selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 14, 2025 00:48

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Feb 24, 2008 14:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hur länge tar det att spela in ny elektronik? vad är era erfaranheter?

För första gången har jag köpt en ny Linn pryl i form av en Akurate Ds så därför undrar jag om man kan vänta sig att det lyfter med tiden?

Kanske det inte blir någon skilland på elektronik som inte har rörliga delar eller?

Jag upplever Dsén lite spretig jämför med sc, missförstå mig inte dsén är bättre på allt men det är väl det enda som jag kan störa mig lite på i dagsläget kanske är det bara en ny intrimning som behövs av högtalarna

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Sun Feb 24, 2008 15:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Hur länge tar det att spela in ny elektronik? vad är era erfaranheter?

För första gången har jag köpt en ny Linn pryl i form av en Akurate Ds så därför undrar jag om man kan vänta sig att det lyfter med tiden?

Kanske det inte blir någon skilland på elektronik som inte har rörliga delar eller?

Jag upplever Dsén lite spretig jämför med sc, missförstå mig inte dsén är bättre på allt men det är väl det enda som jag kan störa mig lite på i dagsläget kanske är det bara en ny intrimning som behövs av högtalarna
Det är troligt att systemet behöver en intrimning. DS:en skall vara helt överlägsen! Rörliga delar eller inte har inte direkt med ev. inspelningstid att göra. Kul förresten! Antalet DS-ägare ökar stadigt.

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 24, 2008 16:30 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jag tror att även elektroniken har en inspelningstid men det är inte en vetenskapligt baserad åsikt, utan endast av erfarenhet.

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 24, 2008 18:45 
Moderator
Moderator

Jag upplevde en markant förbättring efter 1-2 veckor då jag hade bytt från äldra mono-aktiv-kort till chakrakort. Direkt efter bytet var allt sämre. Musiken släppte inte riktigt. Keltik lät inte Keltik, typ. Men efter den första tiden hände något markant, och allt blev mycket bättre än tidigare, både ljud och tune dem. Förbättringen nu i slutändan har nästan känts som att byta hela förstärkarna.

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 24, 2008 21:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag bytte från akCD till akDS. Det som verkligen förvånade mig var den annorlunda tonkurvan. Mina Kaber lät rätt tunt med CD, med DS blev det mer bas. :shock:

edit: språk

PostPosted: Mon Feb 25, 2008 00:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Hur länge tar det att spela in ny elektronik?
Tre och en halv månad.

Härligt att få svara exakt på en så mystisk och omdebatterad fråga. :D Men faktum är att jag många gånger har kunnat bekräfta - med exakt definierade förutsättningar och tidsmärkta, identiska testobjekt i många exemplar - att allt som är lött varierar i sin ljudkaraktär under flera månader. Största skillnaderna inträffar de första veckorna. Efter tre och en halv månad kan jag inte höra några förändringar alls.

En del komponenter ändrar sig också, men de når fortare status quo.

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 25, 2008 01:04 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jag tycker att efter ca 1 mån har man hört dramatiska skillnader! Som att man köpt en bättre förstärkare - i mitt fall Majik.

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 25, 2008 01:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Inspelning?
Är kanske TIDEN mer än själva SPELNINGEN som har effekt på lödningar...
Åtminståne mina (begränsade) tester leder mig att tro det.
Någon annan som testat detta?

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 27, 2008 00:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja, något verkar hända enbart med tiden. Det är också så att metallen rent fysiskt hårdnar, som nylödda är lödningar sega men sedan blir de långsamt hårdare och skörare.

Men något verkar också hända när elektricitet har varit ansluten en tid. En viss inspelningseffekt har jag funnit även på kablar/apparater som legat oanvända en längre tid (och därmed borde ha "åldrats färdigt") efter att de tillverkats.

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 27, 2008 21:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Köpte Lejonklous Power One och spelade med dom i alla apparater men det lät inte så där jätte bra. Tog ungefär en vecka innan dom var inspelade. Det var samma setup och allt den enda skillnaden var el kablarna.

En annan sak. Efter att inte ha spelat på typ två tre veckor i Linnen märkte jag att det lät förskräckligt när jag spelade. Jag härdade ut och efter ett par CD skivor lät det bra igen ...

Sens moral: Gör inte upphåll med spelning av Linn apparatur !!!

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 28, 2008 01:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Peter 18 wrote:
Sens moral: Gör inte upphåll med spelning av Linn apparatur !!!
Sens moral - stäng inte av grejjerna!
Från stand-by går det fort att få upp prestandan.

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 28, 2008 05:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Peter 18 wrote:
En annan sak. Efter att inte ha spelat på typ två tre veckor i Linnen märkte jag att det lät förskräckligt när jag spelade. Jag härdade ut och efter ett par CD skivor lät det bra igen ...
Frågan är; Är det apparaterna eller öronen som behöver "spelas in"? Jag har mycket svårt att tro att dyr-fi a la Linn låter "förskräckligt" efter att ha varit avstängda i två veckor. I så fall måste det vara fel på grejorna alternativt att det är skräp.

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 28, 2008 10:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ok jag överdrev lite när jag skrev att det lät förskräckligt men det var en klar skillnad efter det att jag spelat igenom en CD eller två. :wink:

Självklart så stänger inte jag heller av mina prylar utan de får stå i stand- by läge konstant.

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 28, 2008 13:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Är det apparaterna eller öronen som behöver "spelas in"?
Det där har man ju aldrig hört förut... :roll:

Jag tycker att vi ska lita på de intryck vi får - till exempel att stereon plötsligt inte låter som den brukar - för min erfarenhet är att det nästan alltid finns en verklig orsak bakom! Det handlar mycket mindre om inbillning än de flesta tror.

Jag träffar många som tror att de inte kan höra skillnad och bara inbillar sig saker, men när jag testar att till exempel byta en nätkabel så hör de direkt vad som händer och kan beskriva skillnaden. Ändå detta eviga tvivel och dåliga självförtroende.

Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC+02:00