selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 17, 2025 19:41

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat Dec 29, 2007 08:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

blom wrote:

För egen del känns det som att det är läge att praktisera source first ett tag framöver...
Det är ALLTID läge att praktisera source first. Värden är full av mullet systems.

/Erik

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 29, 2007 09:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker att det är skitbra att Linn även utvecklar väldigt bra högtalare så att man kan möta konkurrensen. Jag tycker att det är en stor fördel med Linn just att man kan köpa alla komponenter från samma firma och då veta att de är utvecklade för att matcha varandra.

Sedan är det väl upp till var och en av oss konsumenter att välja hur man vill använda sin budget. Om man bli glad av att köra en Klimax DS in en Intek och ett par Index så är det ju bara att göra det. Tycker man att man blir gladare av musiken om man köra med en hel line av Majik prylar så är det ju bara att köra på det alternativet.
blom wrote:
Ungefär vad jag känner också. Det man får försöka ha i minnet såna här gånger är att ens egna grejor inte helt plötsligt blir sämre bara för att det kommer nån uppgradering. Men visst svider det lite. Har de för lite att göra där på R&D-avdelningen eller ? :P

Jag hörde inget om att 3K-arrayen skulle ha ändrats, bara basarna. Däremot fattade jag det som att filtren var helt nya ("ja, så blir det ju 14 papp för nya filter också").

För egen del känns det som att det är läge att praktisera source first ett tag framöver...

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 29, 2007 11:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
... Sedan är det väl upp till var och en av oss konsumenter att välja hur man vill använda sin budget. Om man bli glad av att köra en Klimax DS in en Intek och ett par Index så är det ju bara att göra det. Tycker man att man blir gladare av musiken om man köra med en hel line av Majik prylar så är det ju bara att köra på det alternativet.
Alla har väl alltid rätt att välja hur dom vill! Vad som är mest förnuftigt kan vara en annan sak och visst är det bra att Linn lyckats ta fram konkurrenskraftiga alternativ för varje del i kedjan.

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 29, 2007 12:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Någon som "hört" vad moddarna ska ge i förbättring?
Nya baselement, delningsfilter o modad basport verkar som en omfattande uppdatering. Linn gör sig antagligen inte detta besvär om det inte ger ett BRA lyft.

Men samma aktiva filter :roll:
Verkar konstigt

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 29, 2007 16:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Verkar konstigt
Varför skulle det vara så konstigt?

Historiskt sätt har det ju hänt flera gånger:

Tukan/Katan
Keilidh/Ninka
5140/Espek
5120/Ekwal

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 29, 2007 18:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
Verkar konstigt
Varför skulle det vara så konstigt?

Historiskt sätt har det ju hänt flera gånger:

Tukan/Katan
Keilidh/Ninka
5140/Espek
5120/Ekwal
Om man ändrar det passiva filtret borde inte även det aktiva filtret också då ändras?

eller kanske är det så att de gammla elementen inte spelat ljupare än 40 hz aktivt trots att det aktiva filtret har skickat denna information?

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 29, 2007 18:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Om man ändrar det passiva filtret borde inte även det aktiva filtret också då ändras?
Beror väl på vad man gör med passiva filtret, kan ju "bara" förbättra de.
pekka71 wrote:
eller kanske är det så att de gammla elementen inte spelat ljupare än 40 hz aktivt trots att det aktiva filtret har skickat denna information?
Eller kanske "nya" Akurate spelar lika djup passivt som aktivt 40hz därför måste de göra nya passiva filter, som Majik 140.

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 29, 2007 23:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Aktiva filter är mycket mer universella än passiva, tack vare att de inte samarbetar med högtalarelementet.

Ändrar man till exempel ett baselements elektriska parametrar så måste det passiva filtret justeras för att prestandan ska vara densamma (eller bättre). Men det är inte säkert att det aktiva filtret behöver ändras alls.

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 30, 2007 00:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Någon som hört än om det här är en uppgradering som handlaren kan göra, eller är det iväg till Linn med burkarna som gäller?

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 30, 2007 07:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Utan att veta så skulle jag ändå gissa att det är ngt en kvalificerad handlare borde kunna göra. Jag lyckades bränna ett par element i mina Ninkas (pga ett fel i min LK140) för några år sedan och det kunde handlaren fixa. Däremot skickades slutsteget till Linn.

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 30, 2007 10:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tror jag inte linnhandlare gör - ska ju vara en moddning av själva lådan. Troligen gör inte Linnfabriken det heller.

Tycker fortfarande att det är märkligt att inte de aktiva basfiltren ändras...
Man pillar ju även med EQ i ett aktivt basfilter o med annan låda/basport ändras ju karasteriken i högtalaren.
Fredrik?

Om det bara är avrullningsfrekvenserna som är intressant o inte högtalarkonstruktionen kan man ju i princip ha samma filter för alla burkar som har lika delningsfrekvenser.

Jag är med på att då 3k array är lika (eller mycket lika) i Akurate o Artikulat = samma diskantchakrafilter funkar, men basen???

Skit att jag sålt mina chakrafilter till Akurate. Hade varit skoj att stoppa i dom o testa med Komrina!

(jan som ska kolla upp delningsfrekvenser BUMS :!: )

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 30, 2007 10:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag instämmer med Lejonet. Om elementen rullar av snyggt och inte behöver korrigeras så kan aktiva delningsfilter vara mer universella. I passiva system möter elementet helt andra typer av komponenter och laster än vad de gör mot slutsteget.

Men ofta så trixas det en hel del i passiva filter för att elementen ska bete sig som man önskar, såväl spridningsmönster, frekvensgång och faslägen kan korrigeras. Element som kräver detta låter troligen sämre rent ljudmässigt vid aktiv delning och där man enbart rullar av frekvensgången. Å andra sidan är ju sådana hifi-parametrar inget som bekymrar den sanna linnisten... :-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 30, 2007 11:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Men ofta så trixas det en hel del i passiva filter för att elementen ska bete sig som man önskar, såväl spridningsmönster, frekvensgång och faslägen kan korrigeras. Element som kräver detta låter troligen sämre rent ljudmässigt vid aktiv delning och där man enbart rullar av frekvensgången. Å andra sidan är ju sådana hifi-parametrar inget som bekymrar den sanna linnisten... :-)
Så länge som det låter bra så är det kanske inte de parametrar som vi lägger någon större vikt vid, men vid injustering av högtalarplaceringen så är det ju i grund och botten i huvudsak spridningsegenskaperna man försöker ta hänsyn till så att anläggningen levererar bra "tune".

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 30, 2007 11:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Jag instämmer med Lejonet. Om elementen rullar av snyggt och inte behöver korrigeras så kan aktiva delningsfilter vara mer universella. I passiva system möter elementet helt andra typer av komponenter och laster än vad de gör mot slutsteget.

/ B
Eller så bygger man högtalarna som aktiva från grunden och avslutar med den passiva suboptimeringen 8)

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 30, 2007 13:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tror jag inte linnhandlare gör - ska ju vara en moddning av själva lådan. Troligen gör inte Linnfabriken det heller.
Ja, går det inte att uppgradera är det ingen uppgradering. Då är det en ny högtalare.

Post new topic  Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00