selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 15:17

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
 Post subject: Undringar om Unidisk SC
PostPosted: Mon Jan 28, 2008 16:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har just fått hem en Unidisk SC. Väldigt skönt att äntligen ha en riktigt kompetent cd-spelare! (Kommer att använda DVD:n så småningom också, men har än så länge ingen tv eller skärm att koppla in den i.)

Ett par frågor:
1. Om jag stoppar in en cd, och sedan byter source innan den hunnit läsa in skivan ordentligt, buggar maskinen. Inget ljud kommer från någon källa, inte heller om man byter tillbaka till disc-source igen. Det går inte ens att öppna släden. Det enda som funkar är att sätta i stand by och sedan sätta på igen.

2. Cd-mekaniken låter ganska mycket. Spelar jag lågt går det att höra när jag sitter i soffan (endast en dryg meters avstånd).

Är ovanstående två saker normalt för Unidisk SC, eller är det bara mitt ex?

Sen undrar jag om det finns mjukvaruuppdateringar till SC (min är tillverkad i början av 2006).

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 28, 2008 16:14 
Ny Medlem
Ny Medlem

OM det är normalt att läsaren lever om gäller det även majik cd, för det är väll samma transport?

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 28, 2008 16:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

SnowBob wrote:
OM det är normalt att läsaren lever om gäller det även majik cd, för det är väll samma transport?
Vet inte exakt vilka delar som räknas till "transporten", men exakt samma läsmekanik kan det väl inte vara med tanke på att SC:n läser dvd också?

Ljudet stör mig egentligen inte så mycket, men det har en liten högfrekvent del som är en aning obehaglig. Men jag vänjer mig säkert snart.

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 28, 2008 17:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Min spelare kan ha problem med att hitta andra grejer som t.e.x Digitalmotagaren via coax digital brukar oftast räcka med att sla av strömen fram och tillbaka så är det läst

Cd brukar alltid funka ibland buggar ejekt funktion ut från fjärren och även då funkar det med att slå av spelaren

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 28, 2008 17:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Min Majik CD har inte låtit något konstigt alls.

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 28, 2008 20:19 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Grattis Broccoli!

SC:n _låter_ ju bra men kvaliten på vissa saker undrar jag själv över...

Har själv ett litet svagt tickande ljud på vissa cd:s som hörs igenom vid låg volym (och typiskt nog är det några stillsamma plattor som låter mest), har dock en liten känsla av att det fenomenet varierar över tid.

Om mjukvaran vet jag inte men det borde finnas någon fix. Min egen är från sent 2006 och den kan också knasa ur vid lite avvikande snabba knapptryckningar. Vid några tillfällen har den t.om. börjat leverera vitt brus istället för ljud... :( Bara att slå av strömmen och sen på igen så fungerar det igen... men ändå!
Skulle hört med Linn eller Tonläget om mjukvaran men det har inte blivit av än, kastar iväg ett mail till Linn support nu så får vi se.

PS: Vill du inte nödvändigtvis ha en tv så är en projektor inte fel till SC:n ;)

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 28, 2008 22:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pejo wrote:
Grattis Broccoli!
Tack! :)
Quote:
SC:n _låter_ ju bra men kvaliten på vissa saker undrar jag själv över...
Skönt att höra att det inte bara är mitt ex i alla fall. Ger din också ifrån sig ett ovanligt högt "thump!" när man stänger av respektive sätter på den (två gånger dessutom)?

Quote:
PS: Vill du inte nödvändigtvis ha en tv så är en projektor inte fel till SC:n ;)
Jo det är en tanke! Men det jag sett hittills i projektorväg har inte imponerat så mycket, halvbra bild och alldeles för högt fläktljud (är känslig för det). Tror att det blir en 24-tums datorskärm (med åtminstone 1900*1200 i upplösning) så småningom istället, dubbel nytta av en sådan.

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 28, 2008 23:31 
Site Admin
Site Admin

Broccoli wrote:
Skönt att höra att det inte bara är mitt ex i alla fall. Ger din också ifrån sig ett ovanligt högt "thump!" när man stänger av respektive sätter på den (två gånger dessutom)?
Så gör min 6100:a också, och möjligen lite granna Exotiken. Jag har antagit att det är något sorts relä som slår av eller till, ungefär som bilstereo brukar slå på och sen dröjer det nån sekund innan ljud kommer till högtalarna. Detta för att undvika ev. peakar i signalen just när man slår på apparaten. Eller..?

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 29, 2008 00:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har en sen 2006
1. Ja, detta har hänt någon gång.
2. Nej, det tycker jag inte. På vissa DVD har det låtit lite mer när den visar DVD-menyn men tystnat när filmen kommit igång.

Men jag har mer:
1. Det har hänt några gånger att jag stoppat i en CD, räkneverket börja räkna men ingeting hörs. Då trycker jag SURR på fjärren, skivan startar om och ljudet kommer. Känns som att detta hänt efter att man gången innan kört en DVD. Men detta är väldigt sällan alltså.
2. Sedan jag började köra HDMI så har Video Standard ställt om sig ibland från Native till NTSC. Man märker det på att det kommer upp 480p på skärmen trots att man stoppat i en PAL-film. Detta hände inte när jag körde komponent. Sker oftare än problemet ovan. Ser inget riktigt mönster i när det händer. Lite irriterad på detta faktiskt.
3. Den har satt igång och processa ljud-CD och det kan låta helkonstigt, undviks med att sätta Dolby PL II till Off (default är Auto). Detta är ett känt fenomen.

Jag har ESS 224, mig veterligen har det inte kommit någon ny mjukvara. Har inte mailat Linn om problemen men det borde man väl göra (så dom får reda på dom och kan fixa dom).

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 29, 2008 01:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stefan wrote:
Jag har ESS 224, mig veterligen har det inte kommit någon ny mjukvara.
För Unidisk SC är H8 v221 och ESS v230 det senaste.

Innehåller bland annat:

● Fixed an issue when changing source while disc was loading that caused the unit to hang.
● Fixed an issue where clicks could be heard when connected to certain HDMI displays (left in standby) and playing DVD-Audio disc.
● Fixed an issue when changing source while disc was loading that caused the unit to hang.
● Fixed an issue where the video mode selection from the 'Display' key was not being remembered.

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 29, 2008 10:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Sony wrote:
Broccoli wrote:
Så gör min 6100:a också, och möjligen lite granna Exotiken. Jag har antagit att det är något sorts relä som slår av eller till, ungefär som bilstereo brukar slå på och sen dröjer det nån sekund innan ljud kommer till högtalarna. Detta för att undvika ev. peakar i signalen just när man slår på apparaten. Eller..?
Jag kopplar det också till slutstegen mer än till spelaren.

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 29, 2008 11:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för alla svar!

Nu har jag varit över hos grannen och lånat deras tv för att kunna ändra i setupen. Oj vad bra det blev! (Suben och de andra högtalarna stod på "on", tyckte att det var lite lite bas innan, gissar att den klipper basen till frontarna om suben är på on?)

Lite irriterande dock att man måste ha tv för att kunna göra inställningar. 5103 är också krånglig utan tv, men det GÅR ju i alla fall.

Det finns alltså mjukvaruppdatering. Hur ser man vilken version man har (verkar inte stå i manualen)? Går det att uppgradera mjukvara själv, eller måste man ta den till handlare?

Angående "thump":et vid av och på: Alla mina Linnlådor har gjort så mer eller mindre (Classik, 5103, Sizmik mfl), men det vara bara att detta var avsevärt högre än alla de andra.

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 29, 2008 17:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

För att se mjukvaruversion: Från standby, håll Eject (vänster om displayen) intryckt till det står User Setup, tryck Eject igen och det står System Info. Här kan du sen stega runt bland infon med dom nedre högra pilknapparna. Avsluta med att trycka Play. På apparaten alltså, inte fjärren.
Byta själv skall väl inte vara så svårt, bara man fick tag i mjukvaran. Hittar inget på Linns publika web i alla fall. Får kolla med Tonläget.

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 29, 2008 17:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har kollat, har inte senaste mjukvaran, blir till att försöka uppdatera.

Post subject: svar om SC
PostPosted: Wed Jan 30, 2008 22:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Grattis till en rolig spelare!

1) Hängningar har jag aldrig haft problem med, men jag vet å andra sidan inte om jag ngnsin bytt källa när jag stoppat in en skiva
2) ljud, ja ibland så hörs det lite grand, som et vibrerande svagt ljud
3) SCn har väl två olika laserslädar, en för CD och en för DVD om jag har förstått rätt, ljudet kommer från släden har jag fått veta

Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 

All times are UTC+02:00