selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 08:05

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 19, 2007 13:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Läser man om vad andra här på forumet tycker om DS så är det samma beskrivning som höjer denna till skyarna som man tidigare dissat andra märken med.
Du har tidigare hävdat samma sak, men kan inte se att det är så.
Antar att du syftar på "lugn i musiken" o det har jag försökt beskriva tidigare. Den kan vara lungt men SEGT&TRIST/ingen mening i musiken...samt lungt men ett herrans gung/stor mening i musiken.
Det kan på samma sätt vara avslappnat o samtidigt ett grymt ÖS.
Är därför tune dem är så kraftfullt som analysverktyg, då det är objektivt!
Så fort man börjar snacka LJUD sprider sig missförstånden.

Detta är ett intressant ämne, låt oss snacka på tfn. Skicka PM med din mobil så ringer jag upp!

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 19, 2007 14:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
henriklh wrote:
Ayn wrote:
Det känns som det ältas samma saker i tråd efter tråd. Vi kanske borde skapa en tråd som sticky med info om vilka olika definitioner det finns på prisvärdhet, så slipper vi ta det om och om igen? :roll:
JA! Moderera mera!
Visst. Vad jag tjötar om är bara tendensen till att alltid, i alla lägen, anse att det som är dyrare (i Linns sortiment) alltid är "bättre", på ett ospecificerat sätt.

Varför då lyssna och diskutera? Det är ju "bara" att i varje kategori köpa det dyraste man har råd med. Men är det så enkelt? Det tror inte jag och kanske de flesta andra inte heller. För då hade det inte funnits några diskussioner.

Vad som också är legio är att om en dyrare apparat spelar annorlunda än en billigare, så är det alltid den dyrare som är "rätt". Jag har skrivit om detta tidigare när det gäller hur DS låter, tex.

Vad jag saknar är väl egentligen inte det mer kritiska tänkandet (även om det skulle behövas) utan snarare att "bättre" nästan alltid är ospec´at. Vilket gör att läsaren lägger in sina värderingar utan att djupare fundera på vad postaren egentligen avser.

/ B
I kritiskt tänkande ingår väl också att man inte har massa åsikter om olsyssnade produkter?

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 19, 2007 14:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tunedem hit eller dit, men att kidnappa folks trådar verkar vara egalt för alla :wink:

Är det någon som lyssnat på eller vet hur Akurate MS presterar (tunedem)?
Akurate DS borde få liknande prestanda, men lägre pris.

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 19, 2007 15:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:
Är det någon som lyssnat på eller vet hur Akurate MS presterar (tunedem)?
Akurate DS borde få liknande prestanda, men lägre pris.
Hur kommer du fram till "borde få"? Om man utgår från att den tänkta Akurate DS funkar som Klimax DS så är DS och MS två rätt olika produkter. Jag tycker det verkar lika rimligt att tro att de har liknande pris men olika prestanda. Eller så kanske man baserat på namnet bör anta att Akurate MS presterar som Akurate CD? Hmm.. som sagt, är det någon som hört Akurate Music Server? :)

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 19, 2007 17:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ed wrote:
I kritiskt tänkande ingår väl också att man inte har massa åsikter om olyssnade produkter?
Jomenvisst.

Men många här spekulerar gärna i hur framtida modeller kommer låta och var i hierkin de kommer hamna, såväl pris- som prestandamässigt. Men det blir självklart så i ett forum för så intresserade som sellerister är och det är bara kul att läsa för att sedan jämföra med utfallet :-)

Själv försöker jag att inte kritisera ohörda apparater, ibland med undantaget när det gäller prisnivån... Fast det händer väl kanske att jag lämnar ett omdöme baserad på någon annan avlyssnad apparat. Speciellt Linns högtalare har jag historiskt haft svårt för men på senare tid har jag hört flera modeller som låtit riktigt trevligt!

/ B

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 19, 2007 17:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Bill50x wrote:
Läser man om vad andra här på forumet tycker om DS så är det samma beskrivning som höjer denna till skyarna som man tidigare dissat andra märken med.
Du har tidigare hävdat samma sak, men kan inte se att det är så.
Antar att du syftar på "lugn i musiken" o det har jag försökt beskriva tidigare. Den kan vara lungt men SEGT&TRIST/ingen mening i musiken...samt lungt men ett herrans gung/stor mening i musiken.
Det kan på samma sätt vara avslappnat o samtidigt ett grymt ÖS.
Är därför tune dem är så kraftfullt som analysverktyg, då det är objektivt!
Så fort man börjar snacka LJUD sprider sig missförstånden.

Detta är ett intressant ämne, låt oss snacka på tfn. Skicka PM med din mobil så ringer jag upp!
Är upptagen några kvällar framåt, men visst kan vi snackas vid någongång! Men jag tycker den diskussionen är så pass intressant att kanske även andra här vill ta del av den. Men det är kanske bara jag som inte fattat :D

/ B

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 19, 2007 19:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime
[quote]Hur kommer du fram till "borde få"? Om man utgår från att den tänkta Akurate DS funkar som Klimax DS så är DS och MS två rätt olika produkter. Jag tycker det verkar lika rimligt att tro att de har liknande pris men olika prestanda. Eller så kanske man baserat på namnet bör anta att Akurate MS presterar som Akurate CD? Hmm.. som sagt, är det någon som hört Akurate Music Server? [/quote]

Jag tänkte att eftersom de heter samma sak och båda är i princip samma sak minus flerkanal och yttre design, så skulle Akurate DS vara ungefär lika bra fast billigare (man får ju bara en DAC och enklare chassi).
Om Akurate DS har samma pris som Akurate MS så bör den låta betydligt bättre, men då får man ett logikproblem.

En Akurate MS som presterar lika bra som tex en Majik DS.
Verkar lite ologiskt (borde ju i så fall heta Majik MS)

Det var bara så jag tänkte, att Akurate-namnet är en beskrivning av en prestandanivå på signalkällan (om nu en DS egentligen är en källa, musiken streamas ju från en dator/NAS som är den verkliga signalkällan) :wink:

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 19, 2007 20:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:
En Akurate MS som presterar lika bra som tex en Majik DS.Verkar lite ologiskt (borde ju i så fall heta Majik MS)
Jo.. jag håller visserligen med om det, men det är mycket som är "ologiskt" med de här produktlinjerna till att börja med.. ;)
Stephan wrote:
om nu en DS egentligen är en källa, musiken streamas ju från en dator/NAS som är den verkliga signalkällan :wink:
Nja.. då NAS:en knappast har någon inverkan på det ljudande resultatet (iallafall inte med mindre än att den är defekt på något sätt) så kan man nog bortse från den i source-firstdiskussioner.. ;) :D

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 19, 2007 21:01 
Ny Medlem
Ny Medlem

Stephan wrote:
Jag tänkte att eftersom de heter samma sak och båda är i princip samma sak minus flerkanal och yttre design, så skulle Akurate DS vara ungefär lika bra fast billigare (man får ju bara en DAC och enklare chassi).
Om Akurate DS har samma pris som Akurate MS så bör den låta betydligt bättre, men då får man ett logikproblem.

En Akurate MS som presterar lika bra som tex en Majik DS.
Verkar lite ologiskt (borde ju i så fall heta Majik MS)

Det var bara så jag tänkte, att Akurate-namnet är en beskrivning av en prestandanivå på signalkällan
Till att börja med säger väl inte DS respektive MS något om kvaliteten utan om funktionen.

Det som är ologiskt är väl namnet Akurate MS det borde ju snarare vara Knekt MS om man nu ville döda namnet Kivor.

MS som koncept är ju en del av Linns multirumssystem och man ska nog inte försöka att jämföra den för mycket med DS.

DS bör väl snarare ljudmässigt jämföras med en ren cd-spelare i respektive familj och indikationerna man har fått tyder väl även på att priset kan jämföras med motsvarande cd-spelare. Om ryktena stämmer verkar det ju dessutom som om vi kommer att få svar på detta i början på nästa år, dvs det verkar som om det finns en chans att vi kommer att få se en Akurate DS ganska snart.

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 19, 2007 21:01 
Site Admin
Site Admin

Också tar vi en påminnelse om vad tråden handlar om då, eftersom vissa verkar ha glömt det! / Sony

Stephan wrote:

Är det fler som avvaktar byte av signalkälla i väntan på Akurate DS?

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 19, 2007 21:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ursäkta en sista OT, men...

Akurate MS har inget gemensamt med Klimax DS. När det kommer en Akurate DS kommer den att ha mycket gemensamt med Klimax DS.

Akurate är ett familjenamn, det säger ingenting om den absoluta prestandan. Alltså kan Akurate MS låta bra medan Akurate CD är dubbelt så bra och Akurate DS fem gånger så bra.

Varför heter då alla Akurate? undrar vän av ordning. Ja, så måste det bli när man som Linn bestämmer sig för tre produktserier. Då måste apparater med helt olika uppbyggnad, funktion och prestanda dela namn.

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 04, 2007 14:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pediatrik wrote:
Min gissning, om än något mer pessimistisk, är att priset blir någonstans mellan Akurate CD och Akurate Music Server. Om den är bättre än CD:n, blir det nog i det övre prisspannet...
Enligt rykten på Lejonklou.com blir det kanske i det lägre prisspannet:
Lejonklou.com wrote:
Talking to Gilad and the bloke who developed the DS I think his name is Keith, i doubt Linn will be bringing out any supa dupa cd playa like the cd12 in the future... ...the Akurate (out by xmas maybe?) will be a very affordable 4000GBP and the majik ds cheaper again, and they'll all share the same DAC. I asked him if Akurate playing a master would sound better than Klimax playing wav, he didn't know.
Nu har ju utvecklingsavdelningen iofs haft fel om prissättningen tidigare...

Post new topic  Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4

All times are UTC+02:00