sälja vidare sin CD-skiva, och den nye ägaren får rippa musiken för eget bruk.

Får man behålla och använda sina rippade filer? Är det i så fall moraliskt rätt att göra på detta vis? För upphovsrättsinnehavaren blir ju effekten den samme som piratkopiering.
Tänkte precis samma sak, även fast jag inte är guds bästa barn :wink:

Sen tror jag inte att det så lätt att sälja skivor fast nått får man väl 10-20 kr per CD?

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 25, 2008 14:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:

Den frågan kan jag svara på du har rätt att kopiera skivan som en backup mmen säljer du originalskivan vidare så skall du göra dig av med kopian antingen att den följer med originalskivan eller att du kastar den. Med andra ord du har inte rätt att behålla kopian i det läget.

Men sedan kommer ju frågan hur det är om originalskivan gör sönder om man då måste behålla den trasiga skivan som bevis för att man har rätt att ha kopian eller om man kan kasta originalet.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00