selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 07:54

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
PostPosted: Tue Dec 04, 2007 12:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har lagt in att jag vill köpa Skeets för att skydda mitt golv... och funderade på hur bra enkronor gör detta jobbet. Många placerar ju slantar under spikesen. Är detta ett ok alternativ eller vad är "bäst" om man inte vill trycka ner spikes i det nylagda bok-golvet?

PostPosted: Tue Dec 04, 2007 13:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jonteman wrote:
Har lagt in att jag vill köpa Skeets för att skydda mitt golv... och funderade på hur bra enkronor gör detta jobbet. Många placerar ju slantar under spikesen. Är detta ett ok alternativ eller vad är "bäst" om man inte vill trycka ner spikes i det nylagda bok-golvet?
Generellt satt är mynt inget vidare. Skeet brukar vara klart bättre, men för all del prova själv om du har möjlighet. Det är ju snabbt gjort om man har tillgång till en uppsättning Skeet.

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 04, 2007 14:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har kört på 10-öringar och enkronor tidigare. Funkade finfint, men det blev en klar skillnad när jag bytte till Skeets! Det bästa är givetvis att jämföra själv. Kanske kamarg har Skeets som du kan låna hem och testa?!

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 04, 2007 17:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag använder metallpuckar med svarvade "dimples" för spiksen. De skyddar parketten och det verkar inte ha blivit några egentliga märken i golvet under injusteringen av högtalarna. Deras ljudmässiga kvalitéer har jag däremot svårt att uttala mig om, iaf vs skeets. Man kan väl med gott samvete anta att skeets blir bättre, frågan är väl om det blir 800 kr bättre. Samtidigt så vet jag åtminstone en skåning som gjorde just denna investering efter att Anders demonstrerat med och utan vid hans injustering.

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 04, 2007 20:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Åtta hundra kronor är väl billigt för att inte förstöra sitt nyinlagda trägolv? Eller är det per styck?

Har man ett trägolv skulle jag ändå föreslå att åtminstone prova med mjuka fötter. Att ha ett trägolv som svänger med, eventuellt i motfas, kan knappast ge ett tydligare ljud med mer sväng. Ja, förutom att golvet svänger alltså...

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 04, 2007 22:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tja... jag investerar väl 8kr så länge så får vi se om det blir ett par nollor efter dom framöver :D

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 04, 2007 22:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Bill, vad är det för mjuk fot man bör prova anser du :?: Jag har trägolv, och att vibrationer sprider sig märks tydligt, allt skakar vid högre volym. Sen om det är bättre med mjuka fötter eller spikar kan man ju diskutera utifrån ett teoretiskt resonemang...

/Martin

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 05, 2007 01:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sköldpadda wrote:
Bill, vad är det för mjuk fot man bör prova anser du :?: Jag har trägolv, och att vibrationer sprider sig märks tydligt, allt skakar vid högre volym. Sen om det är bättre med mjuka fötter eller spikar kan man ju diskutera utifrån ett teoretiskt resonemang...
Testa med Sonic Designs fötter. De har en hemsk webbsida men bra produkter. (http://www.sonicdesign.se/)

Jag har testat spikes och mjuka fötter på några högtalare, tyvärr inte direkt mot betong utan bara mot trä och laminat (parkett). Jag har också testat att ha spikes direkt ner i grova golvplank.

Mitt intryck är att spikes i dessa fall ger en tydlighet, eller ska vi kalla det markering, av basen men också lite mer oreda i musiken. Med Sonic Designs fötter blir det lite mer lugn och ordning. Tyvärr låter det inte bäst med samma placering av högtalarna mellan spikes och SD utan man måste flytta högtalarna lite (vem har sagt att det ska vara enkelt?).

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00