selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 17, 2025 15:10

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: Fler Akurate-nyheter
PostPosted: Mon Dec 17, 2007 19:03 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

När jag besökte HF i fredags och lyssnade på nya DSen fick jag även höra höra att Akurate 242 har genomgått en "major revision", med nya baselement, nya basportar, nya filter och nya aktiva filter (pust...) ! Resultatet: "significant improvement", enligt Linn. Tydligen blir det inte direkt billigt att uppgradera heller :cry:

Nåja, man får väl trösta sig med att de aktiva filtren i alla fall var gratis under sommarkampanjen.

/Mikael

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 17, 2007 20:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är 3K-arrayen orörd?

/M

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 17, 2007 21:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hmm.. den där typen av nyhet man inte vet om man skall bli glad för eller inte.. :? :roll:

Förresten.. framgick det om det bara var bas-filtret som ändrats?

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 17, 2007 21:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller med dig Teatime, ska man vara glad eller...

Om 3k arrayen också är ändrad så kanske man behöver byta alla filter känns det som att det blir väl dyrt att uppgradera bara 13,5kkr i filter + element. Sedan finns det ingen större eftermarknad på det man gör av med...

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 18, 2007 15:33 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Ungefär vad jag känner också. Det man får försöka ha i minnet såna här gånger är att ens egna grejor inte helt plötsligt blir sämre bara för att det kommer nån uppgradering. Men visst svider det lite. Har de för lite att göra där på R&D-avdelningen eller ? :P

Jag hörde inget om att 3K-arrayen skulle ha ändrats, bara basarna. Däremot fattade jag det som att filtren var helt nya ("ja, så blir det ju 14 papp för nya filter också").

För egen del känns det som att det är läge att praktisera source first ett tag framöver...

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 18, 2007 16:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Men grabbar, vad ni verkar skeptiska - det är ju skitkul att högtalarna blir bättre! En "significant improvement" bore ju vara värd merkostnaden ifall man känner att man saknar bas med Akurateburkarna.

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 18, 2007 17:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jo det klart att utvecklingen är rolig. Vad man kanske skulle kunnat önska sig vore väl att Linn under en övergångsperiod hade erbjudit uppgraderingsprylarna till bra priser, så att många kunde ha råd att uppgradera.

I priserna ligger det ju en hel del fasta kostnader (R&D) och dessa kunde man kanske nagga lite på till de som redan köpt de äldre modellerna. Då hade nog fler också kostat på sig att gradera upp och det hade kanske blivit en win-win lösning där både linn och kunderna är nöjda och kunderna dessutom upplever det som att Linn tar hand om sina existerande kunder.
monkeydevil wrote:
Men grabbar, vad ni verkar skeptiska - det är ju skitkul att högtalarna blir bättre! En "significant improvement" bore ju vara värd merkostnaden ifall man känner att man saknar bas med Akurateburkarna.

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 18, 2007 18:02 
Site Admin
Site Admin

242 utan denna uppgradering är väl lika bra oavsett och vi får väl se vad uppgraderingen kostar innan ni ojar er alltför mycket över priset. Det är ju trots allt en högtalare för 80-90' så en uppgradering som gör dem betydligt bättre för 15-20 får väl anses helt ok med tanke på att de flesta ägare har lagt >200kkr på sin Linn.

Och själv kan jag nog inte låta bli att hoppas att det sänker andrahandsvärdet rejält på dem, så kanske 'gamla' 242 blir något att överväga istället för Majik 140 :wink:

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 18, 2007 18:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

blom wrote:
Jag hörde inget om att 3K-arrayen skulle ha ändrats, bara basarna. Däremot fattade jag det som att filtren var helt nya ("ja, så blir det ju 14 papp för nya filter också").
Hmm.. märkligt. Det är väl egentligen inte lönt att spekulera, bättre att invänta mer information, men.. om 3K-arrayen inte ändrats finns det rimligen inget skäl att byta diskantfiltren om inte det är så att det är själva filtren som blivit bättre. Och i så fall borde det väl inte vara något unikt för just Akurate 242:s filter? Är kanske alla Chakrafilter berörda? :shock: Kanske är det därför de var så billiga i somras? :twisted: Det är så här rykten startas....

blom wrote:
För egen del känns det som att det är läge att praktisera source first ett tag framöver...
Hehe.. ja, det var precis vad jag tänkte också. :D

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 18, 2007 18:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är inte 3k-arrayen byt borde det vara samma filter och enbart basernas filter som är nya.

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 18, 2007 18:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det kan vara nya filter till gamla element...

/M

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 18, 2007 19:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Det kan vara nya filter till gamla element...

/M
Såklart det kan vara, men min gissning är att de...
Clas wrote:
Är inte 3k-arrayen byt BORDE det vara samma filter...
Jag hade iof kunnat skriva HOPPAS också! :roll:

Post subject: Avknoppning...
PostPosted: Tue Dec 18, 2007 19:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Kul att de fortsätter utveckla burkarna och att det inte kommer en ny modell varje år...

Om jag liksom övriga får spekulera lite, skulle jag tro att det är en avknoppning från Klimaxfiltren till Komri dvs att de ändrat lite på delningsfrekvenser samt säkert kostat på filtren med lite bättre komponenter både passiva och aktiva. Om de sedan hittat ett baselement med lite mer skjuts i vore det väl toppen så man inte måste köra fullt aktivt eller solos för att vara nöjd - huh :?:

Bara mina två ören.

/ Zed

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 18, 2007 20:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Som det skrevs ovan så får man inte glömma att även "gamla" 242 är en grym högtalare som inte blir sämre av att det kommer en uppdatering.

Tvärt om känns det rätt bra att kunna uppdatera för en överkomlig summa jämfört med vad det skullle kosta att byta till ett par andra, bättre burkar.

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 29, 2007 05:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Enligt info hos tot så är det baselement, basporten och de passiva filterna som är ändrat ej aktiva filterna. Hoppas det här nu stämmer då låter det som en rimlig peng för uppgraderingen.

Post new topic  Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00