selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 15, 2025 18:18

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 92 posts ]  Go to page 1 2 3 4 57 Next
Author Message
PostPosted: Sat Jan 26, 2008 15:56 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Hejsan,

Jag har en fundering angående högtalare /fabrikat
Fram till nu så har jag haft tunnelseénde gällande högtalarfabrikat, och det har endast varit Linn,Linn, och Linn.

Jag kör med 2.1 -- 5103-- C2200--högtalare saknas.

Det jag nu har lagt några blickar åt ,är Audiovector S1 signature
a; 18700:-

http://www.ljudtema.se/audiovector/S1-serien.asp#;

Hur står sig dessa mot linns stativare Katan e,tc.
Finns det ytterligare andra intressanta högtalarmärken??
Vidga bubblan, och ge mig gärna lite bra tips :)

Hoppas på många svar.
VH Johnny

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 26, 2008 17:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej

Jag provlyssnade ett par Audiovector får något år sedan. Har glömt vad modellen hette, men det var en slank golvmodell. Jag tyckte verkligen inte om dem. "Typisk överdriven hifi högtalare" tyckte jag. Vad jag menar med det är en överdriven återgivning av de högre frekvenserna, så att alla smådetaljer framträder sååå tydligt, och då ska man tro att det är bra.

Jag har under några år trott på de synergieffekter man får om man väljer enbart komponenter från en tillverkare så med ett sånt bra system som du har idag skulle jag köra Linn högtalare ockå. Men som ett tips så tycker jag att Regas högtalare är väldigt prisvärda.

mvh

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 26, 2008 17:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag är väldigt sugen på att testa ATC efter tips på Lejonklous forum. Audiovector är väl helt ok, men vad jag förstår sämre än Linns motsvarande modeller, så det verkar lite poänglöst att köpa dem. Jag har hört Audiovector med Arcams grejor på ljudkompaniet och det har låtit mycket bra, men jag har inte gjort några jämförelser.

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 26, 2008 18:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja, jag har läst i engelsk press om ATC och det vore väldigt intressant att lyssna på dom. Dom har flera aktiva modeller (med inbyggda slutsteg). Läs mer på http://www.atc.gb.net/ , tyvärr ingen svensk distributör och det är nog så att en sådan aldrig har funnits.

Audiovector har jag hört med Naim och Arcam. Om Linn inte gjorde högtalare så vore det definitivt ett alternativ att satsa på men jag har inte direkt känt att dom skulle ge mer för pengarna än Linn. Rega är mig ett bra alternativ om man skall ha någonting i en prisklass lägre än Linns instegsmodell, detta gäller även högtalarna. De Naim-högtalare jag hört (vilket är dom billigare modellerna som Tonläget haft hemma) har jag aldrig varit helt förtjust i, hade kört Linn-högtalare även om jag hade haft ett komplett Naim-system.

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 26, 2008 21:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Annars finns det ju ett par Naim SBL till salu på hifimagasinet för 7000:- Jag har varit lite sugen på dem (mest för att de är snygga) men sen hörde jag att Kaber ska vara bättre och då kändes det inte så spännande längre...

Vad har du för högtalare nu och vad är det du saknar med dem?

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 26, 2008 21:06 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Hejsan,

Tackar för input ,men som jag tolkar det så finns det ingen direkt fakta på en konkret jämförelse mellan Linn och andra märkens stativhögtalare.

Gällande ATC, så verkar detta vara en bra högtalare, men det måste finnas en måtta på hur en högtalare får se ut :shock:

Till Cristian: När det gäller Audiovector som hade en överdriven diskant
så verkar detta vara samma symtom som när jag hade mina kaber ,och bytte ut Kairn och LK100 ,mot 5103 och 5125,2250.
Dessa aktiva Kaber gick nästan inte att lyssna på efter min uppgradering, då de blev aldeles för vassa i diskanten, oavsett placering.
Ett byte till Ninkadiskant var lösningen på detta problem.
Kanske de AV-högtalarna du lyssnade på var av gammal modell ,destamma som kaber-högtalarna var?
Med andra ord Missmatch , mellan nytt och gammalt.

Har alla som gjort som jag (tills nu), följt andras råd att Linn´s högtalare (is the only value for money)?

Åter igen , det skulle vara jättebra om någon hade en konkret jämförelse mellan Linn och annat.

Vänligen Johnny

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 26, 2008 21:22 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

henriklh wrote:
Annars finns det ju ett par Naim SBL till salu på hifimagasinet för 7000:- Jag har varit lite sugen på dem (mest för att de är snygga) men sen hörde jag att Kaber ska vara bättre och då kändes det inte så spännande längre...

Vad har du för högtalare nu och vad är det du saknar med dem?
Tack för svaret Henrik.
Men det är lite som jag säger,, många har hört av någon att Linn är bättre,och varför är det så?

Vad jag har för högtalare?? 8) 8) 8) Håll idig nu,,,, Jag har Keltik (vilka är till salu)

Visst dessa högtalare har gett mig realistiska kärnvapen explosioner genom kroppen, och rockat skiten ur mig natt som dag, men räcker detta,,, nix.
Jag känner att med all dynamik, så kan det vara svårt för mig att finna "den där känslan" i melodin.
Det blir lite för mycket av det goda, och de ääär för stora.
I avsaknad av ett slutsteg ,så kör jag för närvarande med reservhögtalarna JPV Gold monitor (1000:- paret)och kaber diskant, vilka ger riktigt bra känsla och melodi, men de har lite "anorexia" i dynamik.

Finns det någon som verkligen har lyssnat och jämfört ursprungsfrågan vid samma tillfälle?

VH Johnny

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 26, 2008 22:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Johnny J wrote:

Visst dessa högtalare har gett mig realistiska kärnvapen explosioner genom kroppen, och rockat skiten ur mig natt som dag, men räcker detta,,, nix.
Jag känner att med all dynamik, så kan det vara svårt för mig att finna "den där känslan" i melodin.
Det blir lite för mycket av det goda
VH Johnny
Johnny,
Eftersom du har haft både Kaber och Keltik så måste jag passa på och ställa en fråga jag inte fått något riktigt entydigt svar på tidigare:

jag har nu Kaber med 3x Klout aktivt och funderat på att byta till Keltik då och då, men varit orolig att just det du beskriver ska göra att vissa aspekter av Kaber blir sämre.

Eller är det så att allt bli bättre med Keltik? (Fast jag har aldrig velat ha cherry, så det går att svara ärligt :D)

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 26, 2008 22:55 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

fuffe wrote:
Johnny J wrote:

Det blir lite för mycket av det goda
VH Johnny
Johnny,
Eftersom du har haft både Kaber och Keltik så måste jag passa på och ställa en fråga jag inte fått något riktigt svar på tidigare:

jag har nu Kaber med 3x Klout aktivt och funderat på att byta till Keltik då och då, men varit orolig att just det du beskriver ska göra att vissa aspekter av Kaber blir sämre.

Eller är det så att allt bli bättre med Keltik? (Fast jag har aldrig velat ha cherry, så det går att svara ärligt :D)
Hejsan,

I mitt fall så vet jag inte hur Keltik låter med Klout,då det var 15 år sedan jag hörde den konfigurationen, men efter en seriös tunedem, så borde allt Keltik bli bättre än kaber.

Det kan ju också hända att Keltik matchar mycket bättre med Klout än med 5125 och 2250, och de flesta gamla uvar som flaggar för Keltik, har nog Keltik-klout i minnet. This is just a speculation

Jag använde ju 5125 till basarna, och det kan ju också vara för klent.
Klouten är ju starkare.

VH Johnny

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 26, 2008 23:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Johnny J wrote:
Hejsan,

Tackar för input ,men som jag tolkar det så finns det ingen direkt fakta på en konkret jämförelse mellan Linn och andra märkens stativhögtalare.

Gällande ATC, så verkar detta vara en bra högtalare, men det måste finnas en måtta på hur en högtalare får se ut :shock:

så verkar detta vara samma symtom som när jag hade mina kaber ,och bytte ut Kairn och LK100 ,mot 5103 och 5125,2250.
Dessa aktiva Kaber gick nästan inte att lyssna på efter min uppgradering, då de blev aldeles för vassa i diskanten, oavsett placering.
Kanske de AV-högtalarna du lyssnade på var av gammal modell ,destamma som kaber-högtalarna var?

Har alla som gjort som jag (tills nu), följt andras råd att Linn´s högtalare (is the only value for money)?

Åter igen , det skulle vara jättebra om någon hade en konkret jämförelse mellan Linn och annat.

Vänligen Johnny
Jag hade ett par tannoy gold stativare. En bra studiomonitor. Tyckte den var bra men aktiva katan spelade sedan skiten ur dessa tannoy.

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 26, 2008 23:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ett par snabba svar
- Klout/Kaber o Klout/Keltik är inte i samma liga, o det på alla sätt
- 5125 på Kelikbas är lite klent, på gränsen. Gör inte högtalarna rättvisa
- har jämfört Linnburkar med B&W. Förstår varför vissa föredrar B&W,de låter SÅ snyggt, dock något sämre tune. Vissa kanske kan försaka tune för bättre ljud. OBS B&W kräver duktigt starka slutsteg för att blomma ut. Hört Uni 1.1/Kontrol/Twin driva en av deras mellanburkar. rätt bra var det.
- om Keltik inte är skitbra på alla sätt är de antagligen inte optimalt justerade eller behöver bättre insignal.
- enda Naimburkarna jag skulle kunna tänka mig är DBL men de är fantastiska o andra sidan. De andra är lite för ljusa i klangen för min smak, saknar tryck.

Slutsats, behåll Keltik o satsa på bättre slutsteg. Ordna sedan en forumträfff där vi tunar in dom :wink:

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 27, 2008 00:06 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Ett par snabba svar
- Klout/Kaber o Klout/Keltik är inte i samma liga, o det på alla sätt
- 5125 på Kelikbas är lite klent, på gränsen. Gör inte högtalarna rättvisa
- har jämfört Linnburkar med B&W. Förstår varför vissa föredrar B&W,de låter SÅ snyggt, dock något sämre tune. Vissa kanske kan försaka tune för bättre ljud. OBS B&W kräver duktigt starka slutsteg för att blomma ut. Hört Uni 1.1/Kontrol/Twin driva en av deras mellanburkar. rätt bra var det.
- om Keltik inte är skitbra på alla sätt är de antagligen inte optimalt justerade eller behöver bättre insignal.
- enda Naimburkarna jag skulle kunna tänka mig är DBL men de är fantastiska o andra sidan. De andra är lite för ljusa i klangen för min smak, saknar tryck.

Slutsats, behåll Keltik o satsa på bättre slutsteg. Ordna sedan en forumträfff där vi tunar in dom :wink:
Tjena Janne,

Tunedem har jag inga problem med, :wink: så det fixar jag, men i mitt fall så var det nog 5125 som spökade till det + att varken jag eller frugan tycker att de passade in i möblemanget, så dessa kommer att säljas.
Jag har nu C2200 som slutsteg ,,kan detta räcka för att få en rättvis bedömning av B&W?

Skall kolla in Naim DBL också.

Tackar för info´n

/ Johnny

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 27, 2008 00:09 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

ed wrote:
Johnny J wrote:
Hejsan,

Vänligen Johnny
Jag hade ett par tannoy gold stativare. En bra studiomonitor. Tyckte den var bra men aktiva katan spelade sedan skiten ur dessa tannoy.

Hejsan,

Var Tannoy gold också aktiva?
Annars så är det en orättvis jämförelse.
Jag har haft passiva och aktiva Katan, och de aktiva ,spelade också skiten ur de passiva.

VH Johnny

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 27, 2008 03:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Men är du verkligen säker på att det är högtalarna som gör att känslan inte vill infinna sig? Är det inte en LP12 som saknas i själva verket ;)

Jag är sugen som tusan på dina Keltik. Men mitt konto säger mig att det vore en dålig dålig idé.

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 27, 2008 10:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Johnny J wrote:
ed wrote:
Johnny J wrote:
Hejsan,

Vänligen Johnny

Hejsan,

Var Tannoy gold också aktiva?
Annars så är det en orättvis jämförelse.
Jag har haft passiva och aktiva Katan, och de aktiva ,spelade också skiten ur de passiva.

VH Johnny
Jo de var passiva först, nu är de aktiva. Nu minns jag inte skillnaden men när jag bytte, då var skillnaden stor, alltså tannoy passiva mot katan passiva.

Post new topic  Reply to topic  [ 92 posts ]  Go to page 1 2 3 4 57 Next

All times are UTC+02:00