I början på 90-talet hade jag Linn:s Sara och jämförde dessa med åtskillia konkurrenter (även betydligt dyrare sådana), men inget gjorde musiken bättre. De var oftast sämre musikaliskt fast med annorlunda och i bästa fall med ett snyggare ljud (topp-12:a med Kairn och 280/Spark). Så småningom fick jag tag på ett par beg. Isobarik vilka (som jag tyckte) var helt överlägsna både Sarorna och allt annat - trots sin ganska tydliga karaktär

. Dessa aktiverade med 3xKlout. Mindre karaktär och mer musik! Såg aldrig behov av att byta till Keltik.
Har nu Espek-moddade 5140 med 3x2250. Bytte nyligen ett 5125 på bas/mid mot 2x2250 och den skillnaden är inte liten. 5125 duger nog inte riktigt för att få ordning på Keltik. 2200 däremot är helt överlägsna 2250, men kräver enl. min mening oftast topp-grejjer för för att det skall funka riktigt bra - totalt sett.
Hur ser ni på Akurat 242? De är (återigen enl. min mening) hel enkelt grymma. Både låter fantastiskt och ser bra ut och saknar man den lägsta oktaven så är det bara att köpa sig ett (eller två) "side-board" (i form av Artikulat subbar

) så är den saken fixad.
Å andra sidan så tror jag (som för övrigt antytts tidigare) att Keltik.arna inte är det egentliga problemet (bortsett från utseendet då...) utan snarare drivning. Själv så ser jag ingen poäng med att byta mina Espek till bättre grejjer förrän jag har både maxad 12:a, Klimax DS och Klimax Kontrol. De är enl. min mening nog bra d.v.s. inte den egentliga begränsningen(!) och Keltik är sannolikt snäppet bättre.