selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 23:53

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
PostPosted: Thu Dec 20, 2007 18:07 
Ny Medlem
Ny Medlem

Hej!

Jag har musik rippad med god kvalitet på ipod/itunes och med ett par AKG-hörlurar måste jag säga att ljudet är bitvis otroligt bra.

Nu undrar jag hur jag får liknande ljud i en stereo-anläggning (jag har ingen stereo alltså. men vill köpa)

Var på Pause och testade kombinationen Arcams Rdock för iPod plus Arcam solo och ett par Arcam högtalare och tyckte det lät helt OK. Men jag vill helst inte ens behöva någon CD-spelare, utan rippar helst skivor i Apple lossless eller liknande. Hela poängen är att slippa skivor och att alltid ha hela sin skivsamling med sig i iPoden.

Hur får man bästa ljud ur Ipoden? Vilken docka ska man köpa?

När man väl fått ur bästa möjliga ljud ur iPoden, vilken anläggning passar bäst? Är det någon som använder ipod tillsammans med sin hi-fi anläggning

Finns det någon docka som "använder iPoden som hårddisk" och själv processar ljudfilen med bästa möjliga kvalitet till förstärkaren?

Med vänliga hälsningar,

Jonas

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 20, 2007 18:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

-> Övrigt

EDIT: Oj, det var din första post! Välkommen! :)

Diskussioner som inte specifikt handlar om Linn brukar vi köra under Övrigt, men någon vänlig moderator flyttar säkert tråden..

Annars har jag ingen åsikt. Har nästan aldrig testat en iPod. Fast de är söta att se på. Vore coolt om någon fixade en styrenhet till Linns DS-spelare som är lika fräck som iPod Touch. :D

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 20, 2007 19:32 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tycker du ipoden låter bra är det ju bara att koppla den analogt till ett slutsteg. Linn LK100 och ett par hyggliga begagnade högtalare kan du få för 5000:-.

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 21, 2007 12:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ingen som har några ideér här? Jonas har frågat mig om råd, men eftersom jag inte vet så mycket om Squeezboxar och sånt så sa jag att han skulle skriva en fråga här istället. Annars har jag föreslagit en Majik-I (gamla modellen) som förstärkare bakom vad-det-nu-blir. Att köra Ipod direkt till slutsteg känns väl lite sådär?

Jag var och lyssnade på Arcams Ipod-docka igår och blev väl inte direkt imponerad...

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 21, 2007 19:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Att köra Ipod direkt till slutsteg känns väl lite sådär?
Kan vara lite farligt oxå lätt att dra på för mycke volym och skada slutsteg och högtalare.

Men absolut det funkar ju, själv kör jag direkt från datorn analogt till 2xC6100 vidare på aktiva Akurate 242or. :lol: Måste vara grymt försiktig med volymen har den nästan på botten.

Måste nog vara den minst source first systemet på selleri!

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 21, 2007 20:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bekymret med dator direkt till slutsteg är ju att nivån är mjukvarustyrd. Ballar mjukvaran ur riskerar man fullt blås ut... Samma sak med SqueezeBoxen, direkt kopplad till slutsteg får man en minimalistisk anläggning men även här lever man farligt.

Tacka vet jag riktiga potentiometrar...

/ B

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 22, 2007 14:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag menade väl snarare att det uppenbarligen skulle låta mycket dåligt...

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 23, 2007 13:19 
Ny Medlem
Ny Medlem

Vill bara upplysa om att frågan var hur man plockar ut bästa signal ur ipoden och vilken linn-konfuguration man ska välja givet att källan är ipod.

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 23, 2007 15:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jonasb wrote:
...vilken linn-konfuguration man ska välja givet att källan är ipod.
Ingen :!: :lol:

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 23, 2007 15:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
Ingen :!: :lol:
Nej, det värsta är väl att det är så. Jag tycker (som sagt) att du ska överväga andra sätt att spela filer...

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 25, 2007 14:08 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Tycker iPoden är ok men inte bra. Funkar på vagnen, i bussen, bilen etc men inte så bra hemma i ett system som börjar avslöja bristerna.

Ett linnsystem som inte är fullt så avslöjande kan vara t.ex. Intek och ett par Index II. Mycket oompff och stompff och knuff i magen (kul!) men inte så innehållsrikt och musikaliskt som man numer är bortskämd med... Hyfsat billigt blir det iaf och rejält kul för pengarna.

Se gärna till att ha bra (någorlunda) kablar. Monsters 3.5mm->RCA ger t.ex. betydligt mer än ClasOhlson-noname. K400 mellan steg och högtalare är inte heller fel även i ett enklare system.

Sen är det ju ett utmärkt system att koppla in bättre källor i med tiden också ;)

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 25, 2007 16:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pejo wrote:
Se gärna till att ha bra (någorlunda) kablar. Monsters 3.5mm->RCA ger t.ex. betydligt mer än ClasOhlson-noname. K400 mellan steg och högtalare är inte heller fel även i ett enklare system.

Sen är det ju ett utmärkt system att koppla in bättre källor i med tiden också ;)
...eller löd en Linn-kabel med en 3,5mm stereoplugg i ena änden och två
Linn RCA-kontakter i andra.

/M

Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 

All times are UTC+02:00