selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 07:51

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 65 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 22, 2007 20:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Personligen tror jag inte dugg på någon förbättring.
Tro får du gärna göra, jag och t.ex. Hardcore var där, så vi vet! :)
Bill50x wrote:
Dessutom, en apparat som är så dåligt utförd att den inte står stadigt utan att man tweakar med pappersbitar under fötterna är för mig en usel apparat. Sedan må det stå Linn eller vad som helst på fronten. Om denna minimala skillnad i tryck på respektive fot har så stor inverkan på ljudet borde konstruktören ha räknat in detta från början i konstruktionen och sett till att utförandet är optimalt.
Se svar till TMV (första citatet), jämförelse med bilar etc. Det blir inte skillnader med trim/fixar för att apparaterna är dåliga från början, utan för att de är BRA! Alla som provar dessa trimmningsåtgärder på sin <1500 kr Sonyspelare därhemma kommer ju inte att märka någon skillnad alls. Beror det på att Sony är bättre än Linn? Jag flyttade Sportis K. Kontrol 5 mm och det blev "stor" skillnad. Varför måste det vara en dålig apparat eller möbel för det? Mina erfarenheter säger mig att det är helt tvärtom! Ju bättre grejer, desto mer vinner de på att optimeras.
Bill50x wrote:
Vad man också ska komma ihåg är att en skillnad som man hör inte nödvändigtvis behöver betyda att det låter bättre. Bara annorlunda. I fallet med papper under apparatfötterna är det lätt att tro att om apparaten står "stadigare" så blir det också bättre.
När jag talar om skillnader ("bättre") så menar jag ("bättre") i tunedem hänseende, som lyssnas fram.
Bill50x wrote:
Men hur vet man att den står stadigare?
För att det låter bättre! :mrgreen:
Bill50x wrote:
Har någon mätt upp trycket på respektive fot eller är det bara en gissning?
Man kan lätt känna det med händer/fingrar.
Bill50x wrote:
Eller var cd-spelaren så skev att den stod och vickade?
Nej troligtvis inte, men hur kan underlag och CD vara så perfekt matchade i alla situationer att det aldrig blir en tiondels millimeter fel? :?:
Bill50x wrote:
Hur lät apparaten om man la en likadan papperslappp under alla fötterna? Under två av fötterna? Om man la yterligare en pappersbit under nämnda fot, lät det sämre (annorlunda) igen? Eller var det så att apparaten stod stadigt från början och vad som hände med pappret under en fot var en något "ostadigare" apparat där det lägre trycket på någon annan fot filtrerade bort vibrationer från underlaget?
Man känner som sagt att den blir stadigare. Oftast* låter det bäst med så få papper som möjligt (för att få den stadig och i våg). Det har jag faktiskt testat, och lyssnat på. På så vis har jag skaffat mig kunskap och erfarenheter för att backa upp mina åsikter... ;)
*Jag säger oftast, för jag har inte testat på alla världens möbler, men på alla jag testat var det så.
Bill50x wrote:
OM det överhuvudtaget var en skillnad i återgivningen så kan den förklaras på många sätt förutom att apparaten stod "stadigare".
Ja, det var skillnad. Ja, det kan förklaras på många sätt, den kom t.ex. närmare taket... Jag nöjer mig med att det blev klart bättre, gratis! Även om man kommer fram till att det beror på att den står stadigare, så återstår ju frågan varför det blir bättre när den står stadigare o.s.v. med en sexårings envishet... Kan vi inte nöja oss med att det blir bättre OCH är gratis? Det är inte precis något hemligt partytrick som bara jag känner till. (Väl?) Det är rena standardåtgärden på ett linnsystem och har varit det i många år! Funkar på andra apparater också.

TMV wrote:
Att en cd spelare för 100000:- (!!!!) ska vara så känslig för underlaget och att man ska behöva justera för att få den att stå stabilt är ju lite konstigt.
Nej, inte alls! Hur i h-e ska en CD spelare veta vilket underlag den ska hamna på? Om det är i våg, jämnt (till <0,1 mm över ytan), träet har inte slagit sig i just denna temp/fuktighet o.s.v.? Orimligt! Även om du köper en bil för en miljon så kommer det att spela (stor) roll vad det är för däck på den. Faktum är att det blir viktigare (större skillnad) ju bättre grejer man har. Jag ser inget konstigt i det. Ändra hjulvinkeln en halv grad och justera däckstrycket 0,2 bar på en Saab 96:a och du märker förmodligen ingen skillnad alls. Gör samma sak på en Koenigsegg/F.Enzo/B.Veyron och det händer hur mycket som helst! En F1 bil kan gå från perfekt och supersnabb till närmast okörbar om yttertempraturen ändras 10 grader. Ett par Komri är ungefär som Bugatti Veyron, världsbäst i sin gren, men känsliga fullbod.

En eventuell mekanik som automatiskt ställer CD spelaren i våg oavsett underlag är inte motiverad prismässigt när man kan fixa det med ett bankomatkvitto! Är det det som retar folk, att fixen/trimmningen är så "billig?
TMV wrote:
MEN nu verkar det vara så, även om jag tror att en del linnister överdriver skillnaden. :roll:
Ja, det är så. Nej vi (antar att du bl.a. menar mig) överdriver absolut inte! För mig är prestanda per krona intressant. Då blir jag gladare ju billigare ett trim/fix är relativt förbättringen. Jag känner mig smartare ju billigare jag kan förbättre prestandan, INTE mera lurad...
TMV wrote:
OCH varför fräser Linn ut en stor aluminiumklump för sina bästa produkter?
För att det blir bättre! Lyssna och avgör själv!
TMV wrote:
OCH hur kan tonläget sälja en hifi-möbel för 10-30000:-?
För att det blir MYCKET bättre och att det väldigt lätt kan motiveras med sin prestanda. Jag förstår inte varför man måste tycka det är konstigt att installation och underlag spelar roll? För 30 tusen kan du få världens i särklass bästa hifimöbel. En möbel som ger dig mångårig lycka och ett fantastiskt pris/prestanda förhållande. Eller så kan du få en riktigt usel begagnad bil som fördärvar miljön och ger dig massor med kostnader och bekymmer. Vad är billligt och vad är dyrt nu?
TMV wrote:
OCH varför isolerar Naim sin elektronik i sina apparater men säljer ändå en apdyr möbel.
För att det blir bättre och kan motiveras med prestanda/kostnad. För att de tjänar pengar på att hjälpa sina kunder till att få ut mer av sina/deras apparater. Är det något fel i det?
TMV wrote:
Antingen har dom lyssnat och tycker att det är så viktigt eller så är det en bluff!!!
Självklart har de lyssnat och det har även jag. Men det har inte du, antar jag? En bluff funkar (oftast t.o.m. bra!) i audiolägret, men inte i tunelägret. Vi lyssnar på musiken, och då är det viktigt hur saker står.
TMV wrote:
Bara ett blindtest kan avgöra om det är värt pengarna...
Bara en "öronblind" missar dessa skillnader på ett bra system. Alla skillnader ska givetvis värderas mot vad de kostar. Vad kostade mina trim hos Sportis? Varför hörde folk i Sportis kök skillnader, trots att de inte visste att jag ändrade något? De var väl blinda om något?

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 22, 2007 20:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Vad man också ska komma ihåg är att en skillnad som man hör inte nödvändigtvis behöver betyda att det låter bättre. Bara annorlunda. I fallet med papper under apparatfötterna är det lätt att tro att om apparaten står "stadigare" så blir det också bättre. Men hur vet man att den står stadigare? Har någon mätt upp trycket på respektive fot eller är det bara en gissning? Eller var cd-spelaren så skev att den stod och vickade?
Om en apparat står med olika tryck på föttrena känner man genom att trycka på apparaten diagonalt.
Bill50x wrote:
Hur lät apparaten om man la en likadan papperslappp under alla fötterna? Under två av fötterna? Om man la yterligare en pappersbit under nämnda fot, lät det sämre (annorlunda) igen? Eller var det så att apparaten stod stadigt från början och vad som hände med pappret under en fot var en något "ostadigare" apparat där det lägre trycket på någon annan fot filtrerade bort vibrationer från underlaget?

OM det överhuvudtaget var en skillnad i återgivningen så kan den förklaras på många sätt förutom att apparaten stod "stadigare".

/ B
Vi provade inte alla nämnda varianter, bara ett fåtal faktiskt och den totala förbättringen då alla apparaterna stod någorlunda bra på sina resp. hyllplan var bra mycket större än vad jag brukar notera vid dyl. justeringar. Sådana system är helt enkelt oerhört avslöjande.

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 22, 2007 21:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Linnofil (och kanske alla andra), nu var jag nog oklar med vad jag ville säga....så här tänkte jag.
Linnofil wrote:
TMV wrote:
Att en cd spelare för 100000:- (!!!!) ska vara så känslig för underlaget och att man ska behöva justera för att få den att stå stabilt är ju lite konstigt.
Nej, inte alls! Hur i h-e ska en CD spelare veta vilket underlag den ska hamna på? Om det är i våg, jämnt (till <0,1 mm över ytan), träet har inte slagit sig i just denna temp/fuktighet o.s.v.? Orimligt! Även om du köper en bil för en miljon så kommer det att spela (stor) roll vad det är för däck på den. Faktum är att det blir viktigare (större skillnad) ju bättre grejer man har. Jag ser inget konstigt i det. Ändra hjulvinkeln en halv grad och justera däckstrycket 0,2 bar på en Saab 96:a och du märker förmodligen ingen skillnad alls. Gör samma sak på en Koenigsegg/F.Enzo/B.Veyron och det händer hur mycket som helst! En F1 bil kan gå från perfekt och supersnabb till närmast okörbar om yttertempraturen ändras 10 grader. Ett par Komri är ungefär som Bugatti Veyron, världsbäst i sin gren, men känsliga fullbod.

En eventuell mekanik som automatiskt ställer CD spelaren i våg oavsett underlag är inte motiverad prismässigt när man kan fixa det med ett bankomatkvitto! Är det det som retar folk, att fixen/trimmningen är så "billig?
Det är absolut inget fel med att justera hur man vill om det blir bättre. Men om det nu gör stor skillnad borde det väl kunna finnas en justeringsmöjlighet på samma sätt som att det går att pumpa ett däck eller justera spikes till högtalare. Många missar ju det annars....som tex sportis (tror jag). Men ett kvitto är kanske billigare och bättre? :wink:

Linnofil wrote:
TMV wrote:
MEN nu verkar det vara så, även om jag tror att en del linnister överdriver skillnaden. :roll:
Ja, det är så. Nej vi (antar att du bl.a. menar mig) överdriver absolut inte! För mig är prestanda per krona intressant. Då blir jag gladare ju billigare ett trim/fix är relativt förbättringen. Jag känner mig smartare ju billigare jag kan förbättre prestandan, INTE mera lurad...
Jag ifrågasätter inte att du hörde stor skillnad utan skrev bara att det verkade vara så (jag var ju inte där). Och eftersom jag är van vid 240 tror jag inte att jag märker skillnad på 0,2 bar i framdäcken på en Koenigsegg.
Linnofil wrote:
TMV wrote:
OCH varför fräser Linn ut en stor aluminiumklump för sina bästa produkter?
För att det blir bättre! Lyssna och avgör själv!
Jag menade bara att linn bränner ju inte 25000 bara för att det se coolt ut!
Linnofil wrote:
TMV wrote:
OCH hur kan tonläget sälja en hifi-möbel för 10-30000:-?
För att det blir MYCKET bättre och att det väldigt lätt kan motiveras med sin prestanda. Jag förstår inte varför man måste tycka det är konstigt att installation och underlag spelar roll? För 30 tusen kan du få världens i särklass bästa hifimöbel. En möbel som ger dig mångårig lycka och ett fantastiskt pris/prestanda förhållande. Eller så kan du få en riktigt usel begagnad bil som fördärvar miljön och ger dig massor med kostnader och bekymmer. Vad är billligt och vad är dyrt nu?
Jag menade bara att linnister bränner ju inte 10-30000 bara för att det se coolt ut!
Linnofil wrote:
TMV wrote:
OCH varför isolerar Naim sin elektronik i sina apparater men säljer ändå en apdyr möbel.
För att det blir bättre och kan motiveras med prestanda/kostnad. För att de tjänar pengar på att hjälpa sina kunder till att få ut mer av sina/deras apparater. Är det något fel i det?
Jag menade bara att Naim bränner ju inte.......
Linnofil wrote:
TMV wrote:
Antingen har dom lyssnat och tycker att det är så viktigt eller så är det en bluff!!!
Självklart har de lyssnat och det har även jag. Men det har inte du, antar jag? En bluff funkar (oftast t.o.m. bra!) i audiolägret, men inte i tunelägret. Vi lyssnar på musiken, och då är det viktigt hur saker står.
Ehh, jag menade att dom naturligtvis har lyssnat........
Linnofil wrote:
TMV wrote:
Bara ett blindtest kan avgöra om det är värt pengarna...
Bara en "öronblind" missar dessa skillnader på ett bra system. Alla skillnader ska givetvis värderas mot vad de kostar. Vad kostade mina trim hos Sportis? Varför hörde folk i Sportis kök skillnader, trots att de inte visste att jag ändrade något? De var väl blinda om något?
Ja, om folk i köket kan höra skillnad, utan att dom vet vad som ändras, så är det ett otroligt bra blindtest. Och prisvärdheten på kvittot behöver vi väl inte diskutera? 8)

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 23, 2007 00:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

TMV wrote:
Linnofil (och kanske alla andra), nu var jag nog oklar med vad jag ville säga....så här tänkte jag.
....
:oops: Ja, när jag läser ditt inlägg (som jag kommenterade) igen, så inser jag att man lika gärna kan läsa det på det vis du hade tänkt dig! Jag får skylla på sen kväll och Bill50x debattskapande "provokationer". För inte kan det väl vara mitt fel? :roll:

Tack för att du klargjorde min miss, jag började undra om du faktiskt hade Linn... :wink:

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 23, 2007 08:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Själv har jag fått demat en Ikemi för länge sedan med ett CD-fodral under en av fötterna, då stod den ap-dåligt...

Med CD-fodralet borta stod den ordentligt, och det lät klart bättre...

/M

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 23, 2007 13:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

TMV wrote:
Jag håller med dig Bill50x. Att en cd spelare för 100000:- (!!!!) ska vara så känslig för underlaget och att man ska behöva justera för att få den att stå stabilt är ju lite konstigt.
En gång i tiden så testade jag om min dåvarande Karik spelade sämre på grund av att den stod ostabilt. Jag vinklade spelaren fram och tillbaka åtskilliga gånger ungerfär 10 cm (!). Hörde absolut ingen skillnad...

Vad kan det då bero på??

1. Jag har ett otroligt dåligt musiköra.
2. Karik gjordes otroligt stabil till skillnad från andra spelare.
3. Förändringar i stabilitet har faktiskt ingen större betydelse (eller inte nämnvärd: så att man inte behöver bry sig) .

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 23, 2007 15:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fuffe wrote:
Vad kan det då bero på??

1. Jag har ett otroligt dåligt musiköra.
2. Karik gjordes otroligt stabil till skillnad från andra spelare.
3. Förändringar i stabilitet har faktiskt ingen större betydelse (eller inte nämnvärd: så att man inte behöver bry sig) .
4. du flyttade för mycket o fann en annan dålig placering.

När linnofil flyttade mina slutsteg hände JUST detta...blev inge bättre. Han fann dock senare, med mer noggrann justering, en bättre placering

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 23, 2007 19:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:

Alltså, nu flyttade jag ju inte...jag vinklade (dvs höjde upp ena sidan i luuuften) 10 cm 8) :twisted:
borde vara sämre

jag tänkte lo-fi for ever man, men: niente

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 25, 2007 14:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fuffe wrote:

Alltså, nu flyttade jag ju inte...jag vinklade (dvs höjde upp ena sidan i luuuften) 10 cm 8) :twisted:
borde vara sämre

jag tänkte lo-fi for ever man, men: niente
Mitt alt 4 ser ut att fortfarande vara tillämpningsbart :wink:
Som vid alla justeringar är det de sista lilla grejjerna som gör mest skillnad. Om man justerar högtalare märks detta tydligt, det är lika bra lite överallt i rummet, men närmare den optimala placeringen är det stora skillnader. O är man nere på millimetrar kan det bli WOW vad hände...

Man kanske ska bjuda in till en nördig "justera Komriträff", de är ju bara nere på 10mm nu :?
Skulle först vilja ha slutsteg/filter fixade först men det dröjjer ju...

Ingen som hörde Uni 1.1 vs Akurate CD som vill yttra sig?

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 25, 2007 15:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Synd att vi missade tillställningen fick ju förhinder tyvärr. Men hoppas det kommer mer tillfällen.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 25, 2007 15:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mitt alt 4 ser ut att fortfarande vara tillämpningsbart :wink:
Precis min åsikt! Min bror fick en gång i tiden (-95) låna min Karik. Han tyckte då att mitt prat om uppställning bara var skitsnack. Alla positioner var lika bra (dåliga visade det sig!) sa han, han hade även kollat lite med papper o.s.v. När jag väl trimmade in den i våg och fixade så att den stog jämnt på fötterna så blev han närmast chockad! Varför har du inte sagt det här förut! Sa han då... :D Då hade han bara en vecka kvar på sin månadslånga lånetid och det vara bara på slutet som han egentligen fattade hur bra Kariken var! (Han hade en Nait 2 och Epos ES14 då.)

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 26, 2007 21:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ingen som hörde Uni 1.1 vs Akurate CD som vill yttra sig?
Jag hörde, men jag tyckte det var så stor skilnad att jag inte fattade något. Kan liksom inte specificera hur de skiljde sig. Jag hade velat byta tillbaka igen för att få grepp om skillnaden. Det var lättare att utvärdera apparatflyttandet (bättre/sämre). Tyckte att 1.1:an lät som ett helt tivoli när vi kopplade in den. Spelade ut på ett något utflippad sätt på CD. Amadeus DVD:n lät bra på 1.1:an tyckte jag, men vid det laget var jag inte direkt på hugget längre. Skulle nästan tro att högtalarplaceringen skulle skilja något lite för max prestanda från resp. spelare, men du säger ju att de inte var helt injusterade för 1.1:an heller så...

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 26, 2007 22:15 
Moderator
Moderator

För egen del var jag ute i köket halva Unidisk-Akurate-jämförelsen, och blandar ihop den lite med testet av de olika hyllorna. Jag har därför lite oklara minnesbilder av de olika spelarna, tyvärr.

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 26, 2007 22:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Jag hörde, men jag tyckte det var så stor skilnad att jag inte fattade något. Kan liksom inte specificera hur de skiljde sig.
Jag har samma intryck, därav frågan. Det lät "olika". Hade ett par öl i knoppen o det var sent så jag var inte helt skärpt.
Jag tyckte 1.1an var mer dynamisk men samtidigt rörigare. Naimig för att ta en dålig jämförelse.
Hade det inte varit sent o en demoapparat hade jag velat justera kabelriktingarna på Akurate CD (o kolla om de "bra" kablarna satt i den) då jag tycker den ska slå en 1.1 med taskig laser med hästlängder
Tänk även på att jag har ESS227 o inte den bästa 221 i spelaren.

hardcorelinnie wrote:

Tyckte att 1.1:an lät som ett helt tivoli när vi kopplade in den. Spelade ut på ett något utflippad sätt på CD. Amadeus DVD:n lät bra på 1.1:an tyckte jag, men vid det laget var jag inte direkt på hugget längre.
Synd vi inte hann spela mer konserter/film, är DÅ som man fattar hur bra Uni'n är.
Man får liksom DVD superprestanda på köpet...

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 15, 2007 12:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kollade på CDON - den Kraftwerkplatan vi spelade är det en DVD?
Står:
Kraftwerk
Minimum Maximum (2DVD) (Musik-DVD)

Var det inte en CD med?

Post new topic  Reply to topic  [ 65 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00