selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 08:23

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
 Post subject: Rengöring av nål
PostPosted: Tue Dec 04, 2007 10:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har alltid trott att det räckte med "greenstuff" och en sån vibrerande nålrengörare för att göra rent nålen. När det, trots detta, har börjat låta dåligt så har jag alltid slängt nålen och köpt en ny. Nu fick jag tipset att dränka en tops med lösningsmedel (jag tog vanlig försterputs) och göra rent nålen med om den blev riktigt smutsig och det gjorde världens skillnad för min nål som har börjat (men tydligen inte slutat) sjunga på sista versen.

Det enda som retar mig är att jag inte visste det här tidigare :evil:

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 04, 2007 12:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Problemet med lösningsmedel är väl att det kan ta sig in i andra delar av pick-up:en (pga kapillärkrafter) och göra skada där?

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 04, 2007 13:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Broccoli wrote:
Problemet med lösningsmedel är väl att det kan ta sig in i andra delar av pick-up:en (pga kapillärkrafter) och göra skada där?
Det har diskuterats nålrengöring på Lejonklou:s site:

http://www.lejonklou.com/forum/viewtopi ... 82&start=0

Verkar intressant! Någon som vet hur man får tag på original "Silly Putty"?

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 04, 2007 13:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Originalet verkar svårt att få tag på utanför Nordamerika, men som det står i tråden finns studslera på Teknikmagasinetsom troligen är ungefär samma sak. Jag har dock inte vågat prova på min Adiktnål än eftersom den fortfarande bara är ett par månader gammal. Nån annan som vill vara försöksobjekt? ;)

Edit: Det står visst i tråden i Lejonklou-forumet att man kan få tag på original-Silly Putty via Amazon.

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 04, 2007 14:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Broccoli wrote:
Det torkar ut gummit har jag hört, men det är nog snarare vid daglig rengöring (som med den där vätskan som följer med audio technikas apparat). Jag har svårt att tro att det skulle vara ett stort problem om man gör det en gång i kvartalet. Med en tops tror jag knappast att det kommer upp något lösningsmedel i pickupen heller.

Studslera och silly putty är samma sak.

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 05, 2007 11:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag sprang och köpte studslera på TM igår och testade. Jag vågade göra detta eftersom jag "bara" har en rega 3 och grado black.

Körde först grönt "slippapper" och därefter silly putty/studslera
Jag tyckte att det blev bättre (enl tune dem) och kommer sannolikt att använda det regelbundet.

Vet inte om jag skulle våga göra det på adikt eller dyrare pu, men så är jag lite selektivt feg ;-)

/Mattias

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 05, 2007 11:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

I vanlig ordning är jag nyfiken och dumdristig så jag har provat att göra ren nålen med ett ytdesinfektionsmedel under mikroskop. Nu återstår bara att åka hem och provlyssna.

Attachments:
Smutsig före.jpg
Smutsig före.jpg [ 378.91 KiB | Viewed 479 times ]
Ren efter.jpg
Ren efter.jpg [ 23.18 KiB | Viewed 485 times ]

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 05, 2007 12:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Oj, viss skillnad :shock: Antar att det är "före och efter-bilder"? Vore intressant att se samma bildsekvens, fast med studslera som rengörare istället för rengöringsvätska.

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 06, 2007 09:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Nu blev det inte så där stor skillnad på ljudet som jag hade hoppats. Möjligen möjligen lite mindre skräpljud i det övre registret. Det satt inte så mycket svåra beläggningar på nålen vad jag kunde avgöra utan det var mest det där tjocka dammlagret, och det kanske alltid sugs fast på nålen när den lyfts upp ur spåret men är ur vägen när man spelar.

När jag höll på med rengöringen såg jag att medlet sögs in bland det där blåa runt nålen så jag väntar nog med nästa putsning tills jag hör att nålen sjunger på sista versen. Då kanske en sista smörjelse väcker den döda till liv ett par timmar till.

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 06, 2007 10:46 
Moderator
Moderator

Intressant diskussion detta om rengöring. Jag kör med "green stuff" endast, men kanske man borde komplettera med något mer, AT-platta, silly putty eller mer.

Imponerande att få fram dessa bilder. Som fotointresserad blir jag nyfiken på hur man gör för att få fram dem? Mikroskop där man kan ansluta kamera? Kan nålen fotograferas på plats på tolvan, eller måste man ta lös den?

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 06, 2007 11:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har helt enkelt hållt kameran mot okularet på mikroskopet. Bildernas oskärpa beror nog på att zoomobjektivet inte släpper in så mycket ljus och jag har inget stativ.
Jag drog loss främre delen på Adikten och lade under mikroskopet.

Jag hade en finare borste förut med en vätska till men den följde med försäljningen av Regan för många år sedan. Hade varit intressant att se med mikroskop hur just den borsten gjorde rent.

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 06, 2007 15:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bild nr 2 ser ju helt enkelt fördjäklig ut :-)

Men om jag förstått saken rätt så är det bara löst damm. Jag tror att en mer rättvis bedömning av rengöringsmetoden hade varait att ta bort så mycket som möjligt med en borste eller med (svag) tryckluft.

Det som är problemet är de avlagringar som bränts fast på nålen. Dessa försvinner ju inte vid avspelning eller borstning och avlagringarna förändrar dessutom nålens form (till det sämre gissar jag).

Det skulle inte förvåna mig om nålar bytts ut för tidigt, de har inte varit slitna utan ineffektiva rengöringsmetoder har inte fått bort de fastbrända avlagringarna. När man ser Numeriks bilder så skulle det vara intressant att kontrollera saken lite mer noggrant...

/ B

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 07, 2007 10:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag hade precis spelat en eländig 180 grammare vars elektriska laddning jag inte lyckas bli av med. Det bidrog säkert till att det satt extra mycket damm på nålen.
I ivern glömde jag bort den vetenskapliga metoden. Skulle ha börjat med tryckluft, fotat och sen gått på med lösningsmedel. Nu kom tryckluften sist i stället.

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 07, 2007 11:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Statisk elektricitet är inte så kul. Det värsta är att när man lyfter skivan från tallriken så laddas den upp och drar förstås till sig dammet som finns i luften. Och så följer dammet med in i påsen....

Ett tips kan ju vara att använda en jonisator vid skivspelaren. En jonisator skapar positiva och negativa joner som sedan blåses över det uppladdade materialet och neutraliserar laddningen.

Det bästa är då att ta ur skivan framför jonisatorn och efter spelning lyfta skivan från spelaren med jonisatorn igång.

Jonisatorer kostar runt 4-6 tusen inklusive moms. Ganska dyrt, men jämfört med vad kvalificerade vinylspelare kostar är det en droppe i havet...

En sådan här tex:
http://www.simcoion.biz/data/plminION22 ... 3122.shtml

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC+02:00