Min första egna stereo var en Yamaha anläggning med JAMO högtalare ca.88-89. (mamma använder den fortfarande).
Sommaren -89 inköptes Linn basik med Akito + K5. Då var snurren igång.
I snabb takt blev det begade LK1+LK2 och Sara.
Dessa eländiga Sara burkarna spelade inte bra förrän man skruvade upp volymen rejält…hehe.
Efter att ha lyssnat ett tag på LP12:an på ToT i luleå förstod jag ganska snabbt att det var en sådan som gällde.
I slutet av -89 byttes basiken in, gissa vilket lyft det blev, behöll akiton + k5:an.
Nu kunde man ju spela mycket högre… tills bylingen kom å hälsade på och bad en sänka (trist).
Nåja efter en Lingo K18 och samtliga kablar byttes ut. Gissa om man kunde kräma på nurå?
Tills gissa vem som kom å hälsade på – bylingen..;o) iof kan jag förstå att dom var förbi, morsan som bodde två kvarter bort hörde att jag spelade skivor.
-92 blev det utlands flytt LK1 LK2 + Sara såldes till en polare.
Runt 94-95 hemma i svedala (GBG) igen började jag om. LP12:an packades upp, gröndiods Naim + Kan 1:or köptes in.
Inte riktigt samma tryck som Sara.
Lyssnade på detta och var ganska nöjd i några år.
Sommaren -01 flyttade hem till norr igen.
Drabbades av jordens hjärn släpp bytte in 12:an mot Genki, köpte sedan LK85, Ninka.
Genki byttes snabbt in till förmån för en Ikemi + kollektor.
En Sizmik passerade lägenheten, klarade inte av fläkt uslingen som satte igäng efter en stund (hmmm).
Dags att aktivera Ninka LK85+Sizmik byttes mot 5125 och kort.
Sedan var det dags att byta in Ikemi + kollektor mot en unidisc SC.
Och efter 6 år utan 12:a var det hög tid att köpa en.
Hittade en i slutet på nov-07.
Det var tur att LP skivorna aldrig såldes.
LP12 med Cirkus – Trampolin – Ittok LV II – Adikt + Lingo häktades på innan jag fick hem den.
Så nu är Även Slipsik 1.0 i min ägo. (och den har varit å vänt i uppsala), och blev en 3.0.
Feb-08: Mera uppdateringar. Slipsik 3.0 samt Unidsc SC inbytt mot Akurate DS samt Exotic analogt med Riia.
Gjorde aldrig någon riktig jämförelse mellan Slipsik 3 och Exoticens inbyggda.
(konstaterade att det var en skillnad.) men behövde pengarna till en NAS.

Anläggningen per dax dato:
Sondek LP12 / Ittok LVII / Adikt / Lingo 1 / Trampolin.
Akurate DS / Exotic / 5125 / Ninka (aktivt).
Nu för man spara till lite HIFI möbler.
/Teuvo