selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 16:37

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 184 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 813 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 07, 2008 19:28 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Bill50x wrote:
I en test fick Ready omdömmet för bullrig och trots xraid-technologien lite för långsam. Själva menar dom att den är så tyst att man kan ha den på skrivbordet...
/ B

Jag har surfat runt en del och Readyn framstår på nätet som en testvinnare för den småskaliga användaren (just nu). Jag har mailat Linn och de tyckte att för tillfället var readyn bästa alternativet för DS. Dessutom är det snarare pga xraid som den inte är speciellt snabb. All administration tar tid.

Jag kan skriva under på att den inte är tyst. Totalt oaccepabelt att ha på skrivbordet. Vi har den under skrivbordet nu. Inte heller det är acceptabelt. Den kommer att hamna i någon hall på sikt. Men intrycket hittills är att allt är mycket väl genomtänkt.

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 07, 2008 21:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Patrik wrote:
Bill50x wrote:
I en test fick Ready omdömmet för bullrig och trots xraid-technologien lite för långsam. Själva menar dom att den är så tyst att man kan ha den på skrivbordet...
Jag har surfat runt en del och Readyn framstår på nätet som en testvinnare för den småskaliga användaren (just nu). Jag har mailat Linn och de tyckte att för tillfället var readyn bästa alternativet för DS. Dessutom är det snarare pga xraid som den inte är speciellt snabb. All administration tar tid.

Jag kan skriva under på att den inte är tyst. Totalt oaccepabelt att ha på skrivbordet. Vi har den under skrivbordet nu. Inte heller det är acceptabelt. Den kommer att hamna i någon hall på sikt. Men intrycket hittills är att allt är mycket väl genomtänkt.
Själv har jag tänkt att stoppa in all datakommunikation (hårddiskar för lagring och backup, router, kabelmodem etc) i en garderob med bra kylning och sedan bygga tysta datorer som htpc och workstation att arbeta i.

/ B

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 08, 2008 09:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

funkar det att använda en Nokia N82 istf för Nokias surfplatta både i teori och praktik?

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 08, 2008 09:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Kolla om Nokia media streamer kan installeras och om den hanterar Universal Plug'n Play, UPnP.

Jag tror dock att det inte går . Maila Linn Helpline. De har faktiskt svarat på mina frågor hittills.

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 11, 2008 03:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Min ds dyker upp på tisdag så det börjar bli dax att själv oxå ta tag i det här med mjukvara/hårdvara. Ska till början endast använda en väldigt enkel lösning med min htpc som lagring och styrning med hjälp av trådlöst tangentbord och tv. Backup sker på extern hårdisk manuellt.
Vilka program rekomenderar ni som har testat för rippning å styrning?

Ps: Kommer bli riktigt trevligt att få en komplett Linn system igen var ett tag sedan dock har jag inte varit hemma så mycke men ändå!

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 11, 2008 09:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Patrik wrote:
Kolla om Nokia media streamer kan installeras och om den hanterar Universal Plug'n Play, UPnP.

Jag tror dock att det inte går . Maila Linn Helpline. De har faktiskt svarat på mina frågor hittills.
Jo på papperet hanterar den UPnP, tack för tipset

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 11, 2008 10:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Patrik wrote:
Jag kan skriva under på att den inte är tyst. Totalt oaccepabelt att ha på skrivbordet.
Hmm, jag hade ju tänkt placera en ev NAS bakom LINN-riggen... Får börja fundera på alternativa placeringar, men jag är ingen vän av långa kabeldragningar (ur estetisk synvinkel). Närmsta garderob saknar dessutom eluttag... :?

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 11, 2008 10:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pediatrik wrote:
Patrik wrote:
Jag kan skriva under på att den inte är tyst. Totalt oaccepabelt att ha på skrivbordet.
Hmm, jag hade ju tänkt placera en ev NAS bakom LINN-riggen... Får börja fundera på alternativa placeringar, men jag är ingen vän av långa kabeldragningar (ur estetisk synvinkel). Närmsta garderob saknar dessutom eluttag... :?
Det borde finnas tysta(-re), men i övrigt likvärdiga alternativ (Magnus?). Sen kan det kanske även vara andra fördelar med att separera datorutrustning och hifi-elektronik. Återstår dock att kolla vad som är bäst!

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 11, 2008 14:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

teatime wrote:
Patrik wrote:
Jag har själv beställt grejor som använts av Linn för att minimera trubbel.
Jag gör nog raka motsatsen. ;)

NAS blir en Linux-server med diverse diskar i. Gigabit-switch skaffar jag om jag märker att det faktiskt behövs. Jag tänker försöka använda MediaTomb som UPNP-server istället för Twonky, om det går. "Fjärr" får laptopen tjänstgöra som inledningsvis. Dyker det upp ett vettigt styrprogram till Linux (eller om jag lyckas skriva ett själv) så är jag lite sugen på en Asus EEE PC, annars ser onekligen Nokia N800 rätt sexig ut...

Jag ser det som ett kul projekt inledningsvis. Det kommer att funka förr eller senare. 8)
Själv använder jag Cidero (java) som styrprogram vilket fungerar bra på Linux, och som dessutom är ett mycket trevligare program än LinnGUI (vilket kanske inte är så svårt..).
Jag har valt ett underbart feature-löst mediaserver-program, även det på Linux (ushare)
Nästa steg är att få igång stödet för internetradio i Cidero.

Det går att köra DS:n helt utan Windows om man så vill.

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 11, 2008 14:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hehe.. uShare funkar? Jag kollade på det först, men det verkade så totalt featurelöst! :D

Cidero var spännande. Det skall jag kolla upp. Tack för tipset!

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 11, 2008 14:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pediatrik wrote:
Patrik wrote:
Frågan är om man kan hitta något bra GUI till macen?
Detta ser ut att funka: http://www.cidero.com/mediaController.html

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 11, 2008 15:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

teatime wrote:
Hehe.. uShare funkar? Jag kollade på det först, men det verkade så totalt featurelöst! :D

Cidero var spännande. Det skall jag kolla upp. Tack för tipset!
Nä, inte är det mycket som kan göras med ushare, men den blev en obstinat reaktion mot Twonky :-)

Snart dags för nyans.. Ska pröva MediaTomb!

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 11, 2008 15:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

MediaTomb tycks funka hyfsat, även om dess beroende på javascript för konfigurering suger. Så fullständigt onödigt. Jag har testat den med GeexBox så här långt och det funkar, men det enda som spelar någon roll är ju förstås vad DS:en tycker och det kan man ju inte avgöra förrän den är på plats.

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 13, 2008 18:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Kan någon vänlig själ belysa det här med album arts. Ripprogrammet Max för mac har jag fått att ladda ner en tiff fil tillsamman med flacarna. Är det så det ska vara. Jag har ingen programvara så att jag kan tillgodogöra mig covers ännnu. Finns det någon sådan?

EAC har jag povat men hittar ingen inställning som automatiskt letar upp album arts. Går detta att fixa i EAC?

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 13, 2008 22:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag trodde att Nokias programvara stödde covers, men det kollade du väl innan du lämnade tillbaka den?! :wink: Oavsett vad borde det bara vara en tidsfråga innan LINN GUI uppgraderas, med bla covers! Frågan är bara när... :?

Post new topic  Reply to topic  [ 184 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 813 Next

All times are UTC+02:00