selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 08:13

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 14, 2007 19:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

TMV wrote:
(edit:Och att det skulle vara svårare att hitta låtar/skivor/artister/filmer i en sökbar datorstruktur än bland 1000 LP/DC/DVDer i bokhyllan tror jag inte heller! /DS optimisten!)
Det hela handlar helt enkelt om vana, samt att bygga upp nya strukturer. En CD i en hylla kan man hitta snabbt utan att läsa på ryggarna därför att man minns ungefär var den står, man minns säkert färgen på ryggen osv. Dessa "hjälpmedel" har man inte i en spellista. Å andra sidan, är bara skivorna korrekt inlagda så har man en sökbarhet som vida överglänser bokhyllan. Hur gör man tex om man vill spela alla versioner av "Summertime" som man har i sin ägo? I en spellista tar det några sekunder, i bokhyllan halva dagen.

Jag minns när mina kolleger gnällde över att dom var tvungna att gå fram till datorn för att byta PowerPoint-bild när vi hade utbildning. Nä, fjärrkontroll skulle det vara så man kunde stå vid tavlan och byta bild. Men klagade någon när vi höll på med gamla plast-OH som man skulle plocka ur en pärm, visa upp och sedan lägga tillbaka i pärmen? Klagade dom över 5 pärmar à 3 kg? Inte då. Istället framhöll man det genialiska med att man snabbt kunde plocka fram en bild ur en annan pärm, i PowerPoint är detta mycket krångligare.....

När DS förstår talade ord ("spela Beatles White Album") och kostar 10 % av vad den kostar idag köper jag direkt :-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 14, 2007 19:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mycket snack om DS tycker att det var intressantare i andra rummet med en 12:a med Ekos och Klyde mot en med Akito ,Adikt och Keel
jag är numera väldigt övertygad om Keels prestanda hmmm 29.000 ska väl inte vara så svårt att få ihop :wink:

Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 14, 2007 19:46 
Moderator
Moderator

Mindrunner wrote:
Mycket snack om DS tycker att det var intressantare i andra rummet med en 12:a med Ekos och Klyde mot en med Akito ,Adikt och Keel
jag är numera väldigt övertygad om Keels prestanda hmmm 29.000 ska väl inte vara så svårt att få ihop :wink:
Berätta gärna lite mer om den demonstrationen. Vore mycket intressant att läsa.

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 14, 2007 20:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mindrunner wrote:
Visst var det Arkiv, Ekos II? Det var en rolig demo hörde på den jag med och Keel-12:an var klart bättre tightare mer musikalisk. Den hade fördelen med nyare verk också men skillnaden var hursomhelst inte sublim

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 14, 2007 21:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tyvärr var jag tvungen att gå i halvtid, efter jämförelsen mellan källorna så jag missade aktiveringen och jämförelsen mellan olika format på DSen.

Mitt intryck var att även om Majik Cd var bra mycket bättre än den Arcamspelare som också demades så blev det riktigt njutbart först med Akurate CD. Naturligtvis är detta relativt och kanske en lite hastigt dragen slutsats då det endast rörde sig om en låt. I vilket fall så var det en upplyftande slutsats som nybliven 1.1-ägare, då 1.1 ska vara i det närmaste jämförbar med Akurate CD.

Men mot DSen hade den tyvärr ingen chans. DSen hade det där svänget som jag tidigare bara hört på bättre 12or samtidigt som den uppvisade de fördelar som digitaltekniken har.

Jaja, med 1.1an får jag förutom en utmärkt musikspelare en grym filmspelare. Men jag måste erkänna att jag blev rätt sugen på en DS, men då det rör sig om en hel del pengar får det vänta lite, och till dess har man förhoppningsvis lärt sig leva med filer istället för skivor samtidigt som det lär ha kommit en del intressanta (mjukvaro-) uppdateringar.

*få se nu, hur mycket pengar var det jag hade i madrassen...*

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 14, 2007 21:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Så då har jag också varit och lyssnat på DS. Andrew demade förtjänstfullt redan innan den egenliga demon kommit igång. Det var bara jag och tre till i det stora demorummet. Andrew spelade först bara lite olika låtar och det lät fantastiskt bra trots att det bara var passiv drift av Majik 140 med Majik I. Jag saknade lte av släppte som kommer i ett aktivt system men det hade jag lätt kunnat leva utan med så bra källa. Sen demade han skilnader mellan "MP3", CD-kvalitet och studio master. Det var tydligt bättre tune på CD än på MP3 men jag var förvånad att MP3 kunde låta så bra. Det var dom andra i rummet också (dom verkade mest begistade över hur bra det var och hade lite svårt att höra skillnaden). Hoppet från CD-kvalite till Studiomaster var rejält mycket större och då blev det kusligt bra riktig skön live-känsla pianot lät verkligen som att det stod i rummet. Vill ha en DS.

Nästa gång jag var in i rummet så körde Andrew på Akurate Cd, Klimax Kontrol och Klimax Solos + Majik 140 och det var även det grymt bra men inte lika bra som den enklare playbacken med Klimax DS. Dock kan man konstatera att Majik 140 växer bra med uppgiften, skulle vara kul att fått höra dom aktivt.

Lyssnade sen helt kort på de två LP12orna som Mindrunner nämnda ovan och även där kan man konstatera (än en gång) att source first gäller. Keel tolvan lät bra mycket bättre än den andra tolvan trots att den också lät grymt bra. Hade vi backat tillbaka till den icke keelade så hade nog skillnaden blivit ännu större. Tyvärr går den ändå lös på ca 80K eftersom Keel kostar så mycket pengar

Jag hade tyvärr inte tid att stanna till kvällen för den riktiga demon men vill ändå rikta ett stort tack till ToT för en givande stund. Proffsigt och perfekt bemötande som alltid på planetens bästa Linn-butik :D För att inte tala om alla bra riggade system dom har. Keep up the good work grabbar

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 14, 2007 22:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

I rummet med LP12 så var det akurate 242, C4200, New Exotik och Akurate control och 2 varianter på LP12. LP12 nr1 Ekos2 + arkiv & Lp12 nr 2 Akito2, Adikt och Keel. Igår när jag var där och lyssnade skiftade vi mellan dom olika spelarna och Keel gör extremt mycket det är sjukt faktiskt. Jag hade med mig Rage against the machine och det var ett otroligt drag spelade med den skivan på samma spelare fast med Majik 140 förra veckan och det var inte mycket sämre. För mig så blir nästa uppgradering Keel det är bara att spara.

Vi lyssnade även på en 1.1 i det systemet och efter att man hört Klimax DS så lätt 1.1 inte speciellt kul trots att både högtalare och försteg var bättre. Det är bara att konstatera att source first gäller. Klimax DS är grym men det är även priset.

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 15, 2007 09:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

DS:en är grym men 12:an med Keel är grymmare.... :lol:

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 15, 2007 09:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Var in en kortis igår o tyckte de hade fått till ljudet bättre med de vita 140 som inte stog exakt som de svarta 140 under tisdagen.

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 15, 2007 09:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mindrunner wrote:
nej :D

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 15, 2007 11:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

don Tomaso wrote:
Mindrunner wrote:
nej :D
JA! :lol:

Var imponerad av prestandaökningen med Keel. Allt blev tydligare och instrumenten "hölls isär" när det blev mycket på samma gång i låten.

DS i all ära, den är grym men jag tycker att LP12 med Keel svänger bättre!

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 15, 2007 11:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tror att jag i framtiden kommer att leva med både LP12 och en DS-typ
CD känns faktiskt lite passé har inte samma relation till CD-mediet som till Vinylen "älskar" mina vinylskivor

Tycker att det svänger mera om 12:an en om DS:en må så vara en placebo effekt eller något men så upplever jag det känns väldigt "opersonligt" med en "mediaspelare"

Har dock funderat på att skaffa en "klämbox" eller liknade

Det är ju lite av en "livsstil" att hålla på med vinyl också leta efter rariteter i skivbutiker etc..

Men som sagt det ena behöver ju inte utesluta det andra tror att jag kommer att ha båda sida vid sida kommer inte att släppa vinylen men CD-samlingen den kan man lägga på disk lika gärna....

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 15, 2007 13:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag tycker exakt som Mindrunner!!!!
Älskar LP!!! :P
CD skivor är trist! :?
Bra digitalt ljud å bild är toppen!

LP12, Classik + SB3 låter som en vettig lösning för oss som inte har 100000 i bakfickan!

Post new topic  Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00