selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 23:50

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Fri Feb 22, 2008 21:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag skulle gärna ha en Shuffle till löprundorna och till jobbet men jag har inte lyckats få Shuffle att låta dugligt när jag provlyssnat i affär. Det låter bara komprimerat och själ-löst.
Frågan är om man kan få det att låta OK om man använder nåt format med mindre komprimering, typ Lossless? Jag begär inte att det ska svänga. Låter det som en femton år gammal CD-spelare duger det. Vad har ni för erfarenhet av MP3-spelare i allmänhet och Shuffle i synnerhet?

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 22, 2008 21:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har en iPod Nano och är supernöjd lyssnar jämt när jag promenerar kör löpband etc Ja just det var det musik du ville höra på själv använder jag den till att lyssna på podcasts. Mest blir det .NET Rocks :D

Skämt och sido ska testa med lite musik i apple lossless också :wink:

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 22, 2008 22:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Vore toppen att få din utlåtande om Ipod-lossless, don Tomaso! Applestore säljer Shuffle billigt nu men det måste ju vara lyssningsbart också, inte bara billigt.

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 22, 2008 22:43 
Moderator
Moderator

Satsa på något som kan spela nuvarande och kommande rippade FLAC-filer utan krångel.

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010127362

Efter helgen tror jag att jag får möjlighet att provlyssna en sådan, blir spännande.

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 23, 2008 00:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har läst gamla trådar om Ipod nu och sett att omdömena inte är enade men de flesta verkar tycka att de låter bättre än jag upplevt i butik. Jag måste haft otur med formaten, lurarna eller låtvalet. Tror det får bli en Shuffle från Applestore. Man får den graverad utan extra kostnad. Vad ska man skriva? "Vinylen är död - länge leve vinylen" eller "Jag kör hellre LINN"?

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 23, 2008 11:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mumerik wrote:
Man får den graverad utan extra kostnad. Vad ska man skriva? "Vinylen är död - länge leve vinylen" eller "Jag kör hellre LINN"?
"Jag springer hellre efter Linn" ?

/ B

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 24, 2008 11:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En variant som fungerade bra för mig (när jag nu sprang mer regelbundet) var att först köra en platta hemma innan ett löppass. Då har man plattan i huvudet hela passet. Gäller att välja platta som man inte tröttnar på...

:wink:

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 24, 2008 19:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Quote:
En variant som fungerade bra för mig (när jag nu sprang mer regelbundet) var att först köra en platta hemma innan ett löppass. Då har man plattan i huvudet hela passet. Gäller att välja platta som man inte tröttnar på...
Menar du att du importerar skivan i huvudet och sedan spelar upp den när du springer? Jag skulle inte klara av att spela upp den utan massa hack iform av andra tankar. Jag brukar t.ex. fundera på uppgraderingar. Det är sånt jag vill slippa tänka på hela tiden, hellre ha själva musiken i huvudet, genom en Ipod då förstås.

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 25, 2008 09:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mumerik wrote:
Quote:
Menar du att du importerar skivan i huvudet och sedan spelar upp den när du springer? Jag skulle inte klara av att spela upp den utan massa hack iform av andra tankar. Jag brukar t.ex. fundera på uppgraderingar. Det är sånt jag vill slippa tänka på hela tiden, hellre ha själva musiken i huvudet, genom en Ipod då förstås.
Det kan bli lite fragmenterat ibland men de bästa bitarna brukar man få med utan hack. :wink:

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 25, 2008 10:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Mumerik wrote:
Quote:
Det kan bli lite fragmenterat ibland men de bästa bitarna brukar man få med utan hack. :wink:
Utan Linn sjunger/spelar jag själv. *pang* Där tog du tillbaka titeln som mest Hardcore Linn :D

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 25, 2008 10:30 
Site Admin
Site Admin

Får mig att tänka på en fjällvandring i Sarek för några somrar sen, det blev ganska sent och vi behövde gå i ytterligare några timmar för att komma dit vi skulle. Jag 'spelade igenom' hela Dream Theater - Scenes from a Memory i huvudet två gånger. Vem behöver iPod? :)

Sorry för OT! *hukar sig för Sony och hepcat*

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 25, 2008 10:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag minns att jag, i huvudet, lyssnade på Prince "When you where mine" under sex veckor i indien. Det var en grym besvikelse att sätta på den när jag kom hem :(

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 25, 2008 12:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
Utan Linn sjunger/spelar jag själv. *pang* Där tog du tillbaka titeln som mest Hardcore Linn :D
8)

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 28, 2008 23:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Lyckliga ni som kan spela upp hela låtar eller t.o.m hela plattor i huvudet!
Min brandvägg fungerar inte som den ska så det jag hör på insidan är refränger från de där ungdomskanalerna på radio som mina kollegor lyssnar på hela dagarna. Gissa om det tär på humöret när den där skitmusiken sitter fast i huvudet även efter arbetstid. Bara musik som jag själv valt kan mota bort demonerna.

När jag läser det jag skrivit tror jag vilken MP3-spelare som helst vore rena lyckopillret för mig, bara den är laddad med min egen musik.

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 29, 2008 00:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mumerik wrote:
Jag har läst gamla trådar om Ipod nu och sett att omdömena inte är enade men de flesta verkar tycka att de låter bättre än jag upplevt i butik.
Enligt Jajo (?) var det väl bara den gamla USB-pinne liknande Shuffle som lät bra. Inte den nya Shuffle som var mycket sämre. Men jag har för mig att han sa att iPod Touch skulle vara ganska bra också. (?) Mitt tips, precis som i andra trådar är en Sandisk Sansa M250 eller M260 med Version 2.x hårdvara. M260 ska alltid ha 2.x hårdvara. Kolla på eBay.com så ska du se att det finns gott om M260 för $50 i USA. Även med frakten borde det vara en god affär för Linnisten. Vanliga iPod har alltid varit en stor besvikelse de gånger jag har hört dem. Rekomenderas inte! Eventuell gravyr:

This is not a true Linn
music source product!

Attachments:
File comment: An iPod is no Linn!
iPod_Is_No_Linn.JPG
iPod_Is_No_Linn.JPG [ 6.2 KiB | Viewed 1282 times ]

Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00