selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 08, 2025 01:30

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 121 posts ]  Go to page 1 2 3 4 59 Next
Author Message
 Post subject: Akurate CD -> Akurate DS
PostPosted: Tue Jan 08, 2008 14:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Efter att ha avvaktat Unidiskköp i flera år slog jag till i somras och bytte min Ikemi mot Akurate CD. Jag visste att en DS var på gång men uppfattade att det skulle bara komma en Klimaxversion. Nu när Akurate DS finns slås man ju av tanken att byta eftersom den är bättre. Pengaförlust, kabeldragning, surrande diskar och fjärrkontroll är saker som håller tillbaka.

Jag har inte jämfört CD vs DS än dock. Men Akurate CD'n är MYCKET roligare än Ikemin! Dock tycker jag att distorsion vid s-ljud hörs tydligare med Akuraten än det gjorde med Ikemin (har Kaber). LP12'an låter också behagligare i det avseendet.

Jag har inte sett några Akurate CD till salu än. Vad kan man tänkas få för en sådan på beg marknaden tro? Jag har sett UNI 2.1 för runt 35kkr, sämre ljud men då får man bild.

PostPosted: Tue Jan 08, 2008 15:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller med om 3 av 4 orsaker som håller dig tillbaka, dock vad gäller surrande diskar är det inget stort problem gäller bara att ha rätt grejer.

Angående andrahandsvärdet på UD 2.1 så ligger den under 30kkr, sålde min för 28kkr. Finns en till försäljning för 28kkr och en för 30kkr just nu här på selleri. Men Akurate CD är värt klart mycke mera.

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 08, 2008 18:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Apropå oljud så införskaffade jag ett skåp till mina kloutar pga brum. Jag skulle väl tro att nasdiskarna har fläkt så det skulle alltså behövas ett skåp eller placering i angränsande rum. Lite krångligt men man vinner ju nåt också :)

Sen beror det ju på hur mycket man tycker förbättringen är värd. Den behöver nog vara i nästan samma storleksordning som Ikemi till Akurate CD.

Mer än 28kkr indikeras av din UNI2.1 försäljning. Hur mycket bättre är Akurate CD än UNI2.1? Har inte jämfört men ligger den närmare Akuraten än Ikemin?

Man kan ju avvakta ett par år också. Sannolikt kommer väl ett försteg med inbyggda DA + flerkanaligt, skulle väl vara smidigast.

Är det bara lådan och nätdelen som skiljer DS'arna åt?

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 08, 2008 19:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Apropå oljud så införskaffade jag ett skåp till mina kloutar pga brum. Jag skulle väl tro att nasdiskarna har fläkt så det skulle alltså behövas ett skåp eller placering i angränsande rum.
Hade problem med brum med mina kloutar. Ändrade potten på baksidan från 220v till 240v Och blev av med brummet. Har du kollat det ?
mvh Pär

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 08, 2008 19:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Japp jag har ställt om spänningen, det var en tråd på selleri som fick mig att prova, Nu brummar de inte och skåpet är borta!

Såg förresten en UNI1.1 för 48kkr svårt att jämföra med Akurate men många är ju bara intresserade av CD-prestandan. Lite fånigt att diskutera priser men det är kanske en del i det obligatoriska ältandet. Kanske sätter ut en annons på 40kkr och testar. Men är osäker... hmm.

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 08, 2008 20:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tycker det är svårt med prissättning men som sagt var det är väl upp till köparen att värdera priset. Tror att många avaktar köp. pga formatkrig och ständigt nya produkter. Det enda som känns tryggt är väl att en lp12 forfarnde är just en lp12a :)

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 08, 2008 20:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ja en Keel till LP12 hade ju varit smartast prestanda- och formatmässigt. Det passar bara inte med mitt sätt att lyssna nuförtiden (som avkoppling/nedvarvning, inte så kul att släpa sig till grammofonen och byta skiva eller oroas av slitage på Arkiven om man glömmer LP12 nåra timmar.

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 08, 2008 20:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad gäller en NAS-enhet så är det ganska självklart att den får stå i ett garage, förråd eller annat svalt utrymme en bit bort. Det är i mina ögon
liksom halva grejen med en NAS...

/M

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 08, 2008 20:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tror inte det finns nått mer störande än en fläkt som låter när man ska njuta av musik. Sen min tv har börjat surra så ids jag inte ens använda mitt hemma biosystem mera. helre en fet kylflens än en fläkt som låter illa.

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 08, 2008 21:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Magnus wrote:
Vad gäller en NAS-enhet så är det ganska självklart att den får stå i ett garage, förråd eller annat svalt utrymme en bit bort. Det är i mina ögon
liksom halva grejen med en NAS...

/M
Hmmm... oroväckande för oss som bor i lägenhet. Det måste väl ändå finnas NAS som fungerar bra i rumtemperatur?

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 08, 2008 21:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja självklart, 20 grader celcius är den optimala temperaturen för
en server, så en NAS funkar finfint då också.

Det jag ville poängtera var att den kan stå i ett annat rum en bit
bort.

/M

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 08, 2008 22:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ok, Magnus. Bra.
Blir det för varmt i ett skåp eller en garderob tror du?

Våra datorer hemma är tysta nu så det skulle inte vara så kul om Nas'en låter som en typisk dator i rum man vistas i. Därför frågan om skåp.

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 08, 2008 22:03 
Site Admin
Site Admin

Prismässigt borde den väl ligga mellan 2.1:an och 1.1:an begagnad utifrån att 1.1:an ger mer i form av (nästan) lika bra ljud plus för film. Kontentan är väl att du gör en rätt bra förlust om du säljer den så snart. Är det inte bättre att byta in den om du vill gå på någon DS-lösning, du borde väl få bra inbyta på en såpass ny produkt?

Eller bara avvakta nåt år till och se vad som händer med DS-spelarna.. De nackdelar du pratar om talar väl för att inte förhasta med någon försäljning/nyköp?

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 08, 2008 22:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

NAS i all ära, funkar fint med en vanlig stationär dator dessa är mer anpassade att vara i samma rum som användaren därför har det krav på att vara tystare och snyggare. Väljer man rätt delar går den att få väldigt tyst, det viktigaste delarna är chassit, nätaggregatet och processorkylning. Dagens hårddiskar är tysta men dessa går även att tysta ner mer med hårddiskkylare/ljuddämpare. Större problem är rent estetiskt att det ska se snyggt ut.

Edit: Ändrade lite.

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 08, 2008 22:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Sony wrote:

Eller bara avvakta nåt år till och se vad som händer med DS-spelarna.. De nackdelar du pratar om talar väl för att inte förhasta med någon försäljning/nyköp?
Jo precis, men är ändå inte helt avvvisande om DS är tillräckligt bra och jag kan få hyfsat för CD'n.

Har jag uppfattat rätt att DS kostar 50 samt att man får räkna med 10 till för övrigt som behövs?

Post new topic  Reply to topic  [ 121 posts ]  Go to page 1 2 3 4 59 Next

All times are UTC+02:00