selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 19:04

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Fri Jul 09, 2004 01:39 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Hej,

Har börjat irritera mig på den luddiga diskanten på mina passiva Keilidhs, speciellt efter att ha flyttat in mina sovrums-Tukans i vardagsrummet ett tag för omväxling skull...

Är det någon som har erfarenhet av att stoppa in Ninka-diskanterna i Keilidhs? Gissar att det kostar en eller en och en halv tusenlapp att låta T&T göra bytet.. skulle vara kul att höra lite objektiva åsikter?

/L

Post subject:
PostPosted: Fri Jul 09, 2004 02:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tukan och Ninka(1) har väl likadana diskanter? Gissar att det är mellanregistret hos Keilidh du vänder dig mot, snarare.. Tre förslag, inget lika billigt som du hoppas på :) :
1) skaffa sub och kör med Tukan - Tukan är ju trots allt bättre än Keilidh på det dom "ids" spela (golvare vs. stativare-argumentet..)
2) köp Ninka - sjukt mycket bättre än både Tukan och Keilidh.

Generellt sett är uppgradering av element i passiva högtalare en företeelse som ALLA högtalarkonstruktörer i världen skulle garva åt ifall man föreslog det (när inte delningsfiltret byts ut även det, mot ett som är speciellt designat för den nya kombinationen av element), men som av någon outgrundlig anledning verkar funka på Linn-högtalare. Det krävs inte många minuters surfning i ämnet högtalarkonstruktion för att inse hur konstigt det är att det funkar :). Lite OT, men jag säger det ändå, ty jag har semester, jag gör som jag vill!

Edit: 1) Menade Keilidh där .. oops.

Last edited by daniel.n on Fri Jul 09, 2004 23:28, edited 2 times in total.

Post subject:
PostPosted: Fri Jul 09, 2004 08:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vilken diskant har du nu, den med nät eller tre ribbor??
Den med tre ribbor är den senaste diskanten till alla de äldre högtalarna, sedan går det förmodligen att byta till Ninkadiskant eftersom jag sett vissa Keltik med dessa.

Post subject:
PostPosted: Fri Jul 09, 2004 09:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

OTTO wrote:
Vilken diskant har du nu, den med nät eller tre ribbor??
Den med tre ribbor är den senaste diskanten till alla de äldre högtalarna, sedan går det förmodligen att byta till Ninkadiskant eftersom jag sett vissa Keltik med dessa.
Mina tex :D
Har uppgraderat mina keltik två gånger - stora lyft bägge två.Senast både mellan o diskanter.

Ja det ÄR märkligt att det funkar o elementen är billiga = Ninka diskanter 533 kr våren 2002 :shock: :shock:
Pinsamt billiga...

Post subject:
PostPosted: Fri Jul 09, 2004 10:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om du löder själv, kolla med någon som VET hur man ska göra.
Du måste tex vara noga med att värmen inte kommer in i högtalarna = ha en tång tex mellan lödningen o högtalaren som "leder bort värmen"
Samtidigt ska tennet aplliceras när metallen är varm så tennet flyter ut direkt! =en ballansgång

Post subject:
PostPosted: Fri Jul 09, 2004 18:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daniel.n wrote:
Tukan och Ninka har väl likadana diskanter? Gissar att det är mellanregistret hos Keilidh du vänder dig mot, snarare.. Tre förslag, inget lika billigt som du hoppas på :) :
Är det inte Katan du tänker på?? Känns ologiskt att en äldre modell skulle utrustats med en nyare diskant från fabrik.

Keilidh är iofs lite kräsen på vilka slutsteg som körs, och skillnaden passiv/aktiv är mkt stor. Om man kör aktivt med två steg så anser jag att man skall använda alla 6 ingångarna på högtalaren för att minska belastningen. En K600 och så löder man ihop dom kablar som inte går till diskanten, mellan-/baskablarna, för att sedan koppla in alla fyra i mellan-/bassteget.

Post subject:
PostPosted: Fri Jul 09, 2004 18:11 
Det är med all säkerhet Katan han tänker på, Tukan har aldrig haft Ninkas
diskant!

Post subject:
PostPosted: Fri Jul 09, 2004 18:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

OTTO wrote:
En K600 och så löder man ihop dom kablar som inte går till diskanten, mellan-/baskablarna, för att sedan koppla in alla fyra i mellan-/bassteget.
Varför då?
Är väl bättre att ha 4 separata kontakter ut från mellan/bas steget? (2/kanal)
Eller kan inte KL100 ta 2 kablar/kanal?

Post subject:
PostPosted: Fri Jul 09, 2004 18:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
OTTO wrote:
En K600 och så löder man ihop dom kablar som inte går till diskanten, mellan-/baskablarna, för att sedan koppla in alla fyra i mellan-/bassteget.
Varför då?
Är väl bättre att ha 4 separata kontakter ut från mellan/bas steget? (2/kanal)
Eller kan inte KL100 ta 2 kablar/kanal?
Sorry, givetvis har LK100 fler utångar än så.........

Har precis gått på semester, verkar som hjärnan har gjort likaså.

Post subject:
PostPosted: Fri Jul 09, 2004 18:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja det är relativt lätt att löda dit dom.
Ta hjälp av någon som har lite lödvana om du saknar det själv.

Förtenn spetsen lite granna först innan du sätter den mot kabel och anslutningsöglan. Båda delar skall värmas upp och så fort tennet flytit ut drar man bort lödpennan/kolven för att inte övervärma. Tennet skall bara precis täcka och vara blankt för att lödningen skall bli optimal.

Å ena sidan kommer Ninka/Katan diskanten att utklassa den gamla diskanten även med en medelmåttig lödning då den är så mycket bättre.

Post subject:
PostPosted: Fri Jul 09, 2004 18:40 
Sondek wrote:
Å ena sidan kommer Ninka/Katan diskanten att utklassa den gamla diskanten även med en medelmåttig lödning då den är så mycket bättre.
Konstigt resonemang, självklart vill man ha bästa möjliga lödning!

1) Se till att använda rätt lödtenn.
2) Ta hjälp av någon som är duktig om det behövs

eller

1) Låt Linn-handlaren löda mot en mindre ersättning

Post subject:
PostPosted: Fri Jul 09, 2004 18:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sondek wrote:
Ja det är relativt lätt att löda dit dom.
Ta hjälp av någon som har lite lödvana om du saknar det själv.

Förtenn spetsen lite granna först innan du sätter den mot kabel och anslutningsöglan. Båda delar skall värmas upp och så fort tennet flytit ut drar man bort lödpennan/kolven för att inte övervärma. Tennet skall bara precis täcka och vara blankt för att lödningen skall bli optimal.

Jag har frågat Linn om dom rekommenderar att byta till ninkadiskant och svaret blev väldigt luddigt. Kontentan av svaret blev något i stil med att "nja vi kan varken rekommendera eller avråda från att byta diskant men det är inget som kommer att påverka garantin om det utförs av en handlare". Absolut ingen kommentar om dom ansåg det vara en uppgradering eller inte.
Vad jag har hört så skall diskanten synas (stå ut) om man sätter på strumpan på högtalaren, detta skall alltså gälla de äldre som inte har ninkadiskant från början.

Post subject:
PostPosted: Fri Jul 09, 2004 19:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Handlarn ser nog hellre att du byter in mot ett par nya högtalare.... dom har ju ett visst vinst intresse trots att dom är Linn handlare :?

Om man är orolig eller osäker på hur operationen skall gneomföras så ska man nog låta bli och göra ingreppet själv! = inga garanti problem.
Quote:
Vad jag har hört så skall diskanten synas (stå ut) om man sätter på strumpan på högtalaren
Helt korrekt! Men strumpan tar dom flesta bort och genom att diskanten sticker ut så får man på köpet mer spridning av diskantljudet!

Post subject:
PostPosted: Fri Jul 09, 2004 19:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mortifikator Crenshaw wrote:
Sondek wrote:
Konstigt resonemang, självklart vill man ha bästa möjliga lödning!

1) Se till att använda rätt lödtenn.
2) Ta hjälp av någon som är duktig om det behövs

eller

1) Låt Linn-handlaren löda mot en mindre ersättning

Tyckte också att det var lite lustigt resonemang en medelmåttig lödning kan ju ödelägga den mest perfekta desigen iallafall i min erfarenhet. Fast det beror ju på vad man räknar som medelmåttig lödning. Är man inte hyffsat säker med lödningen så kan en lödning som ser ok ut till att börja med vara helt värdelös. som jag löste i en motortidning en gång att lödning är en konstform att likställa med svetsning och där är jag nog benägen att hålla med. Så om lödningen är medelmåttig (som jag klassar som medelmåttig) kanske det utklassar den gamla till att börja med men när det gått några månader eller år kommer det att märkas på sämre prestanda.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Fri Jul 09, 2004 19:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Återkallar detta uttalande...
Quote:
Då en del tolkar det som att man skall eftersträva en medelmåttig lödning... så var dock inte fallet :wink:

Post new topic  Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00