selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 08:25

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 65 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 12, 2007 21:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Spännande att se och höra om er kväll. Jag tvivlar inte på att underlaget spelar stor roll på den här extrema nivån. Vad trimmade ni trodde att Sportis hade allt trimmat in i minsta detalj redan? Fast du har väl inte varit hemma i Svedala så länge egentligen?

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 12, 2007 21:51 
Site Admin
Site Admin

Edit: don Tomaso hann först med samma sak ovan..

hardcorelinnie wrote:
Hoppas att tillställningen inte innebar för mycket besvär (även för övriga familjen) och att det inte blev för mycket att ta reda på efteråt! Om inte så kanske det inte är omöjligt att övertala Sportis om ett till arr. där Anders på Tonläget packar en topp-LP12:a och en Klimax DS för en titelmatch på nämnda system!? Borde ju kunna resultera i ett hyffsat pris vid ett ev. senare köp :wink:
Om inte annat lär det kunna resultera i ett ganska ordentligt grepp om herr Sportis bankkonto :D

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 13, 2007 17:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
Vad trimmade ni trodde att Sportis hade allt trimmat in i minsta detalj redan? Fast du har väl inte varit hemma i Svedala så länge egentligen?
En kommentar till "trimmade systemet"
Nej det är ganska slarvigt uppställt.

Det beror på ett flertal faktorer.
- vi hyr bara huset o håller på att projektera ett eget
- historien med Klimaxfiltren som blev felprisade av Linn. Mao, ska man vänta in chakrafilter eller skita i att vänta o skaffa Solo? PaSsivt med chakra är ju HELT klart en flaskhals i systemet. Tappar en hel drag/kraft...

När nya kåken är klar kommer tunarambition vara bättre o beslut på slutsteg/filter att tas.
Tex är nu högtalarna endast justerade ned till 10mm, o sladdarna ligger lite huller om buller - finns en del att hämta där.

Linnofil tipsade om att Kontrol inte har fötterna symetriskt under apparaten. Rätt bra lyft när han flyttade Kontrol så FÖTTERNA stog symetriskt på hyllan.
TACK, man lär sig alltid nya saker :!:

Quote:
Här lyssnar från vänster: Sportis f.d. granne, gentleman (ej Sellerist?), sömnig loomer, Teatime, Ulfm, Jewa och nerböjd ser vi Hardcores bakhuvud.
Linnofil, du kan väl uppdatera ditt inlägg;
Sportis f.d. granne = Janis. Musikälskare men inte Linnägare ännu, jobbar på det...
gentleman (ej Sellerist?) = Rolf. Inte Sellerist men har ett bra Linnsystem. Jewa, du känner ansvaret här hoppas jag :wink:

Angående familjen är man lyckligt lottad som har en förstående hustru som inser att man inte behöver sluta med roliga saker bara för att man har en dröse ungar. Om man bara turas om så kan man göra en hel del roliga saker.
Hon var tex i Stockholm en helg för ett par veckor sedan då jag hade ungarna själv.

KUL att så många slöt upp - o tack för musiken som ni tog med.
Skrev upp ett par plattor som jag ska köpa.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 13, 2007 20:09 
Moderator
Moderator

Tack väldigt mycket till forumvärden, samt övriga i Göteborgsgänget för trevliga aktiviteter den gångna helgen! Särskilt tack även till Linnofil och hardcorelinnie som bjöd in till lite söndagsträffar för oss långväga resenärer.

Vi avlade också ett givande besök på Tonläget. Olika varianter av Harmonihyllan jämfördes. Det nya hyllplanet är klart bättre än standardhyllplanet. Tydligast tyckte jag det var när Lingon till LP12 flyttades runt. Det var väldigt roligt också att Klimax DS kom igång, och vi kunde provlyssna, samt titta lite på hur man använder den. Fyfan vad bra den är! Vi jämförde med Akurate CD.

Förutom att få träffa forummedlemmar, vilket var huvudsyftet med resan, så gav det mej mycket tankar kring source first, och ljud. Jag skrev lite om det i den andra tråden, men slutsatsen är att man måste prioritera både och, både bästa möjliga ljudkälla, samt ett ljud man gillar.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 13, 2007 21:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Linnofil tipsade om att Kontrol inte har fötterna symetriskt under apparaten. Rätt bra lyft när han flyttade Kontrol så FÖTTERNA stog symetriskt på hyllan.
Japp, Kontrollen flyttades med gott resultat, utifrån fötternas placering. Men den stora grejen (som enkelt syns på bilden) var faktiskt att ställa Akurate CD'n mitt på hyllan. (Bort med fjärren!) En annan stor skillnad var att lägga ett bankomatkvitto under vänstra framfoten på CD'n. Även båda 4200 flyttades i djupled. Lustigt nog hamnade de lite snett (i sidled) första flytten och Roland, som var i köket, höll inte med om att det blev bättre. Efter att vi ställt dem rätt på alla ledder (utifrån fötterna) höll alla med om att det blev bättre. Systemet började lira på allvar! Återigen, tack Jan för en supertrevlig kväll med TRYCK! Känner du för akupunktur istället för snytingar nån gång, så får du väl komma till mig...

PS. Har uppdaterat namnen. "Janis", som en cool version av dig. :oops: Pinsamt låg humor... DS.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 13, 2007 21:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Särskilt tack även till Linnofil och hardcorelinnie som bjöd in till lite söndagsträffar för oss långväga resenärer.
Bara trevligt! Jag var tyvärr lite stirrig denna dag, efter att ha haft sjuka barn i en vecka (dålig sömn) och barnkalas med en hel skolklass dagen innan. Synd att vi inte hade mera tid! Jag kommenterade vår miniforumträff här: http://forum.selleri.de/viewtopic.php?p=47395#47395 för den intresserade, så att jag inte "förorenar" Sportis tråd med annat.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 13, 2007 23:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Japp, Kontrollen flyttades med gott resultat, utifrån fötternas placering. Men den stora grejen (som enkelt syns på bilden) var faktiskt att ställa Akurate CD'n mitt på hyllan. (Bort med fjärren!) En annan stor skillnad var att lägga ett bankomatkvitto under vänstra framfoten på CD'n. Även båda 4200 flyttades i djupled. Lustigt nog hamnade de lite snett (i sidled) första flytten och Roland, som var i köket, höll inte med om att det blev bättre. Efter att vi ställt dem rätt på alla ledder (utifrån fötterna) höll alla med om att det blev bättre. Systemet började lira på allvar! Återigen, tack Jan för en supertrevlig kväll med TRYCK! Känner du för akupunktur istället för snytingar nån gång, så får du väl komma till mig...

PS. Har uppdaterat namnen. "Janis", som en cool version av dig. :oops: Pinsamt låg humor... DS.
Bankomatkvitto lät ju helt galet, var det för att få Akurate CDn att stå på alla fötter? Jag är nog lyckligt ovetande vad hyllor och annat verkar göra skulle aldrig stå ut och hinna njuta av systemet om jag ständigt pillade med såna detaljer. Obs är inte ute efter en diskussion om det verkligen är någon skilnad är mest fascinerad och helt ärligt glad att jag inte upplevt skillnad på sånt själv. Jag har nog för taskig hörsel och för dålig på tune dem för att uppfatta annat än en helt uppenbara skillnader

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 14, 2007 02:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Som Per redan skrivit: Stort tack till alla gästvänliga göteborgare! :D

Det var riktigt kul att höra Komri igen! Har bara hört dem en gång tidigare och det var i ett rätt litet rum. Kändes som om de kom lite mer till sin rätt i sportbilsentusiastens större rum. Jösses vad de kan flytta luft - vilket tryck det var på Kraftverk! Håller dock inte med om att slutstegen skulle vara flaskhalsen, det är utan tvekan källan. Systemet har en grym potential, men en bortskämd LP12-ägare är inte helt imponerad av en Akurate CD i det sällskapet. Det är en Klimax DS du behöver, Jan! :D I vilket fall var det rasande bra och en hel del kul musik hördes. Det jag minns bäst är nog just Kraftverk och Maceo Parker - grymt sväng! Carola försöker jag förtränga...

På hemvägen råkade vi passera några Linnsystem till. :roll:

Först Linnofils Uniktäta knekthus. ;) Knekt var en trevlig bekantskap, inget för min lilla betongtvåa, men jag skall ha det i åtanke för framtiden. :) Linnofil vinner priset för helgens mest vältrimmade system (och troligen det bäst trimmade system jag hört!) det kändes som om det spelade väldigt nära sin potential. Unik lät stolligt bra :shock: (framförallt på lite lägre volym, när de försöker leka Komri kommer de trots allt lite till korta).

Sedan hardcorelinnies Espeksystem. Maxad LP12:a, vad säger man? Det var bra! :D (1.1:an var uppenbarligen avundsjuk och på dåligt humör.) Har sällan hört Espek och aldrig tidigare aktiva och även om husets herre muttrade något om "svårinställda" tyckte jag de spelade på mycket bra. Miles Davis var grym!

Sammanfattningsvis en mycket trevlig och kul Linnhelg. Hör av er om ni dyker upp söderut! :D

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 14, 2007 19:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Quote:
En annan stor skillnad var att lägga ett bankomatkvittot under vänstra framfoten på CD'n.
Jag kan nog tänka mig att resultatet av den geniala genomgripande tweaken med bankomatkvitto kan bero på flera faktorer:

Finns lite pengar på kontot så spelar systemet mycket bättre än innan och om det finns mycket pengar låter det... "trasigt och totalt utan tune, dags att uppgradera!" :D

(var kvittot vikt?)

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 14, 2007 23:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
Bankomatkvitto lät ju helt galet, var det för att få Akurate CDn att stå på alla fötter?
Ja, det skulle man kunna säga. Det är viktigt att en CD spelare står med jämt tryck på alla fötter. Om den glappar (lägre tryck på fötterna i ena diagonalen) så låter den inte så bra som den ska. Lägg papper så att trycket fördelas jämnt på alla fyra. Den ska stå i våg också, men det kunde jag inte kolla hos Sportis. Kvittot var på 700 kr och förbättringen var i en klass som många skulle betalat 7000 kr för. En utväxling på 10, där jag dessutom fick behålla insatsen! :mrgreen:

Ja fuffe, kvittot (av tunnt papper) veks två gånger. Normalt gör det stor skillnad ner till ett tunnt papperslager, det går inte att använda ett vanligt "printer A4" papper alla gånger. Det är något som gör skillnad i alla system, från Mimik och uppåt. I nästan alla fall är det den allra sista tunna pappersbiten som gör störst skillnad! Notera dock att alla system behöver inte denna fix, det kan vara bra utan åtgärd, men det är sällan rätt från början.

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 22, 2007 11:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ni som var i rummet då vi testade min 1.1 mot Akurate CD - vad tyckte ni?

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 22, 2007 12:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det skulle vara intressant med en uppställning med två likadana CD-spelare, en bara uppställd, den andra tweakad med bankomatkvitton. Därefter switchar man mellan dessa blint, dvs de som lyssnar vet inte vilken apparat man lyssnar på.

Hur många skulle med någorlunda säkerhet kunna välja rätt?

Jag har varit på alldeles för många lyssningar för att lita blint (!) på vad jag tror mig höra. Hemma kan jag inbilla mig precis vad som helst, just nu är jag helt övertygad om att det låter så bra som det kan och inga tweaks är nödvändiga :-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 22, 2007 13:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haka inte upp er på att det var bankomatkvitton under en fot, vad det
handlar om är att spelaren stod stadigt respektive ostadigt.

/M

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 22, 2007 14:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Haka inte upp er på att det var bankomatkvitton under en fot, vad det handlar om är att spelaren stod stadigt respektive ostadigt.
Nejdå, att jag skrev bankomatkvitto var bara för att raljera lite. Personligen tror jag inte dugg på någon förbättring. Dessutom, en apparat som är så dåligt utförd att den inte står stadigt utan att man tweakar med pappersbitar under fötterna är för mig en usel apparat. Sedan må det stå Linn eller vad som helst på fronten. Om denna minimala skillnad i tryck på respektive fot har så stor inverkan på ljudet borde konstruktören ha räknat in detta från början i konstruktionen och sett till att utförandet är optimalt. Eller varför inte bara en ställskruv på en av fötterna så kan man dessutom kompensera för ett ojämn underlag?

Jag undrar fortfarande hur många som skulle kunna peka ut den tweakade spelaren i en riktigt utförd blindtest. Självsuggestion eller grupptryck kan skapa alla möjliga förväntningar och åsikter som inte har med den faktiska återgivningen att göra.

Nu är ju inte blindtester heller alltid ett idealt sätt att lyssna efter skillnader och själva situationen som sådan kan maskera skillnader som faktiskt finns. Jämför med att blindtesta vin. Två viner som blint smakar otroligt lika kan man lära sig skilja åt om man under "lärotiden" har fakta såsom druvsort, ursprungsland, vad andra upplever osv. När man väl lärt sig vinerna så kan man med mycket större säkerhet plocka ut och skilja dessa åt än vad man skulle kunna om man blindtestat hela tiden.

Vad man också ska komma ihåg är att en skillnad som man hör inte nödvändigtvis behöver betyda att det låter bättre. Bara annorlunda. I fallet med papper under apparatfötterna är det lätt att tro att om apparaten står "stadigare" så blir det också bättre. Men hur vet man att den står stadigare? Har någon mätt upp trycket på respektive fot eller är det bara en gissning? Eller var cd-spelaren så skev att den stod och vickade? Hur lät apparaten om man la en likadan papperslappp under alla fötterna? Under två av fötterna? Om man la yterligare en pappersbit under nämnda fot, lät det sämre (annorlunda) igen? Eller var det så att apparaten stod stadigt från början och vad som hände med pappret under en fot var en något "ostadigare" apparat där det lägre trycket på någon annan fot filtrerade bort vibrationer från underlaget?

OM det överhuvudtaget var en skillnad i återgivningen så kan den förklaras på många sätt förutom att apparaten stod "stadigare".

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 22, 2007 15:06 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag håller med dig Bill50x. Att en cd spelare för 100000:- (!!!!) ska vara så känslig för underlaget och att man ska behöva justera för att få den att stå stabilt är ju lite konstigt.

MEN nu verkar det vara så, även om jag tror att en del linnister överdriver skillnaden. :roll:

OCH varför fräser Linn ut en stor aluminiumklump för sina bästa produkter?
OCH hur kan tonläget sälja en hifi-möbel för 10-30000:-?
OCH varför isolerar Naim sin elektronik i sina apparater men säljer ändå en apdyr möbel.
Antingen har dom lyssnat och tycker att det är så viktigt eller så är det en bluff!!!

Bara ett blindtest kan avgöra om det är värt pengarna...

Post new topic  Reply to topic  [ 65 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00