selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 07, 2025 23:28

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 18, 2008 17:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stefan wrote:
Mätprober är en klart bättre jämförelse men mätprobers noggrannhet är mätbar, en hifikällas musikalitet är inte det.
En mätprobe mäter kanske i volt eller hertz. Detta forums enhet är tune dem, mäts med öronen och bedöms av hjärnan. Vad som är bättre enligt tune dem borde inte var svårt att avgöra för de som kan metoden.

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 18, 2008 17:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
Bra ljud är lika viktigt för musik som snygg färg är för vägegenskaperna på en bil. Körglädje får man inte med Ferrariröd färg på sin Trabant.
Jag gillar ju bilar så jag hänger på detta lite. :wink:
Helt rätt, men bara för att bra ljud inte ökar musikaliteten i sig - innebär inte att bra ljud inte skulle kunna höja upplevelsen, eller hur?

På samma sätt kan diverse egenskaper öka njutningen av bilkörning.
Givet samma väghållning ÄR det större njutning om vx-lådan är kortslagig, styrningen har bra känsla, man sitter bra, klimtanläggning finns o funkar bra, o sist men inte minst...motorn är rejsig o låter "gött".

Vissa tycker att design/färg på bilen är just en sådan upplevelsehöjande egenskap - på samma sätt som musikälskare kan tycka att förutom tune dem, att fin design på apparaterna höjer njutningen...liksom att det ljudmässigt låter finfint.

Tror faktiskt det är få Linnister som enbart går på tune dem. 8)
Men tror samtidigt att det är få som INTE har tune dem först på priolistan

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 18, 2008 17:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stefan wrote:
Linnofil wrote:
...
Bra inlägg förstås men jämförelser med bilar (som görs ibland här) och hifi låter sig inte göras anser jag, finns inget source first i dom. Man väljer bil efter behov (och plånbok) och det är helt individuellt. Mätprober är en klart bättre jämförelse men mätprobers noggrannhet är mätbar, en hifikällas musikalitet är inte det.
Jag tycker att man kan använda en mängd olika analogier för att förklara tune dem, source first...
Det behöver inte vara HELT jämförbart. Tanken är ju att förklara andemeningen - inte att vetenskapligt beskriva.
Jag har ju tidigare använt tjejjer/relationer tex. Bara att söka i forumet. :P

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 18, 2008 18:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ni som musicerar själva vet ju, här är det verkligen source first som gäller. Jag har en rigg (gitarr/pedaler/stärkare) som väl skulle kosta runt 20K om man köpte det nytt idag. Vad låter bäst, Eric Clapton med ett gitarr/stärkar-paket för 1995:- eller jag med mina grejer? Det kan ni ju inte svara på naturligtvis men det svaret är helt givet. Bättre att lägga pengarna på lektioner alltså men det är ju samtidigt så att jag själv låter bättre med mina grejer än det där billigare paketet, framför allt är min gitarr mycket skönare att spela på.

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 18, 2008 19:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Men om Clapton måste spela på en något ostämd gitarr, har du nån chans då? 8)

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 18, 2008 20:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Vadå source first eller inte?
Nu låter det som medeltida skolastik och hårklyveri.
En toppad tolva är mycket svår att överträffa, CD12 ska inte vara så illa heller har jag hört och en del höjer DS-konceptet till skyarna som det bästa som finns...ööö, får inte Linn göra bra stärkare och högtalare eller?
Lägg på en bra skiva och lyssna på musiken istället 8)

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 18, 2008 20:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bortsett från att det var just vad tråden handlar om...

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 18, 2008 20:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stefan wrote:
Ni som musicerar själva vet ju, här är det verkligen source first som gäller. Jag har en rigg (gitarr/pedaler/stärkare) som väl skulle kosta runt 20K om man köpte det nytt idag. Vad låter bäst, Eric Clapton med ett gitarr/stärkar-paket för 1995:- eller jag med mina grejer? Det kan ni ju inte svara på naturligtvis men det svaret är helt givet. Bättre att lägga pengarna på lektioner alltså men det är ju samtidigt så att jag själv låter bättre med mina grejer än det där billigare paketet, framför allt är min gitarr mycket skönare att spela på.
Kul någon som lirar själv samma här vad har du för prylar?

Citerar "gentlemannen" Ted Nugent från ett gammalt nummer av Guitar Player eller Guitar World eller vilken det nu var -"Jag prövade Van Halens gitarr rigg en gång men inte f-n lät jag som Van Halen"

Lira gitarr kan han men det är nog allt :roll: :shock:

http://www.youtube.com/watch?v=akpkO22O4V8

http://www.youtube.com/watch?v=T_QjEL0uUgo

http://www.youtube.com/watch?v=WjFiHENNf9Q

http://www.youtube.com/watch?v=LXUI5hAxFYI

Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 18, 2008 21:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag håller med om att info som har försvunnit sedan inspelningsstudion aldrig kan återvinnas. Men, jag tycker även att info som inte kan bevaras när det passerar försteget också försvinner (alla som provat att att byta försteg i en anläggning förstår. Skillnaden är betydande). Och den info som inte kan benas ut ordentligt av slutsteget också är förlorad och aldrig når lyssnaren. Och samma sak med delningsfiltret, ngt som väl alla som aktiverat sina högtalare kan känna igen sig i.

Jag tog mig friheten att rycka lite citat från Tonlägets hemsida runt högtalare:

"man hör och känner musiken bättre."

"man hör bara så mycket mer. Man hör ibland tom nya instrument som hjälper till att lyfta musikstycket till nya höjder"

"Musiken blir helt enkelt klart bättre, och förbättringen liknar den man får med en bättre programkälla." "En högtalare som får en att tycka att musik är något fantastiskt!"

Sedan gillade jag Master Davids inlägg, Jag tycker att det summerar oerhört skönt vad man egentligen är ute efter när det gäller musik och musikåtergivning:

"Ljudet i Majik 140 känns i alla fall för mig som mycket roligare än i "Ninkorna. Jag kan skvallra om att jag har ont i kinderna av något leende som suttit i hela dagen. Det är något visst med Linn tror jag."

Visst, det hade ju varit fantastiskt om resten av elektroniken inte hade spelat ngn roll. Då kunde vi bara bett Anders på tonläget att sätta på en skiva med Klimax DS och kabla ut den på skype (eller mobiltelefon som en del gillar) så kunde vi alla sitta hemma och njuta av fantastisk musik. Mitt problem är bara att det inte funkar för mig i alla fall.

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 18, 2008 21:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mindrunner wrote:
Kul någon som lirar själv samma här vad har du för prylar?
Blir väl lite väl OT men man får ju svara...
USA-strata från -94 med Texas Specials (enda elgitarren), Peavey Classic 30, T-Rex Mudhoney, Boss ME-5 och Digitech Delay. Spelar i ett gubbrockband (Dylan, Stones, Neil Young å sånt plus div blueslåtar).

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 18, 2008 22:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Jag håller med om att info som har försvunnit sedan inspelningsstudion aldrig kan återvinnas. Men, jag tycker även att info som inte kan bevaras när det passerar försteget också försvinner (alla som provat att att byta försteg i en anläggning förstår. Skillnaden är betydande). Och den info som inte kan benas ut ordentligt av slutsteget också är förlorad och aldrig når lyssnaren. Och samma sak med delningsfiltret, ngt som väl alla som aktiverat sina högtalare kan känna igen sig i.
Helt rätt. Source first gäller men resten av systemet måste vara tillräckligt bra. För bortåt 10 år sedan tog jag med min Karik till en bekant som hade en H/K-receiver och NHT2.5. Jag kände inte igen min Karik. Man hörde ju att den var bättre än hans H/K CD men det var mest rent ljudmässigt, systemet dödade mycket att det musikaliska flytet i den. Detta system var enl min mening inte tillräckligt bra.

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 19, 2008 11:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stefan wrote:
... Source first gäller men resten av systemet måste vara tillräckligt bra....
Alla delar i en anläggning förstör/förändrar ljudet/musiken i varierande grad. I allra bästa fall påverkar dom väldigt lite. Med detta i åtanke så kommer varje del i kedjan som byts ut till något bättre alltid att ge ett totalt sett bättre ljud.

Rent teoretiskt / tekniskt alltså. I praktiken kan en uppgradering upplevas som sämre eftersom denna bättre avslöjar bristerna i föregående steg. Men det beror också på synsätt. Om en bättre högtalare tydligare avslöjar knastret i min vinylavspelare men ändå låter "bättre", ja då är det personliga preferenser som avgör vilket jag föredrar. Något objektivt "bättre" finns knappast. För det beror ju på vad jag menar med bättre.

Man kan ju även tänka sig att en bättre högtalare blir en för tung last för slutsteget, det finns massor med parametrar som påverkar mitt inledande påstående.

Men det gäller source first också. En snygg logisk ansats men som måste ta hänsyn till verkligheten.

/ B

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 18, 2008 00:13 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Vad är source first? Är det spelaren eller skivan...

Det finns ju olika pressningar på LP-skivor och om man läser runt här i forumet så låter vissa pressningar bättre än andra, vad är då source first?

Är den "bättre" pressningen verkligen bättre eller låter den andra pressningen som det egentligen lät i studion, vet vi det?

Eller ska man resonera som så att låter det bra för dig så är det bra oavsett pressningar, source first och producenter...

/lars

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 18, 2008 07:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

muIder wrote:
Vad är source first? Är det spelaren eller skivan...
Skivan
muIder wrote:
Det finns ju olika pressningar på LP-skivor och om man läser runt här i forumet så låter vissa pressningar bättre än andra, vad är då source first?

Är den "bättre" pressningen verkligen bättre eller låter den andra pressningen som det egentligen lät i studion, vet vi det?

Eller ska man resonera som så att låter det bra för dig så är det bra oavsett pressningar, source first och producenter...
Låter och låter, bra är bra och mindre bra sämre. Fördelen med tune-dem som metod är att den är mer exakt än mer godtyckliga eller subjektiva bedömningsgrunder om hur man uppfattar ljudet. Tune-dem handlar om vad man uppfattar av/från ljudet och fokuserar således på innehållet d.v.s. förstår man bättre/lättare vad musikerna spelar så är det bättre. Hur man uppfattar anläggningens ljudkaraktär är inte relevant även om även anläggningens ljudkaraktär påverkar hur den presterar ur ett tune-dem perspektiv. Man kan med stor säkerhet säga att en anläggnng som andra uppfattar som bra ur ett tune-dem perspektiv också du eller jag kommer uppfatta som bra (ur ett tune-dem perspektiv).

Är det innehållet man vill åt så är således tune-dem en effektiv metod för att selektera bra musikåtergivare från sämre och den är också bra eftersom erfarenheter av jämförelser m.a.p. tune-dem går att dela mellan personer som inte känner varandra mer än att det framgått att personerna i fråga förstått hur man tillämpar tune-dem.

Post new topic  Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00