selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 14:57

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 25, 2008 23:50 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Bill50x wrote:
thomas wrote:
jag har en kolektor och tycker att det är ofta relevant att skära i diskanten när jag lyssnar på vinyl.
Basic, K5 eller K9 pickup?

/ B
lp12 adikt cirkus akito valhalla

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 26, 2008 00:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

thomas wrote:
Bill50x wrote:
thomas wrote:
jag har en Kolelktor och tycker att det är ofta relevant att skära i diskanten när jag lyssnar på vinyl.
Basic, K5 eller K9 pickup?

/ B
lp12 adikt cirkus akito valhalla
Antingen är Adikten lika kass som K5 eller så är phonoförstärkaren (alt. förstegets phonosteg) inte bra. Adikten lämnar ju en ganska hög utsignal så det ställer krav på riaa-stegets överstyrningsmarginal. Normalt sett brukar det snarare vara CD-spelaren som lämnar högre diskantnivå än vad vinylen presterar.

/ B

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 26, 2008 00:50 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Antingen är Adikten lika kass som K5 eller så är phonoförstärkaren (alt. förstegets phonosteg) inte bra. Adikten lämnar ju en ganska hög utsignal så det ställer krav på riaa-stegets överstyrningsmarginal. Normalt sett brukar det snarare vara CD-spelaren som lämnar högre diskantnivå än vad vinylen presterar.

/ B[/quote]

Jag har precis bytt nål. Phonosteget är en kolektor, tidigare hade jag en majik (gamla). Karaktären på vinylljudet är ungefär samma mellan majiken och kolektorn. Vissa skivor finns inget behov av att mjuka upp diskanten. Men med många skivor, ofta de mer slitna, kan ljudet bli lite vasst och påträngande. Cymbaler kan ofta bli för accentuerade för att vara behagligt. Särskilt vid lägre volymer. (Jag har i övrigt 5125 och aktiva katans - vilket nog sammantaget drar åt det ljusare hållet) Diskantreglaget på kolektorn är rätt så snyggt - och ger oftast önskvärd effekt.

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 26, 2008 15:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Om du känner dig händig med lödkolven och har isolerat problemet till phonosteget, dvs. inställningarna på din skivspelare - tonarm är ok, föreslår jag följande: byt ut motståndet-kondensatorn på riia-ingången till ett värde som dämpar diskanten något. Känner du till alla relevanta data för Adikten och riia-ingågen, går det att beräkna ett värde på ingångsmotståndet/kondingen som styr riia:ts ingångsimpedans.
Det stämmer att Adikt lämnar en hög signal, men ett modernt riia ska klara av flera hundra mV in vid 3 mV känslighet utan att ramla omkull. Särskilt om du använder samma tillverkares enheter.
Du behöver rentav ett filter som kapar bort diskanten på slitna skivor a la Quad.

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 27, 2008 19:39 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Döh. Jag är en sån som stoppar gaffeln i brödrosten.

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 27, 2008 22:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

thomas wrote:
Döh. Jag är en sån som stoppar gaffeln i brödrosten.
Men är rädd för strålningen i en 3G-mast... ;-)

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00