selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 05:05

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

Vilken anläggning skulle du kunna leva med (miniminivå utan att någonsin mera uppgradera)?
Siba/On-off/Elgiganten/Hifi-klubben standardanläggning 0%  0%  [ 0 ]
Rega P1/Arcam el. motsvarande nivå 6%  6%  [ 2 ]
Rega P3/Genki, Kollektor, LK140, Keilidh 11%  11%  [ 4 ]
Basic LP12/Unidisk SC, 5125, Ninka 20%  20%  [ 7 ]
LP12/Cirkus/Lingo I/Ekos I/Adikt/Unidks 1.1, Exotic, 6100, Espek (aktiva) 17%  17%  [ 6 ]
LP12 (maxad)/Klimax DS, Klimax Kontrol, C200W Akurat 242 (aktiva) 3%  3%  [ 1 ]
Inget system är bra nog att aldrig mer kräva uppdateringar 43%  43%  [ 15 ]
Total votes: 35
Author Message
PostPosted: Thu Dec 20, 2007 16:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Frågan är alltså; Vilken anläggning skulle du kunna leva med och som aldrig mer får uppgraderas? Anläggningen skall vara tillräckligt bra för att tillfredsställa era musikaliska behov alltså inte väljas utifrån andra behov än strikt musikaliska d.v.s. undertryck övriga hifi- och låta-fräckt-behov.

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 20, 2007 18:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker att svaret är givet, tänk om man på 80-talet förbundit sig att aldrig ha en bättre anlägning än Lp12/Pre-cirkus/Valhalla/Ittok/Karma - LK1 - LK2 och Isobarik! Hemska tanke!

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 20, 2007 19:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rega P1 osv. Trots allt är det musiken som är det viktigaste och med rätt setup kan man få ganska enkla grejor att låta helt OK. Mellan byte av utrustning levde jag ett tag med en Philips JetSet som jag fick av min mor. Med lite omsorg i högtalarplacering och val av stativ samt förbikoppling av den inbyggda skivspelaren så lät det faktiskt ganska hyggligt. Kanske inte så mycket i hifi-termer, men rockplattorna svängde som dom skulle :-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 21, 2007 12:08 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Rega P1...

Men jag vågar inte lova att jag aldrig skulle uppgradera.

JohanR

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 21, 2007 22:17 
Site Admin
Site Admin

Hehe, såg inte resultaten i pollen förrän nu, fler än jag som inte kunde välja ett system ser jag :D

Även om ett system är 'tillräckligt bra' så kan jag villigt erkänna att jag tycker en del av nöjet är att prova högtalare/elektronik och se hur det ändrar upplevelsen. Musik och teknikintresse finns hela tiden men i olika mängd olika perioder.

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 22, 2007 10:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Skulle vara intressant att se resultatet av en poll UTAN det sista svarsalternativet... Frågeställningen är ju tänkvärd!

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 22, 2007 20:37 
Site Admin
Site Admin

monkeydevil wrote:
Skulle vara intressant att se resultatet av en poll UTAN det sista svarsalternativet... Frågeställningen är ju tänkvärd!
Då blev det genast svårare, jag velar mellan

Basic LP12/Unidisk SC, 5125, Ninka

eller

LP12/Cirkus/Lingo I/Ekos I/Adikt/Unidisk 1.1, Exotic, 6100, Espek (aktiva).

Det övre systemet är svårslagen kombination av få lådor / estetisk design och bra ljud. Ett i mina ögon hyfsat realistiskt system också om intresset finns under en längre tid. Detta var dock inget vi fick ta hänsyn till nu kom jag just på. Men får jag aldrig mer uppgradera (vilket trauma :shock:) blir det nog ändå det nedre. Tycker jag inte det duger är det dags att byta hobby...

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 23, 2007 13:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

monkeydevil wrote:
Det var egentligen Mindrunner som ställde frågan i 500/1000-skivors fråge tråden, men jag tyckte också frågan var intressant så därför bröt jag ut frågeställningen för att få fler åsikter.

Hur bra prestanda behöver man för att kunna tillgodogöra sig (förstå) den musik man vill? Jag tror att det finns flera anledningar att uppskatta Linn-hifi varav apparaternas förmåga att i mindre grad än övrig hifi förvanska (parametrar väsentliga för vår förståelse av) den musikaliska informationen på plattorna (numera även filerna!) är en. För mig och baserat på utfallet av aktuell fråga så är vi flera som delar den orsaken till att vi hittillls valt Linn framför andra märken. Det statiska underlaget är dock något begränsat och man kan misstänka att vi som svarat tillhör en skara mer aktiva Linn-förespråkare.

Vissa hävdar att om bara musiken är bra nog så går den uppskatta oberoende av anläggning. Det är förvisso sant, men jag hävdar att man då (indirekt) väljer bort musik som man inte tror är bra, men som faktiskt är bra och som man skulle kunna uppskatta bara man fick chans att höra den som den skall höras. Musik som inte är bra nog för att inte tappas bort i en medioker anläggning bär enligt min åsikt kvaliteterna just i de mer subtila detaljerna bl.a. hur den spelas. Enligt min mening är det t.o.m. så att även musik som är bra nog att komma igenom trots medioker återgivning också bär på kvaliteter som samtidigt helt skalats bort av en medioker anläggning. Även en hel del typisk hit-musik innehåller en samanhang och sväng som tappas bort i vanliga anläggningar. Jag är ingen dansbandsdiggare och har inte dansat till dyl. musik annat än vid ett fåtal tillfällen, men det är för mig helt klart att det är mycket lättare att dansa om dansbandsmusikerna spelar bra (d.v.s. så att det svänger), eller när det är dans till inspelad musik, om anläggningen är nog bra d.v.s. att man hör att det faktiskt svänger. Man känner helt enkelt inte takten lika lätt via en medioker anläggning och utan sväng är dansbandsmusik oftast helt värdelös! Min poäng är att man kan inte uppskatta det man inte förstår (i det här fallet hör) vilket gör att man inte vet om man skulle kunna gilla den musik man inte gillar idag om man bara hörde hur den egentligen skulle vara.

Själv lutar jag åt följande system: LP12/Cirkus/Lingo I/Ekos I/Adikt/Unidisk 1.1, Exotic, 6100, Espek (aktiva).

Inte för att den kanske spelar nog bra, men om man var tvungen att välja mellan något annat viktigt i livet och hifi så skulle jag kunna tänka mig att denna anläggning skulle spela på en tillräcklig musikalisk nivå för att (hifi-återgiven) musik fortfarande skulle vara en givande del av ens vardag.

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 23, 2007 21:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Vissa hävdar att om bara musiken är bra nog så går den uppskatta oberoende av anläggning. Det är förvisso sant, men jag hävdar att man då (indirekt) väljer bort musik som man inte tror är bra, men som faktiskt är bra och som man skulle kunna uppskatta bara man fick chans att höra den som den skall höras.
Helt riktigt!
En del av mina favveplattor tyckte jag var SÅ dåliga på sämre system att jag övervägde kasta skiten. Tur man inte gjorde det :oops:

En del låtar blir dock sämre vid uppgraderingar, med det är ytterst ovanligt. På dessa maskerar troligen ett dåligt system hur kasst de egentligen spelar...

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00