Då har jag jämfört Slipsik 3 mot MM-ingången på Majik-I.
Jag inleder med att erkänna att jag inte är någon "testexpert" utan jag och en vän lyssnade helt enkelt på vad som musikaliskt lät bäst i VÅRA öron.
Utrustning:
LP12 Keel, Lingo2, Trampolin, Akito2, Adikt
Majik-I
Majik 140
K400
Slipsik 3
Silverkablar (kopplades till Slipsik)
Vi började med att ha Slipsik inkopplad och spelade Personal Jesus med Johnny Cash från skivan American IV, The Man Comes Around.
Det första som slog mig var hur kraftfullt Johnnys röst och den akustiska gitarren lät. Kändes som att ljudbilden flyttades fram mot det jag mindes hur det lät med Majik-I. Mycket positivt första intryck!
Billy Prestons pianospel kom dock inte fram så mycket som jag hört det förut. Det var ibland svårt att följa melodin och kändes som att pianot fick "stå tillbaka" för att rösten och gitarren lät starkare.
Hörde om första 60sek 2ggr ytterligare på Personal Jesus med Slipsik innan vi bytte till att bara ha Majik-I inkopplad.
Vi(jag och en god vän) var båda eniga i våra analyser/lyssningsintryck.
Nu var det dags att byta till att bara ha Majik-I inkopplad.
Samma låt spelades och man hörde att rösten och gitarren inte lät lika "högt och kraftfullt" som med Slipsik men inte alls på något sätt dåligt eller sämre.
Återgivningen var väldigt engagerad och skillnaden kom när jag lyssnade på pianot. Nu kunde jag följa melodin som spelades och fick inte känslan som med Slipsik att den dominerande rösten och gitarren "överröstade" pianot. Nu lirade alla tillsammans och i mitt och min väns intryck mer musikaliskt och melodiöst.
Bytte tillbaka till Slipsik igen och det bekräftade våra tidigare lyssningsintryck igen.
Som jag upplever mitt system och mitt mål med den så kommer jag inte att addera en Slipsik 3. Inte för att den på något sätt är dålig men jag tycker inte att den ökade framtoningen på vissa instrument/röster ska vara på bekostnad på något/några andra mindre framträdande detaljer/instrument.
Vi testade ett par skivor till, bl a Coming In From The Cold med Bob Marley & The Wailers på skivan Uprising men våra tidigare intryck var även här som ovan beskrivit.
Tack till Takt & Ton för utlåningen av Slipsik 3 och Silverkablar.