selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 22:29

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 20, 2007 19:48 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

hepcat wrote:
Testat DL110 eller om det var DL160 med MM steget funkade det fint men det funkade nog inte så bra på Basik plus armen jag hade då.
Tack hepcat, då kanske det kan vara något att testa på en Ittok!

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 20, 2007 20:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sondek wrote:
En förbättrad AT95:a kanske kan vara något?
Coolt, den vill jag gärna höra. Besöker troligen Musiikin.com i december, då kanske jag får tillfälle.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 20, 2007 22:53 
Moderator
Moderator

Ursäkta att jag lånar tråden lite. Hoppas inte trådskaparen har något emot att jag kommer med lite egna pickupfunderingar.

Min situation är att jag skulle vilja komma ner i driftkostnad för vinylen. Jag sitter däremot med ett fint MC-steg (Linto) som jag gärna skulle behålla. Är det någon som har erfarenhet av någon MC-pickup i samma eller billigare prisläge än Adikt, och med någorlunda jämförbar prestanda, eller åtminstone bra tune-dem-prestanda jämfört med övrig, icke Linn marknad? Några modeller som dykt upp i min webbläsare är:

Audio Technica AT-OC9ML MKII, 5000 kr
Ortofon: Kontrapunkt a, 5500 kr
DENON DL-103 (R?), 1500 kr (3300 kr) Fungerar optimalt i tyngre tonarmar. Vad innebär det? Är Ekos II en tung eller lätt arm?
Goldring? Vilken modell i så fall?

Om man i mitt läge byter grammofonsteg och kör MM, är det bara Linn Adikt som gäller? Skulle en AT-95 eller Grado Black/Gold göra bort sig totalt på min tolva? Tolvan är Lingo2/Cirkus/Ekos2, samt förhoppningsvis, pga lägre driftkostnader, keel så småningom.

Tacksram för erfarenheter eller ideer.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 20, 2007 23:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Ursäkta att jag lånar tråden lite. Hoppas inte trådskaparen har något emot att jag kommer med lite egna pickupfunderingar.

Min situation är att jag skulle vilja komma ner i driftkostnad för vinylen. Jag sitter däremot med ett fint MC-steg (Linto) som jag gärna skulle behålla. Är det någon som har erfarenhet av någon MC-pickup i samma eller billigare prisläge än Adikt, och med någorlunda jämförbar prestanda, eller åtminstone bra tune-dem-prestanda jämfört med övrig, icke Linn marknad? Några modeller som dykt upp i min webbläsare är:

DENON DL-103 (R?), 1500 kr (3300 kr) Fungerar optimalt i tyngre tonarmar. Vad innebär det? Är Ekos II en tung eller lätt arm?

Om man i mitt läge byter grammofonsteg och kör MM, är det bara Linn Adikt som gäller? Skulle en AT-95 eller Grado Black/Gold göra bort sig totalt på min tolva? Tolvan är Lingo2/Cirkus/Ekos2, samt förhoppningsvis, pga lägre driftkostnader, keel så småningom.

inte för att jag har erfarenhet men AT-OC9 skall tydligen vara ett fynd men titta här istället "lite" billigare och det finns minst en här på forumet som har en.

http://www.lpgear.com/Merchant2/merchan ... ry_Code=A3

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 21, 2007 09:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:

Jag vet inte vilken pickup du har, men har du kollat Expert stylus? Jag har en trasig Troika som jag planerar att skicka dit på renovering så småningom. Dom tar runt £ 250 för att renovera en Troika helt, £40 extra för en Arkiv, Akiva vet jag inte, men det är antagligen bra mycket billigare än Linn...

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 21, 2007 09:50 
Moderator
Moderator

Det är en Troika jag spelar på, enligt uppgift en ur den allra sista batchen som tillverkades. Renovering skulle kunna vara ett alternativ. Är det någon som har goda erfarenheter av det? Jag undrar om det verkligen blir lika bra som en ny pickup. En annan aspekt är ju att min pickup kan vara så pass åldrad att rörliga delar i den uppför sig annorlunda än de borde. Bara osäkerheten kring dessa frågor gör ju att jag funderar på en ny pickup.

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 21, 2007 12:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Det är en Troika jag spelar på, enligt uppgift en ur den allra sista batchen som tillverkades. Renovering skulle kunna vara ett alternativ. Är det någon som har goda erfarenheter av det? Jag undrar om det verkligen blir lika bra som en ny pickup. En annan aspekt är ju att min pickup kan vara så pass åldrad att rörliga delar i den uppför sig annorlunda än de borde. Bara osäkerheten kring dessa frågor gör ju att jag funderar på en ny pickup.
Expert Stylus byter alla rörliga delar (och flera som inte rör sig), om det blir lika bra som original vet jag inte, men jag har aldrig läst om någon som har varit vara missnöjd med dem. De har också ambitionen att återställa pikupen i samma tillstånd som en ny, utan några egna "förbättringar" (om man inte ber om det).

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 22, 2007 20:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
Min Linn handlare föreslår Grado Gold. Någon som har erfarenhet av denna?
När jag har lyssnat på Gold (via LP12, i Linnbutik) så har Gold låtit "konstigt" musikaliskt. Finare ljud än Black, men sämre musik. Men det kan ha ändrats, det var ett par år sedan jag lyssnade på den. Jag vill ändå utfärda viss varning för just Grado Gold. Men Black är prisvärd.
Per wrote:
Även med en Adikt så får du ganska låga kostnader. Det är ju bara nålen du byter sen. Linton finansierar en Slipsik 3.0 eller Kinki. Adikt har du ju lyssnat på i en liknande tolva nyligen, även om Adikten verkade sakna de nedre registren så kan det ju bero på annat. :P Med Keel är du långt förbi dina nuvarande prestanda (med hel Troika), trots att du har låga driftskostnader. Jag tyckte det var ganska OK att gå från MC=>Adikt. Jag bytte från Lingo1 till Lingo2 samtidigt. Har du inte redan Trampolin II så kan du passa på att göra det samtidigt, den lindrar smärtan rätt bra! :D

Renovering är säkert det prestandamässigt bästa alternativet. Men snart är du där i träsket igen, med en slut nål. Du står kanske inför ett större vägval? Jag våndades mycket och tog till slut steget över till den andra sidan. Nu är det bättre än nånsin! Som tur är har jag en Majik Kontrol, så jag kan gå tillbaka igen. :)

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 22, 2007 22:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag hade en Audio Technica AT-OC9 på LP12/Ittok LVII/Valhalla och den
var fantastiskt bra, MEN med lite otajt bas...

Då kostade den lite mer än en K18II, d v s strax under 3.000kr om jag
kommer ihåg rätt. En K18II lät som en grovkorning stenkross i jämförelse,
men med klart tajtare bas dock...

Dagens OC9 är dock inte samma puppa, förmodligen har den blivit ännu
bättre.

/M

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 23, 2007 15:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Råkade snubbla över den här:

http://www.lpgear.com/Merchant2/merchan ... _Code=XMAS

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 23, 2007 15:41 
Moderator
Moderator

Jag är sjukt lockad att testa en sådan en period. Den kostar ju typ som en Adikt-nål i dagens dollarkurs. Och så slipper jag krångla iväg Linton som säkert kan komma till användning längre fram.

Finns det fler än magnus här som har egna lyssningsintryck från OC9:an? Blir den njutbar på en fin tolva?

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 23, 2007 21:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

OC9 är en MC-pickup, så Linton behåller du... :D

/M

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 23, 2007 22:06 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag är lite skivspelar freek. Har just nu 2 st 12:or, 1 st Basik, 1 st Thorens 125 med At Oc9 ml II med SME V arm, picupen nköpt från LP Gear. Den kostade ca 2500 kr med tull och moms. LP Gear fifflade lite med tullspecifikationen utan att jag begärde detta. Thorens har samma konstruktions som 12:an dvs med fjädrande upphängning den är nog jämförbar med en tidig 12:a. Oc9 låter mycket bra och används fn för att överföra vinyl till cd. Jag använder då Trichord Dino som RIIA. Båda mina 12: or har picuper renoverade av Expert Stylus, en Troika och en Arkiv B som jag fick här om veckan. Båda låter mycket bra enl mitt förmenande men för en mer rättvisande jämförelse bör man jämföra renoverad mot orenoverad i samma skick och detta är ju inte så lätt. Nackdelen med Expert Stykus är dock att renoveringen tar tid. Jag fick vänta 4-5 månader.

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 23, 2007 22:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Råkade snubbla över den här:

http://www.lpgear.com/Merchant2/merchan ... _Code=XMAS
Hm vad är det för skillnad mellan din länk och min länk bortsett från att det står xmas i din länk? Priset är ju detsamma som de brukar ta.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 23, 2007 23:39 
Moderator
Moderator

Magnus wrote:
OC9 är en MC-pickup, så Linton behåller du... :D
Jo det är ju det som är själva upprinnelsen till att jag försöker hitta en MC-pickup som är billig i drift under en period. Linton kan övervintra lite.

Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00