selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 21:12

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 16, 2007 16:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Du kan köra Keilidh aktivt med endast ett 5105, om du kör i mono. Dvs en kanal driver båda diskantelementen, och en kanal driver alla baselement. Detta kan ju vara en interrimslösning.
Klockren Linn-freak-faktor på den! Kan ju göra att man får råd med både bättre slutsteg och högtalare (eller källa!). Det kanske är säkrast att ändå ha två högtalare så man slipper få så många frågor av besökare... Jag blir lite sugen på att köra min Keltik i mono.

Nån som vill köpa 1 Keltik? :)

Förutsätter dock att man har monofunktion på sitt försteg.

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 16, 2007 17:04 
Moderator
Moderator

Mina erfarenheter av att blanda slutsteg är ju att jag kört Keltik med 5125 på diskant/mellan, samt 5105 till basregistret. När jag i somras bytte till Chakra 100W på diskant och mellan så fick jag nog den förbättring jag väntade mig.

Men tyvärr är det ju så att det är otroligt svårt att testa sig fram till om man får den förbättring som man "borde" få. Jag kan dock inte tänka mej eller dra mig till minnes att någon skulle bytt ett register i ett aktivt system till ett bättre steg, men fått en försämring av totalprestandan.

Jag hade möjlighet att fårga representanter från Linn, i form av Alan Williams och Philip Hobbs förra året om det var knasigt av mej att blanda olika steg, men deras svar var att så länge man har samma grad av förstärkning i stegen så går det hur bra som helst. Det behöver tydligen inte heller vara någon absolut sanning att det bästa steget ska sitta på diskanten. Man bör testa sig fram.

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 16, 2007 17:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag menade inte heller att det skulle bli sämre av att byta ut ett slutsteg till ett bättre, bara att det enklare slutsteget i en blandad setup lär tendera att dra ned totalprestandan till "sin" nivå. Men det är ju möjligt att jag har fel. :shock:

Teatime - jag antar att du till sist bytte ut den sista LK140 mot en Klout? Hur blev det då?

Linn har länge sagt att det går bra att blanda, både aktivt och passivt. Själv köpde jag länge biampat med Majik och LK100, helt idiotiskt.

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 16, 2007 19:15 
Moderator
Moderator

Jag tror det är lite en myt att ett sämre steg i ett aktivt system skulle dra ner totalprestandan "onödigt" mycket. Även i ett passivt bi-ampat system tror jag totalprestandan ökar om du byter ett av stegen till ett bättre. Fast, i det passiva systemet kanske du får en ännu större förbättring om du endast använder det bättre slutsteget singel-ampat. Den möjligheten står ju inte till buds i det aktiva systemet.

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 17, 2007 00:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Att många menar att aktiv drift med enklare steg kan vara bättre än passivt med bättre steg skulle kunna vara ett logiskt bevis för att det också är bättre att blanda bättre steg med sämre för ett totalt sett bättre totalresultat (vid aktiv drift).

I fallet biampat passivt är det (tror jag) ofta bättre att köra med ett bättre steg än att blanda bättre och sämre, men i aktiv-fallet är det inte lika säkert eftersom man kan låta ett bättre steg ta hand om en svårare uppgift och samtidigt avlasta ett sämre steg så att det förmår prestera bättre än när det tvingas till hela jobbet. I biamp fallet är vanligen avlastningseffekten avsevärt mindre än vid aktiv drift. Utgången lär bero på en drös faktorer som vilka högtalare man har. Om de är svåra/lätta laster. Hur kapabla stegen är i olika avseenden samt givetvis hur stora prestandaskillnader det är mellan slutstegen...

Själv har jag blandat friskt i div. aktiva konstellationer från tid till annan och jag vill nog tillstå att det oftast varit en ansenlig prestandahöjning när samtliga steg varit av samma (högre) kvalitet, men det är kanske inte helt oväntat.

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 17, 2007 00:42 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hade 3 st 5105 aktivt med Keilidh först och sedan 5140, var mycket nöjd med dem, mycket underskattade enligt min mening. Borde vara ett mycket bra köp begagnade.

Se till att de varit till tillbaka till Linn för korrigering, de hade något fel som jag inte kommer ihåg just nu.

/Per

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 17, 2007 01:07 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Var ligger ett beg 5105 i pris på ett un gefär?

/the_PL_man

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 17, 2007 10:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mellan 6000 och 8000 typ?

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 17, 2007 11:15 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Köpte en beggad -99 för 9500, borde ligga mellan 6000 och 7000.

/Per

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 18, 2007 21:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sålde en 5105 för 6000 i våras av sen modell.
Pär

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 18, 2007 22:24 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Jag får hålla ögonen öppma nu då, när jag äntligen hittat hit! :)

mvh
Lars

Post new topic  Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00