Kollat in dessa sidor förut men blev formellt medlem idag
tänkte kort presentera min historia på ljudsidan
minns att det första jag själv hade var en liten monokasettbandspelare och några få kassetter med div musik
nästa steg var att jag fick ärva familjens gamla stereoanläggning, då et hyfsat innehav för en ung man...
första verkliga hifiinköp var nog en rega planar trea, blotta tanken gör mig både nostalgisk och smått lycklig
ganska snabbt så kompletterades denna med andersson rörförstärkare, självbyggena (halvfärdiga från honom) om ni minns dem (varmt och skönt ljud)
och till dessa förstärkare ett par fostex hornhögtalare (också byggsats) som gav ett sjudjävla snärtigt tryck och passade rören riktigt bra
(vid det här laget så hade jag som 16-åring flyttat ut i ett eget hus på gården på landet där vi bodde)
sen tror jag nästa förändring var en Linn spelare, Axis med K9 pickup
och efter det så kom en Intek
och kring 1990 ett par KAN II (passade studentrummet i uppsala bättre)
(lite osäker på kronologin här för en del saker...)
det var i alla fall K20 kabel, biwirat
någonstans här i början av 90-talet så kom K18 pickupen (stort steg uppåt tyckte jag, men minns vänner som tyckte den gav för många olika saker som blev svåra att sortera...)
nästa steg blev nog att jag skaffade en lp12, med en ittok lvIII arm och behöll K18
när köpte jag min första cd? måste varit här ngn gång, en arcam alpha
(svängde bra, även om vinylen fortfarande dominerade)
kring 94-95 köpte jag nog K400 högtalarkabel, biwirat till Kan fortfarande
sen stod det stilla i ganska många år tills jag skaffade ett lk85 och rel snart efter det en kolektor
snabbt därpå en lingo (äldre smala modellen)
hastigheten på uppgraderingarna har på ngt vis ökat med ökad årlig inkomst, det är inte så konstigt kanske. Men, jag har hela tiden lyckats hitta OK objekt till bra priser på andrahands eller demoex så jag har kommit undan hyfsat billigt
i samband med en flytt inom sthlm så köpte jag brakit och satte upp Kan på väggen istället för att använda stativen (ett jättelyft!) De trivs med att sitta bergfast på en stabil betongvägg
då köpte jag också en Montana hylluppsättning för skivor och stereo
sen blev det en Ekos
nästa steg (eller var det före) var nog en Ikemi, och silverkabel i hela anläggningen, inklusive en silverkabel till slutsteget med kortade högtalarkablar som följd (stramade upp hela ljudbilden men framförallt basen)
måste varit efter detta som jag skaffede en klyde och ett lk1-steg som jag lät kalle på highfidelity bygga om så att bara RIAAn var aktivt
mer silverkabel...
i samband med flytt till Östersund för knappt ett år sedan så bytte jag in Ikemi, kolektor och lk85 och tog med mig en unidisk sc och ett chakra 6100
nu har jag köpt (men väntar på) ett par AV5140b med espekdiskant
tänker mig att jag nu uppgraderar resten av elementen till espek-element och skaffar aktiva kort
det känns lite sorgligt att inte längre använda mina Kan II, en fantastisk högtalare som har växt med varje uppgradering
men det är så det blir, det är inte tu tal om annat än att den är gammal
men med tanke på att den växt med mig under c:a 17 år så är det en häftig bekantskap
ja det var det i korthet
får kanske återkomma med bilder och med en genomgång av den senaste utvecklingen
jag har kvar min intek, K400, arcam alpha och Kan (sälja eller ha i en nostalgisk uppsättning i ngt rum)