selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 00:17

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
PostPosted: Thu Nov 29, 2007 23:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag kommer att ha ett separat lyssningsrum där min anläggning står. Samtidigt vill jag ha ett par extra högtalare i köket som ligger intill det rummet (utan att behöva satsa på Knekt). Vad jag förstått så går det inte som på gamla hederliga förstärkare att koppla in fyra högtalare på en AV 2250 och skifta mellan vilka högtalare jag vill spela på alternativt om jag vill spela på alla fyra samtidigt? :?

Finns det någon speciell omkopplare man kan köpa för detta? Känns så bökigt att hålla på och byta kablar bak i slutsteget hela tiden..

Hm....vet inte om någon förstår vad jag menar..... :shock:

PostPosted: Thu Nov 29, 2007 23:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Classic wrote:
Jag kommer att ha ett separat lyssningsrum där min anläggning står. Samtidigt vill jag ha ett par extra högtalare i köket som ligger intill det rummet (utan att behöva satsa på Knekt). Vad jag förstått så går det inte som på gamla hederliga förstärkare att koppla in fyra högtalare på en AV 2250 och skifta mellan vilka högtalare jag vill spela på alternativt om jag vill spela på alla fyra samtidigt? :?

Finns det någon speciell omkopplare man kan köpa för detta? Känns så bökigt att hålla på och byta kablar bak i slutsteget hela tiden..

Sök på nätet efter "högtalaromkopplare" så hittar du säkert något. Risken är dock att du försämrar ljudet med extra box och kablage. Och vad slutsteget tycker om parallellkopplade högtalare har jag ingen aning om. Men hur viktigt är det med maxad kvalitet i köket? Köp en enkel anläggning att spela på medan du dekanterar vinet och pocherar flundran... Finliret kan du ta till kaffet med avec....

/ B

PostPosted: Thu Nov 29, 2007 23:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Visst funkar det ju även med en enklare anläggning, men man är ju lite "skadad" och vill ju gärna ha bra ljud i köket också då det tillbringas mycket tid där :D

Optimalt vore ju självklart Knekt och det blir det nog någon dag, men just nu finns tyvärr inte ekonomin för det

Bill50x wrote:
Classic wrote:

Sök på nätet efter "högtalaromkopplare" så hittar du säkert något. Risken är dock att du försämrar ljudet med extra box och kablage. Och vad slutsteget tycker om parallellkopplade högtalare har jag ingen aning om. Men hur viktigt är det med maxad kvalitet i köket? Köp en enkel anläggning att spela på medan du dekanterar vinet och pocherar flundran... Finliret kan du ta till kaffet med avec....

/ B

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 30, 2007 00:39 
Site Admin
Site Admin

Köp något enklare slutsteg som du kopplar in kökshögtalarna till.

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 30, 2007 01:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ayn wrote:

Det är ju inte så dum ide. LK100 t.e.x får man ju nästan gratis. Då borde det ju bara vara att välja vilket slutsteg man slår på beroende på vilka högtalare man vill köra

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 30, 2007 01:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Hmm... Hur tänkte du att man ska kunna ha olika volymer i rummen utan ett till försteg eller om det finns någon knektlösning? Ofta/Ibland vill man inte ha något ljud i köket tex.

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 30, 2007 10:54 
Site Admin
Site Admin

Clas wrote:
Ayn wrote:
Hmm... Hur tänkte du att man ska kunna ha olika volymer i rummen utan ett till försteg eller om det finns någon knektlösning? Ofta/Ibland vill man inte ha något ljud i köket tex.
Något sådant tog jag inte hänsyn till. :)

Ska du ha olika volym i olika rum men ändå samma källa är det helt enkelt Knekt du är ute efter. Även med någon form av "högtalarswitch" är det så.

När du inte vill ha ljud i köket slår du av köksslutsteget. Och vice versa för vardagsrummet.

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 30, 2007 13:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
Ayn wrote:
Koppla in slutsteget + t ex en QED volympot (fr Ljudtema) på TAPE OUT/REC OUT.

Då kan du höja och sänka volymen individuellt i de olika rummen utan att påverka
det andra rummet. Om försteget har separata väljare för "listen" och "record"
så kan du t o m lyssna på olika källor i de olika rummen.

Ett budget-alternativ är att koppla in t ex en begagnad Rotel RA-920/930
på samma sätt.

/M

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 30, 2007 13:41 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hmm.. Gjorde bestämt något liknande en gång i tiden då det stod en Intek i vardagsrummet och ngt noname i köket. Inteken hade en högtalarutgång som alltid var på och en som switchades på och av med en knapp på framsidan. Använde den senare för att ha högtalarna i vardagsrummet på eller av.

Signalen "stals" till den integrerade stärkaren i köket via Intekens tape-out så för att få ljud i köket var det bara att slå på stärkaren där :)

Nu är det kanske inte helt applicerbart på ditt problem men med en enklare integrerad stärkare i köket som matas med en line/tape-out signal får du nog ungefär vad du eftersträvar. Tror det var det Magnus menade också...

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 30, 2007 17:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Du behöver inte switcha av högtalarna i vardagsrummet, det är bara att
dra ner volymen där med volym-kontrollen.

Ljudet i köket förblir oförändrad då TAPE OUT-utgången på vardagsrums-
förstärkaren inte påverkas av volym-kontrollen.

Sålunda kan volymen i köket och v-rummet ändras individuellt eller vridas
av helt, utan att det andra rummet påverkas... inte heller riskerar du att
spela för högt i köket när du drar på i v-rummet.

Detta är det enklaste och bästa sättet att fixa ett "Sneaky-Knekt-system".

/M

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 30, 2007 22:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tackar för alla tips! tror det kan bli en ganska bra lösning ändå på detta "dilemma" :D

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 05, 2007 12:02 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Visst funkar det ju även med en enklare anläggning, men man är ju lite "skadad" och vill ju gärna ha bra ljud i köket också då det tillbringas mycket tid där
Det finns en mycket enkel lösning som inte kostar ett enda öre. Spela på anläggningen i vardagsrummet och lämna dörren öppen till köket. Så gör jag. Det är så enkelt, hävdar jag, att en bra anläggning i rummet bredvid låter bättre än en dålig i samma rum.

Pengarna som blir över kan förslagsvis användas till några roliga skivor.

JohanR

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 01, 2008 15:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tankarna kring detta med ett extra högtalarpar i köket fortsätter....

Om jag t.e.x köper ett LK100 för att driva mina Tukan med i köket och kopplar det på tape ingången som någon föreslog, vars kopplar jag då in min LK1:a som jag använder som Riaa steg? För visst är väl den också på tape? eller finns det fler ingångar att välja på?

Dum fråga kanske.... :oops:

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 01, 2008 16:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Classic wrote:
Tankarna kring detta med ett extra högtalarpar i köket fortsätter....

Om jag t.e.x köper ett LK100 för att driva mina Tukan med i köket och kopplar det på tape ingången som någon föreslog, vars kopplar jag då in min LK1:a som jag använder som Riaa steg? För visst är väl den också på tape? eller finns det fler ingångar att välja på?

Dum fråga kanske.... :oops:
Det är väl tape OUT du ska sätta lk100 (eller likn) på för att ljud i köket? Men bör du inte ha nåt med volymkontrol mellan stereo och kökshögtalare för att kunna styra volymen i köket?

/mattias

Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC+02:00