selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 02:59

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 01, 2007 13:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Jag kan tänka mig två synpunkter på detta:

1) Varför testa, och slösa trycksvärta, på något dåligt? Mao, det som redovisas är bra, på ett eller annat sätt.

2) Samma sak händer här på Selleri när Linn släpper något nytt. Det spelar ingen roll vad det handlar om eller vad det kostar, den nya apparaten "spelar bättre".

/ B
På 1) svarar jag B och på B vet inte... nej, man behöver inte prova speciellt många apparater för att inse att många apparattestare inte bedömer hur apparaterna presterar ur musikalisk synvinkel. Då hade de helt enkelt inte skrivit som de gjorde.

När det gäller nya Linn-prylar så har du säkert en poäng. För min del kan den dock rätt ofta ligga Linn i fatet d.v.s. jag tror inte alls blint på att de ständigt skulle gå framåt utan har rätt mycket respekt för att de byggt bra grejor, men att det inte alls behöver betyda att de fortsätter på den vägen. Det räcker ju med att någon eller några tongivande ( :wink: ) personer skulle sluta för att hela skutan riskerar att ändra kurs.

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 23, 2007 19:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Var skall man lägga dessa kommentarer tro. Tja, som kommentar till Stereophile-artikeln passar är nog lämpligt;

:twisted: Snacka om att Keel-LP12 rockar! :twisted:

Efter att äntligen ha fått in 12:an, Lingo och Linto i ordinarie möbel (Tonlägets harmonihylla, 2.5) och så som det svänger!!! Kör just nu Deep Purple, Child in time (från Made in Japan). Obeskrivligt bra helt enkelt. Skulle vara oerhört förvånad om topp-12:an inte är världens bästa vinylspelare. Körde en House-Martin platta (The people who grinned themselves to death) som jag tidigare tyckt var lite sådär, men nu :shock:

Om Klimax DS bara är i närheten av detta så är den en sensation!

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 23, 2007 20:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Snacka om att Keel-LP12 rockar!

Om Klimax DS bara är i närheten av detta så är den en sensation!
Många verkar tycka att DS´en är bra mycket bättre än en toppmatad LP12:a....
Ska jag vara lite elak så är beskrivningarna rätt lika det som man beskrivit LP12ans konkurrenter med...

Det skulle vara mycket intressant med en seriös och gärna blind jämförelse. Lyssningen hos HF gav mersmak, helt klart!

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 24, 2007 09:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Ska jag vara lite elak så är beskrivningarna rätt lika det som man beskrivit LP12ans konkurrenter med...
Kan du utveckla lite?

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 24, 2007 10:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Bill50x wrote:
Kan du utveckla lite?
Jämförelsen mellan LP12 och konkurrenter beskrivs oftast som att det är "bättre drag" i LP12:an, "spelar bättre" är ett annat uttryck. Ibland tycker vissa att konkurrenter spelar snyggare (rent ljudmässigt) men samtidigt lite för lugnt och rentav tråkigt.

När "man" (grovt generalliserat) jämför med DS är det för mig ungefär samma tänk fast i positiva termer. DS´en anses lugnare, mer balanserad osv.

Tyvärr fanns det ingen möjlighet att jämföra LP12:an och DS hos HF på deras lyssningskvällar förra veckan, det hade varit intressant att få bilda sig en egen uppfattning. DS´en lät i alla fall i mina öron mycket trevligt, men det gör LP12:an hos mig också. Men inte en skruv är i övrigt gemensamt i anläggningarna och dessutom är ljudminnet kort, så jag har givetvis ingen aning om hur dom låter om man jämför. Vilket är nästan omöjligt att veta ändå eftersom man ändå inte har någon koll på att det är samma master man lyssnar på.

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 25, 2007 07:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Jämförelsen mellan LP12 och konkurrenter beskrivs oftast som att det är "bättre drag" i LP12:an, "spelar bättre" är ett annat uttryck. Ibland tycker vissa att konkurrenter spelar snyggare (rent ljudmässigt) men samtidigt lite för lugnt och rentav tråkigt.

När "man" (grovt generalliserat) jämför med DS är det för mig ungefär samma tänk fast i positiva termer. DS´en anses lugnare, mer balanserad osv.
Ja låter den som t.ex. Accuphase eller Bladelius så kan man nog hålla sg för skratt :?
Bill50x wrote:
... och dessutom är ljudminnet kort, ...
Lustigt, men mitt minne är rätt uselt på det mesta utom just ljud, eller i varje fall musik. Ljud/musik ... det är kanske där haken ligger? Sammanhangslösa ljud är nog svåra att komma ihåg, men musik-ljud är lätta!?

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 25, 2007 10:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Lustigt, men mitt minne är rätt uselt på det mesta utom just ljud, eller i varje fall musik. Ljud/musik ... det är kanske där haken ligger? Sammanhangslösa ljud är nog svåra att komma ihåg, men musik-ljud är lätta!?
Det är nog mer vad man tror än hur det faktiskt förhåller sig. Det är ganska lätt att lura sina sinnen, inklusive hörseln. Ibland VILL man bli lurad, som tex när man sitter på HF och jämför CD12, DS och annat godis :D

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 25, 2007 14:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
hardcorelinnie wrote:
Det är nog mer vad man tror än hur det faktiskt förhåller sig. Det är ganska lätt att lura sina sinnen, inklusive hörseln. Ibland VILL man bli lurad, som tex när man sitter på HF och jämför CD12, DS och annat godis :D

/ B
Jag tror du/man syftar på ljudminnet (just och inte musikminet) när man påstår att det är kort. Musikminnet däremot är onekligen mycket bra för flertalet av oss. Hur skulle annars musiker kunna spela? Det är ju också det som är poängen med att använda tune-dem. Om man hört musiken så är det också lätt (eller i varje fall lättare) att komma ihåg den!

Bara för att ta ett lite mer extremt exempel (som inte skall förväxlas med min förmåga att minnas musik) så skrev tydligen Mozart ned hela partituret för ett speciellt verk rakt ur minnet efter att hört en hel konsert. Att det var minnesvärt :wink: och en aning kontroversiellt beror på att partituret var hemligt. Å andra sidan så var väl Mozart "lite" speciell :wink:

EDIT: Kanske lite konstigt att anta att du syftar på det du faktiskt skriver att du syftar på, men å andra sidan tycker jag det är viktigt att påpeka just detta efterom det (som jag ser det) är detta som är hela grejen. Poängen med Linn:s prylar är att de i första hand är bra på att återge just musik och i andra hand ljud i allmänhet d.v.s. för de fall där prioriteringar behöver göras mellan dessa två mål så prioriteras musikåtergivning. Man ser också att Linn tack vare en ihärdig utvecklingsprocess allt mer sällan tvingas till hårda prioriteringar. Detta leder till att även ljud-diggare uppskattar Linn:s produkter.

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 26, 2007 11:38 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Stereophile artikeln finns på deras hemsida nu.

Mvh Per

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 26, 2007 15:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

PerK wrote:
Stereophile artikeln finns på deras hemsida nu.
Hoppsan... jag hade precis fått ändan i vagnen och skulle skriva om vad de tyckte i recensionen. Då slipper jag ju det :D

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 31, 2007 12:23 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Jag tror du/man syftar på ljudminnet (just och inte musikminet) när man påstår att det är kort. Musikminnet däremot är onekligen mycket bra för flertalet av oss. Hur skulle annars musiker kunna spela? Det är ju också det som är poängen med att använda tune-dem. Om man hört musiken så är det också lätt (eller i varje fall lättare) att komma ihåg den!
Jo, minnet för musik är ju mycket bra hos oss mäniskor. Man kanske inte har hört en låt på 10 år och så spelas den i radion och man känner igen den efter halva introt.

Däremot kan det vara svårare att komma ihåg hur "ljudet" var förra gången man hörde samma låt...

Som redan sagts ovan så är ju det viktiga, och intressanta, när det gäller att bedöma anläggningar, just hur de påverkar hur musiken återges, inte hur "ljudet" återges.

JohanR

Post new topic  Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00