selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 00:19

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

Välj samling, större eller mindre som i sin tur påverkar din linn rigg.
500 skivor 46%  46%  [ 18 ]
1000 skivor 54%  54%  [ 21 ]
Total votes: 39
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 14, 2005 17:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja, visst finns det en viss "samlingsmani" i skivköpandet, men jag vill ändå hävda att det med få undantag styrs av musiklusten. Visst, man behöver inte alla Elvis Costellos skivor, men det är inte förrän man har alla som man vet vilka man inte spelar.

Jag har sålt en del skivor genom åren (bara saker jag inte gillat), men många gånger har jag sedan åtminstone velat kunna spela "den där låten" eller visa den där skivan och ångrat mig lite.

Jag har ca 2000 LP och 40 CD. Jag har köpt de skivor jag velat ha och den musikanläggning jag haft råd med. Under lång tid har det ändå resulterat i att investeringen i skivsamlingen och anläggningen varit ungefär lika stor, men det har inte varit baserat på någon uppfattning om "att det skall vara så".

Följaktligen har jag ingen åsikt i frågan. :twisted:

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 15, 2005 00:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
Visst, man behöver inte alla Elvis Costellos skivor
Joooo. Elvis Costellos skivor måste man köpa! :D

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 15, 2005 00:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Måste tillägga att det är otroligt roligt att kunna gå på upptäcktsfärd i sin egen skivsamling. Jag har inte stenkoll på alla mina skivor, visst blir jag sugen på att höra en viss skiva eller en viss låt men också att upptäcka något nytt bland mina skivor.

Senast igår lyssnade jag på en skiva med Family. Jag hade för mig att de var lite småtrista men inte då. Upptäckte ett snyggt orgelsolo tex.

Zappa som jag har lyssnat på i över 10 år, och väldigt mycket under dessa år, kan fortfarande överraska. Jag har 56 skivor tror jag med enbart honom och det känns motiverat. En gång i tiden stod Zappa för över 10 % av samlingen men inte längre och så skall det vara.

En stor skivsamling är som ett bra uppslagsverk man vet aldrig när man behöver en viss volym och det finns alltid något intressant att upptäcka.

Last edited by Tjagge on Thu Dec 15, 2005 15:31, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 15, 2005 13:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tjagge wrote:
En stor skivsamling är som ett bra uppslagsverk man vet aldrig när man behöver en viss volym och det finns alltid något intressant att upptäcka.
Huvudet på spiken

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 17, 2007 18:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Titta först på killens alla anläggningar, sucka lite inombords då ni
antar att snubben förmodligen bara har några nävar med special-
skivor han lyssnar på sin anläggning med ibland ibland (så att han
kan lyssna på några andra kablar t ex).

Kolla sedan in skivsamlingen och se om era (mina) fördomar stämde...
(kolla speciellt texten under den nedre bilden på sid 7).

/M

http://www.avguide.com/news/2007/12/10/ ... audiophile/

PS: Någon som ser en apparat bland alla övriga som sticker ut lite? DS.

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 17, 2007 20:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja. Den står där nere i hyllan och ler.

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 17, 2007 21:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Enkelt val tycker jag också musiken/skivorna är viktigast sen är det ju kul om man kan unna sig en så bra musikanläggning man kan/har råd med ,lyssnar hellre på min musik på en köksradio en på Vikingarna på en 100.000kr anläggning (jag vet nu stog inte valet mellan det) :wink:
men det var mer för att symbolisera min inställning

Jag är heller definitivt ingen "samlare" på det sättet jag behöver inte äga alla skivor med en artist/grupp ,om jag tycker att dom gjort en del dåliga skivor så köper jag dom inte

Lyssnar också mycket på favoriter gamla skivor som man återkommer till då och då men har en drivkraft att upptäcka "nytt" hela tiden finns ju både saker bakåt i tiden att upptäcka plus det som släpps nu....

Jag har alltid njutit av musik ändå från det jag började med en enkel rullbandare med inbyggda högtalare

Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 17, 2007 21:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Trickig fråga. En samling med 500 superplattor är ovärderlig och blir ännu mera super med en 140kkr anläggning än med en för 90kkr. Man kan liksom inte avvara varken eller. Det är klart att man vill ha 1000 superplattor, men som henriklh skrev, om man får 500 plattor på en gång går man i nyskivelimitering under lång tid (hur går det med dina 1200 beg. plattor Teatime?). Sen var det platsproblemet som stefan tog upp... och den tid det tar att köpa skivor resp. apparater. 100kkr bränner man ju med lätthet på apparater, medan det tar flera år att köpa skivor för samma pengar. Så mycket fritid har jag :cry:

( Köpte f.ö. några riktiga höjdare (beg. LP) förut idag. Fan vad bra man mår av bra musik!!! )

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 17, 2007 22:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Trickig fråga. En samling med 500 superplattor är ovärderlig och blir ännu mera super med en 140kkr anläggning än med en för 90kkr. Man kan liksom inte avvara varken eller. Det är klart att man vill ha 1000 superplattor, men som henriklh skrev, om man får 500 plattor på en gång går man i nyskivelimitering under lång tid (hur går det med dina 1200 beg. plattor Teatime?). Sen var det platsproblemet som stefan tog upp... och den tid det tar att köpa skivor resp. apparater. 100kkr bränner man ju med lätthet på apparater, medan det tar flera år att köpa skivor för samma pengar. Så mycket fritid har jag :cry:

( Köpte f.ö. några riktiga höjdare (beg. LP) förut idag. Fan vad bra man mår av bra musik!!! )
Ja oj va mycket fortare det går att bränna 100k på apparater till skillnad från 100k på vinyl.

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 19, 2007 08:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller helt klart med om att musiken är viktigare än riggen! Det är ju musiken som man vill lyssna på, inte anläggningen...

Jag har köpt skivor sedan mellanstadiet och har för det mesta köpt dem styckvis. Detta föredrar jag, eftersom jag då kan skapa ett "förhållande" till varje enskild skiva, vilket i sin tur minskar risken för att skivan "försvinner" i samlingen. En anal bokstavsordning bland skivorna motverkar även detta! Jag slänger/säljer aldrig av några skivor, eftersom jag vet att mitt intresse för vissa skivor kommer och går i perioder. När jag är sugen på en viss skiva, vill jag inte upptäcka att den är borta... När det gäller vinyl, kan man nuförtiden komma över större/mindre samlingar i klump. Detta är frestande, men jag överväger av ovan nämnda skäl enbart samlingar som innehåller minimalt med "skräp". Min heliga graal på skivfronten har länge varit en välsorterad jazzsamling på vinyl, men med dagens begagnatmarknad känns det alltmer som en utopi... :cry:

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 19, 2007 13:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pediatrik wrote:
Håller helt klart med om att musiken är viktigare än riggen! Det är ju musiken som man vill lyssna på, inte anläggningen...
Svårt att inte hålla med här. Man hör dessvärre aldrig bara musiken utan hela tiden kombinationen av musiken, inspelningen och anläggningen. Där inspelning och anläggning är hinder till musiken, som vi (!?) söker minimera för att maximera musikupplevelsen (eller som jag ser det för att öka musikens tillgänglighet d.v.s. öka antalet skivor som jag förmår förstå/uppskatta).

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 19, 2007 13:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Pediatrik wrote:
Svårt att inte hålla med här. Man hör dessvärre aldrig bara musiken utan hela tiden kombinationen av musiken, inspelningen och anläggningen. Där inspelning och anläggning är hinder till musiken, som vi (!?) söker minimera för att maximera musikupplevelsen (eller som jag ser det för att öka musikens tillgänglighet d.v.s. öka antalet skivor som jag förmår förstå/uppskatta).
Om man inte kan förstå/uppskatta musiken på en "medioker" anläggning
då känns det som att något är fel , därimot vill jag ju ha en så bra anläggning för att kunna njuta av musiken på bästa sätt

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 19, 2007 13:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mindrunner wrote:
Om man inte kan förstå/uppskatta musiken på en "medioker" anläggning då känns det som att något är fel , ...
Det kan man ju tycka eller så är det något fel på mig?
Mindrunner wrote:
...därimot vill jag ju ha en så bra anläggning för att kunna njuta av musiken på bästa sätt
Vad är det som gör att du inte kan "njuta av musiken på bästa sätt" med en medioker anläggning?

För mig är det viktigt att inte behöva gissa hur musiken skall vara. Jag vill kunna höra att musikerna spelar bra. Speciellt gäller det (för mig) nya musikstilar som jag plötsligt uppskattar när jag får höra det nog bra (t.ex. bra Live). Improviserad Jazz är t.ex. sån musik som kan te sig obegriplig om man inte riktigt hör hur musikerna spelar. Det finns säkert (i någon mening bra) musik som man inte förmår förstå även om man hör det bra. Vad det beror på kan man ju fundera på, egen musikalisk (o-)förmåga, erfarenhet, smak, tja, säkert lite av allt...

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 20, 2007 09:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag kan njuta av musik på sämre anläggningar inga problem hör jag en bra låt så är det en bra låt men den låter ju bättre på en bättre anläggning det är väl inte så konstigt?

Men att man inte kan "förstå" låten då måste det vara en väldigt dålig anläggning men jag har förståelse för att alla kanske inte kan uppfatta vad som spelas på en "sämre" anläggning men jag tycker det är lite underligt bara men det beror ju på vad vi definerar som sämre anläggning

Som jag skrev i tidigare inlägg jag börjar inte digga Vikingarna eller Opera eller Country eller annan musik jag inte gillar bara för att jag hör den via en LP12 eller Klimax DS etc etc.....

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 20, 2007 10:46 
Site Admin
Site Admin

Mindrunner wrote:
Jag kan njuta av musik på sämre anläggningar inga problem hör jag en bra låt så är det en bra låt men den låter ju bättre på en bättre anläggning det är väl inte så konstigt?

Men att man inte kan "förstå" låten då måste det vara en väldigt dålig anläggning men jag har förståelse för att alla kanske inte kan uppfatta vad som spelas på en "sämre" anläggning men jag tycker det är lite underligt bara men det beror ju på vad vi definerar som sämre anläggning

Som jag skrev i tidigare inlägg jag börjar inte digga Vikingarna eller Opera eller Country eller annan musik jag inte gillar bara för att jag hör den via en LP12 eller Klimax DS etc etc.....
Med musikstilar man redan är bekant med är min uppfattning att man inte behöver en extraordinär ljudanläggning för att uppskatta en bra låt. Däremot med grejer som man inte är så van med hjälper det väldigt mycket att ha en anläggning som förmedlar den känsla musikerna velat få fram av den musik de framför (så kan man nog definiera en bra anläggning f.ö.).

Jag börjar inte digga Vikingarna heller när jag hör det på en riktigt bra anläggning, snarare är det ännu hemskare eftersom det framgår med all tydlighet vilket skräp det är de spelar ;) men det finns åtskilliga artister och band som jag fattat vad "grejen" är med först när jag hört/sett dem i ett sammanhang som visar på det. Det är som att se en artist live och först sen fatta varför låtarna på skivan är bra.

Post new topic  Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00