Vadslagning
En äldre dam klev in på Kanadas största bank och bad att få prata med VD´n. Hon blev först avvisad men när hon hänvisade till sin medföljande advokat och att det handlade om en större summa pengar årligen så föll banken till föga och hon fick sitt möte med VD.
När hon och advokaten satt framför VD berättade hon att det handlade om storleksordningen 100 tusen dollar om året som hon skulle sätta in, lite oregelbundet och med olika belopp varje gång. Anledningen till att hon ville prata direkt med VD, sa hon, var att försäkra sig om att hennes pengar togs om hand på ett riktigt sätt och därför hade hon även sin advokat med sig för att vara säker på att inlåningsvillkoren blir så fördelaktiga som möjligt.
VD lyfte lite på ena ögonbrynet när han hörde om summorna, damen såg inte alls ut som hanterade sådana summor. Tvärtom, hon såg snarast lite luggsliten ut. Men advokaten balanserade upp det hela och han valde att tro på henne. Han frågade henne var hennes inkomster kommer ifrån.
- Vadslagning, svarade hon, det kan vara ganska lönsamt.
- Om vad, svarade VD´n
- Allt man kan komma på sa hon.
- Då vill jag prova sa VD´n, har du något förslag?
- Hm, funderade damen... Jo, jag vet! Jag kommer in om en vecka för att göra min första insättning och jag sätter 50.000 dollar på att du då har fyrkantiga pungkulor!
VD rodnade lite men tänkte samtidigt, damen är knäpp. Det är klart jag inte har sådana om en vecka, det kommer ens aldrig att hända. Vadet är riskfritt. Så han sade
- Kör till, 50.000 till dig om så blir fallet, 50.000 till mig om dom är runda.
Vadet fastslogs med en handskakning i närvaro av advokaten och de båda lämnade rummet.
Under veckan som gick blev VD alltmer fundersam. Det måste finnas någon hake någonstans. Självklart blir inte pungkulorna fyrkantiga, vadet är ju säkert som ett kassaskåp. Hur kan damen göra sådana vad och tjäna pengar?
Dagen för sammanträffandet gick VD upp ur sängen som vanligt och mornade sig. För säkerhets skull tog han en extra titt på pungkulorna men de såg ut precis som vanligt. Den knäppa damen var i alla fall ingen häxa som kunde förvandla honom.
Klockan tio visades damen med sin advokat in på VD´ns kontor. Han gick direkt rakt på sak och meddelade att hans pungkulor såg ut som vanligt och att förväntade sig en utbetalning på 50.000. Damen såg lite besviken ut, men så sade hon
- Jag tror dig, du har säkert rätt. Men för att vara helt på den säkra sidan skulle jag ändå vilja känna på dina kulor.
VD´n rodnade för andra gången men tänkte att, va fasen det är en gammal dam och nåt ska hon väl få för sina 50.000. Samtidigt noterade han att advokaten skruvade lite olustigt på sig... Men han sade ändå
- Kör till, du kan få känna på mina pungkulor.
Medan han öppnade gylfen och plockade fram paketet noterade han att advokaten stod och dunkade huvudet mot en vägg. Så medan damen hade hans pungkulor i handen frågade han
- Vad är det med din advokat?
Hon svarade
- För en vecka sedan slog han och jag vad om 100 tusen dollar att jag skulle stå med pungkulorna i handen hos VD´n för Kanadas största bank. Så idag tänkte jag göra en insättning på 50.000.
/ B
|