Jag vill inte ta en annan tråd OT så jag startar en ny. Jag vet att den kanske hör till övrigt men jag börjar här så kan en bättre vetande moderator flytta den om det anses nödvändigt.
Jag vill absolut inte skapa en tråd Linn VS Naim men känner mig nödgad att besvara det som står nedan.
Jag vill heller inte hänga ut enskilda individer även om det kan tolkas så med mina exempel. Jag hoppas att ni som känner er nämnda kan köpa det.
Stephan wrote:
Jag brukade vara inne på Naimforumet och läsa förut, men jag tycker ärligt talat att de inte verkar ha en susning om nånting. Alla tycker olika om precis allt! Source first är knappast den typiske Naimägarens filosofi.
Jag håller med om att alla på Naimforumet inte tycker lika samt att vissa är helt ute i det blå. Likväl finns det ett antal där som vet vad de talar om och dessutom har samsyn med mig. Jag har lärt mig vilka som har liknande värderingar som jag har och vilkas omdömen och utlåtanden jag kan ta som goda råd och vilkas som med all sannolikhet kan förkastas. Samma sak gäller här på selleri. Alla bildar sig en uppfattning om vem som är trovärdig och vilka som gissar, tycker eller säger vad andra kanske tycker (eller gissar). Rätta mig om jag har fel men jag tror merparten tycker att Lejonklou har cred men att jag är tveksam? Man får helt enkelt lära sig forumets codex och deltagare.
Selleri är relativt homogent eftersom det är få som bidrar med mycket och de oliktänkande lever i ett tufft klimat. Naims forum har betydligt fler deltagare spridda över hela världen med ett förvånansvärt moderat modererande för att vara märkesägt. De tabun som finns är DIY/moddning samt Mana och Avondale. Det diskuteras högt och lågt och sammantaget finns det många som är i det blå men kärnan har relativt koll även om enigheten inte är på sellerinivå. Jag tycker dock att det är intressant att läsa och delta för att utveckla kunskap, få idéer samt hålla mig uppdaterad. Detta gäller både här och på den andra sidan.
Source first
När det gäller source first och den inklippta länken så är det inte första gången det diskuteras. Jag har deltagit förr och min ståndpunkt är som vanligt att det ALLTID är rätt med source first och det finns alldeles för få som följer det, jag vet inte särskilt många här heller. Tyvärr har både Linn och Naim tonat ner betydelsen så de får skylla sig själva. Systemförslagen som finns är "balanserade" och varför skall produktserierna ha namn som lurar in konsumenterna i en fålla med likvärdigt prissatta produkter.
Hur kan det kallas source first att ha aktiva Ninka eller 242 med Ikemi som källa?
Att ha en tolva med Linnarm fast utan Keel och ha ett bättre försteg än Kairn, är det source first?
Hur kan man köp en stereo för mer än 25000kr och köra den på ojordat uttag, är det source first?
Hur kan man köpa en dyr anläggning och tro att Ikea Lack är tillräckligt bra bara för att Göran Rudling sa att det var bäst på 80-talet, är det source first? Eller är det seriöst av Linn att säga att det inte spelar någon roll vad man ställer sakerna på?
Själv har jag alla gånger utom en följt principen source first och skaffat den ekonomiskt bästa möjliga källan innan jag satsat längre ner i kedjan, därefter har försteget följt osv. Det har gjort att det först nyligen blivit aktivt här hemma. Den gång jag avvek var när jag köpte tuner, jag gick på den näst bästa och det har jag ångrat sen dess. Tyvärr har de gått ur produktion men det blir en begad när tillfälle ges (det har varit nära ett par gånger). Är det source first att ha en bra tuner utan en bra utomhusantenn?
När det gäller source first har jag blivit mer och mer övertygad genom åren och det enda ställe jag tvekar på är slutsteg kontra aktivt. Tidigare erfarenheter gav att det inte var någon idé att aktivera innan man hade de bästa slutstegen. Det är inte lika entydigt längre och som vanligt gäller det att prova.
Jag respekterar alla åsikter som kommer från självupplevda tester även om jag inte alltid håller med. Jag föraktar de som bara upprepar vad någon annan sagt och gör det till sin egen sanning utan att själv ha en susning. Låt oss fortsätta hjälpa och sporra varandra till ännu bättre musikupplevelser.
/Erik