monkeydevil wrote:
Skulle vara intressant att se resultatet av en poll UTAN det sista svarsalternativet... Frågeställningen är ju tänkvärd!
Det var egentligen Mindrunner som ställde frågan i 500/1000-skivors fråge tråden, men jag tyckte också frågan var intressant så därför bröt jag ut frågeställningen för att få fler åsikter.
Hur bra prestanda behöver man för att kunna tillgodogöra sig (förstå) den musik man vill? Jag tror att det finns flera anledningar att uppskatta Linn-hifi varav apparaternas förmåga att i mindre grad än övrig hifi förvanska (parametrar väsentliga för vår förståelse av) den musikaliska informationen på plattorna (numera även filerna!) är en. För mig och baserat på utfallet av aktuell fråga så är vi flera som delar den orsaken till att vi hittillls valt Linn framför andra märken. Det statiska underlaget är dock något begränsat och man kan misstänka att vi som svarat tillhör en skara mer aktiva Linn-förespråkare.
Vissa hävdar att om bara musiken är bra nog så går den uppskatta oberoende av anläggning. Det är förvisso sant, men jag hävdar att man då (indirekt) väljer bort musik som man inte tror är bra, men som
faktiskt är bra och som man skulle kunna uppskatta bara man fick chans att höra den som den skall höras. Musik som inte är bra nog för att inte tappas bort i en medioker anläggning bär enligt min åsikt kvaliteterna just i de mer subtila detaljerna bl.a. hur den spelas. Enligt min mening är det t.o.m. så att även musik som är bra nog att komma igenom trots medioker återgivning också bär på kvaliteter som samtidigt helt skalats bort av en medioker anläggning. Även en hel del typisk hit-musik innehåller en samanhang och sväng som tappas bort i vanliga anläggningar. Jag är ingen dansbandsdiggare och har inte dansat till dyl. musik annat än vid ett fåtal tillfällen, men det är för mig helt klart att det är mycket lättare att dansa om dansbandsmusikerna spelar bra (d.v.s. så att det svänger), eller när det är dans till inspelad musik, om anläggningen är nog bra d.v.s. att man hör att det faktiskt svänger. Man känner helt enkelt inte takten lika lätt via en medioker anläggning och utan sväng är dansbandsmusik oftast helt värdelös! Min poäng är att man kan inte uppskatta det man inte förstår (i det här fallet hör) vilket gör att man inte vet om man skulle kunna gilla den musik man inte gillar idag om man bara hörde hur den egentligen skulle vara.
Själv lutar jag åt följande system: LP12/Cirkus/Lingo I/Ekos I/Adikt/Unidisk 1.1, Exotic, 6100, Espek (aktiva).
Inte för att den kanske spelar nog bra, men om man var tvungen att välja mellan något annat viktigt i livet och hifi så skulle jag kunna tänka mig att denna anläggning skulle spela på en tillräcklig musikalisk nivå för att (hifi-återgiven) musik fortfarande skulle vara en givande del av ens vardag.