selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 08:00

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 14, 2007 12:55 
Ny Medlem
Ny Medlem

Bill50x wrote:
Vi lyssnade på 320k mp3-filer hos High Fidelity så jag förutsätter att DS kan hantera även andra upplösningar också.

/ B
När jag pratade med Kalle igår så sa han att man måste konvertera mp3 för att DS ska kunna hantera det hela. Sen är ju frågan varför man skulle vilja det :?.

/Micke

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 14, 2007 14:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Servermjukvaran borde kunna konvertera MP3 -> WAV "on the fly", vilket skulle göra ens eventuella MP3-samling spelbar på Klimax DS, vilket väl har ett visst värde?

Att det naturligtvis skulle låta sämre än samma material okomprimerat är en annan sak...

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 14, 2007 14:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Så det vi lyssnade på hos High Fidelity var 320k mp3:or som konverterats innan vi lyssnade? Jösses, det är väl klent av en apparat för 140 tusen att inte ens kunna spela de filer som Linnrecords säljer...

Lite märkligt att man inte var lite tydligare på den punkten, jag var övertygad om att vi faktiskt lyssnade på mp3 och inte något som var konverterat. För då vet vi ju faktiskt inte om det var mp3:an som sådan vi lyssnade på eller om det var påverkan från konverteringen... Så illa lät det förresten inte, tvärtom.

Har just kollat spec på Linns sajt, mycket riktigt kan endast flac och wav spelas. "Currently" står det, så man har lämnat öppet för uppdateringar...

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 14, 2007 15:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Kan Klimax DS spela upp mp3-filer från nätvärket, eller måste man konvertera om mp3-filerna till waw eller flac?
Detta var en sak som jag snackade med Andrew om... :wink:

Han var ingen tekniker så baserat av vad han sa o vad jag såg på GUI...så tror jag att det är så här; DS stödjer inte mp3, den stödjer filer i waw/flac-format som är komprimerade till mp3's 320k upplösning.
O Linndemograbbarna kallar det då lite slarvigt mp3.

Ni som har koll, ladda ner en fil från Linn web o analysera formatet.

Frågade Andrew om Akurate DS o Marik DS. Svar; Akurate DS kommer mycket snart, ibörjan av n år, Majik DS dröjer lite längre...
Dock var han noga med att påpeka att de KOMMER så snart de bara kan...

Frågade om Klimax Linto o de andra LP12 ryktena men han svarade undvikande.

Ang 140, var inte så impad av dem. Drevs ändå aktivt med 200w chakra o det var inge direkt bastryck.
Musikaliska o tajta visst.

Efter att ha på kort tid hört
- DS hos HF/Tonläget/ToT
- Akurate hos HF/Tonläget/ToT/hemma
- 140 hos Tonläget/ToT
- Kontrol hos HF/Tonläget/hemma
- harmonihyllan hos Tonläget/hemma
- Mimer hos Tonläget
kan man dra slutsateen (åter igen) att SOURCE FIRST är kungen :!:
Dvs, hylla, källa, försteg är viktigage än "playback delen".
DS har varit musikaliskt bäst hos Tonläget trots 200w/140 mot 350A hos HF(Mimer skiljer)
Sen föredrar jag iof ljudet hos HF med full range 350A :wink:
Som tur är gillar jag mest ljudet hemma 8)
Nu ska jag bara fixa musikaliteten... DS rockar :shock:

fyi, 140 passiva med 200w hos Tonläget lät överlägset bättre än aktivt i ToT. (skillnad; Mimer o Kontrol)

Skriver mer senare

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 14, 2007 15:40 
Moderator
Moderator

Köp inte en DS i första hand för dess funktioner, utan för prestandan. Vill man ha en pryl med fler och mer genomarbetade funktioner, köp en Squeezbox, en Ipod eller en dator med Windows Mediacenter, Linux eller valfri programvara.

En mp3 måste givetvis signalbehandlas någonstans till ett linjärt format innan den skickas in i en DA-krets. Det ÄR dock en intressant fråga om Klimax DS sköter detta internt, eller om man måste göra det i en dator. Till exempel har Twonkymedia stöd för att ta in nätradiostationer och förpacka dessa som en mp3-ström till valfri mediaspelare.

Om det är så att DS inte kan avkoda mp3-filer själv gissar jag att det måste vara en medveten begränsning. Skälet till detta kan vi i så fall spekulera i. Jag tror att Linn i så fall inte vill att DS ska bedömas med mp3-material helt enkelt. Rätt eller fel i detta är upp till var och en att ha en åsikt om.

edit: stavfel

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 14, 2007 16:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
... DS stödjer inte mp3, den stödjer filer i waw/flac-format som är komprimerade till mp3's 320k upplösning.
O Linndemograbbarna kallar det då lite slarvigt mp3.
Hmmm, nu är jag inte med. DS stödjer inte mp3 men kan spela filer som är komprimerade till det formatet? Eller menar du att DS kan spela wav-filer i 320k-format? Med tanke på att wav är ett okomprimerat format borde en sådan 320k-fil låta betydligt sämre än mp3...

De filer som Linnrecords säljer är i vilket fall som helst i mp3-format (ja förutom de okomprimerade eller lossless-formaten alltså) och ska dessa spelas upp i en DS måste dom konverteras till flac eller wav. Att så var gjort på demon hos High Fidelity talades det inget om. Jag trodde i min enfald att DS´en klarade värdens mest spridda ljudformat...

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 14, 2007 16:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Per, givetvis skulle jag jag köpa en DS för prestandan, men samtidigt vill jag att den skall vara funktionell! Spelar ju ingen roll hur bra det låter om jag inte snabbt och enkelt kan komma åt min musik. Inte så kul att ha en fullspecad LP12:a om man är tvungen att hämta sina skivor, en och en i grannhusets källare, där de ligger helt osorterade...

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 14, 2007 16:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pediatrik wrote:
Inte så kul att ha en fullspecad LP12:a om man är tvungen att hämta sina skivor, en och en i grannhusets källare, där de ligger helt osorterade...
:D :D :D

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 14, 2007 17:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
... Det ÄR dock en intressant fråga om Klimax DS sköter detta internt, eller om man måste göra det i en dator.
Om DS konverterar mp3 internt så betyder väl detta att den kan spela det formatet? Dvs att man kan mata DS med en mp3-ström och få ut ljud i andra änden :-)

Databladet säger dock flac och wav, inget annat. Som jag tolkar detta måste alltså en mp3:a konverteras först.

Självklart är denna begränsning ett medvetet val av Linn, men frågan är varför. Det borde vara upp till kunden/användaren att välja material. En bra inspelning i mp3 låter för övrigt oändligt mycket bättre än en sönderkomprimerad modern produktion (Amy Winehouse, Back to black, någon?) så det kan lnappast vara en fråga om vilken kvalitet Linn tycker att vi ska lyssna på.

Kanske det snarare är en önskan att inte stödja ett format som så ofta anskaffas "illegalt"?

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 14, 2007 17:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Självklart är denna begränsning ett medvetet val av Linn, men frågan är varför.
Det skulle kunna vara så enkelt att de ville få ut DS så fort som möjligt, men inte var klara med MP3-avkodningen av något skäl. Som jag förstått DS kommer vi nog att kunna vänta oss en del mjukvaruuppdateringar! Att det kommer MP3-stöd väntar jag mig faktiskt. Precis som du säger är formatet så spritt att oavsett dess begränsningar måste man nästan stödja det. MP3-avkodning är väl förresten patenterat? Jag har för mig att det krävs någon licens någonstans för att få "packa upp" MP3. Det kanske är en faktor?
Bill50x wrote:
En bra inspelning i mp3 låter för övrigt oändligt mycket bättre än en sönderkomprimerad modern produktion (Amy Winehouse, Back to black, någon?)
Låter den illa på CD? Den låter helt ok på vinyl! 8)

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 14, 2007 17:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
... Jag har för mig att det krävs någon licens någonstans för att få "packa upp" MP3. Det kanske är en faktor?
Bill50x wrote:
En bra inspelning i mp3 låter för övrigt oändligt mycket bättre än en sönderkomprimerad modern produktion (Amy Winehouse, Back to black, någon?)
Låter den illa på CD? Den låter helt ok på vinyl! 8)
Jag tror man betalar licens för att konvertera till mp3 men att packa upp/spela är kostnadsfritt. Men jag kan ha missuppfattat det hela.

Amy, ja. Jag har hört att LP´n är märkbart bättre än CD´n, och det får man ju hoppas. CD´n låter så illa (kraftigt komprimerad, hög dist) att t.o.m "normala" konsumenter har börjat reagera med dvs inlägg på olika forum. Jag har tagit hem skivan i form av mp3 och den låter helt enkelt fördjä... illa. Och jag tror inte det finns någon kodare som ställer till det så gruvligt. Men för den sanna Linn-entusiasten, som inte bryr sig om hur det låter, så går det säkert alldeles utmärkt att stampa takten till den ;-)

Men om vinylen låter anständigt så är detta bara ytterligare ett exempel på att man använder olika mixar till LP respektive CD och att det alltså fortfarande finns all anledning att handla vinyl. Tyvärr är det ännu jobbigare att rippa en vinyl för att sedan spela i en DS.... Det tar ju hela skivans speltid plus tid för redigering, döpa filer och fixa taggar.

/ B

Edit: tillägg sista stycket.

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 14, 2007 18:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Men om vinylen låter anständigt så är detta bara ytterligare ett exempel på att man använder olika mixar till LP respektive CD och att det alltså fortfarande finns all anledning att handla vinyl. Tyvärr är det ännu jobbigare att rippa en vinyl för att sedan spela i en DS.... Det tar ju hela skivans speltid plus tid för redigering, döpa filer och fixa taggar.
Ja, onekligen ett rätt komiskt scenario. Fast kanske är det där vi hamnar...

The Pipettes platta är förresten ett exempel på när de inte använt olika mix (får man anta) på LP och CD - den låter gruvligt illa! Fast likväl rätt kul.. framförallt från ett angränsande rum. ;)

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 14, 2007 18:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
illa! Fast likväl rätt kul.. framförallt från ett angränsande rum. ;)
Du som har aktivt system kanske kan pröva med att stänga av diskanten, det kanske ger samma positiva effekt? :)

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 14, 2007 18:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

andkan, får tacka för ett grymt givande evenemang.
Högsta betyg :!:

Sedan får jag säga att jag ALDRIG varit inne i en mer komplett Linnbutik (o jag har besökt många)
En dröse lyssningsrum, alla iordningställda ypperligt.
Inget hafsjobb där inte.

TACK!

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 14, 2007 18:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag förstår inte varför ni klagar så mycket.
DS kommer ju klara av ALLT till slut. Det handlar ju bara om lite mjukvara i datorn.
Film, internet radio och musik i alla möjliga format är ju bara att "FLACa" i datorn i realtid och skicka till DSen som är världens bästa DAC!!!! :D :D :D

(edit:Och att det skulle vara svårare att hitta låtar/skivor/artister/filmer i en sökbar datorstruktur än bland 1000 LP/DC/DVDer i bokhyllan tror jag inte heller! /DS optimisten!)

Post new topic  Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00