selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 08:21

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
PostPosted: Tue Oct 16, 2007 21:46 
Ny Medlem
Ny Medlem

Hej

Har ett litet system med komponent 104 som jag önskar förbättra. Jag funderar på att byta förstärkare och de alternativ jag har är följande.

Klout
AV2250
AV5125 ( används biampat)
2XLK140 (används biampat)

Funderade ett tag på aktivt men tror inte att jag lägger ner de pengarna på detta system.

Är det någon som har erfarenthet av 104 med olika förstärkare, jag undrar om ett bättre steg(klout,2250) är att föredra mot en biampat lösning(5125,lk140).

*Är rädd för att det kanske är så att aktivt triampat är det enda som ger resultat, men som sagt - jag vill undvika detta.

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 16, 2007 21:59 
Site Admin
Site Admin

Vad har du för förstärkare idag? Finns det några tankar på att ev byta ut Komponent mot t.ex. Ninka, Katan eller nya Majik-högtalarna?

PostPosted: Tue Oct 16, 2007 22:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

JV wrote:
jag undrar om ett bättre steg(klout,2250) är att föredra mot en biampat lösning(5125,lk140).
Ja, det är bättre med ett bättre steg än ett enklare biampat. 2250 är bäst av de du räknar upp, sen kommer 5125/Klout (det finns olika åsikter där) och sist LK140.

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 16, 2007 23:03 
Ny Medlem
Ny Medlem

Ayn wrote:
Vad har du för förstärkare idag? Finns det några tankar på att ev byta ut Komponent mot t.ex. Ninka, Katan eller nya Majik-högtalarna?
Tack för dit svar.

Idag kör jag en sony 5200, detta pga de anslutningsmöjligheter som en sådan har. lite hdmi, lite uppskalning, lite usb etc. Jag är väl medveten om dess brister, lite av dessa hoppas jag försvinner med ett annat effektsteg.

Jag har tillgång till ett annat rum ämnat för musik så gillestugan där 104 finns innefattar en hel del kompromisser. Design och storlek samt placerings styrde mycket av valet av högtalare. På liknande sätt valdes förstärkaren ut. Jag lyssnade dock på de alternativ som fanns tillgängliga och 104 var de som i mitt tycke lät bäst.
Så svaret på byte av högtalare är (nej, går ej)

De begränsingar angående försteg och inte kan byta högtalare innebär väll förhoppningsvis inte det att jag automatisk måste ge upp hoppet om att få lite bättre ljud.

PostPosted: Tue Oct 16, 2007 23:04 
Ny Medlem
Ny Medlem

henriklh wrote:
JV wrote:
jag undrar om ett bättre steg(klout,2250) är att föredra mot en biampat lösning(5125,lk140).
Ja, det är bättre med ett bättre steg än ett enklare biampat. 2250 är bäst av de du räknar upp, sen kommer 5125/Klout (det finns olika åsikter där) och sist LK140.
Tackar,

Trodde nog att det skulle vara så, men då jag inte riktigt vet hur mycket en biamp kan ge så vågade jag inte gissa.

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 16, 2007 23:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

JV wrote:
Idag kör jag en sony 5200.
Om du ändå har tänkt dig att lägga 10-15' på systemet så tycker jag att du ska överväga en Classik movie. Den första versionen kostar runt 10' begagnad idag. Gissningsvis blir det en betydligt större förbättring totalt än om du bara byter slutsteg.

mvh

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 16, 2007 23:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
JV wrote:
Om du ändå har tänkt dig att lägga 10-15' på systemet så tycker jag att du ska överväga en Classik movie. Den första versionen kostar runt 10' begagnad idag. Gissningsvis blir det en betydligt större förbättring totalt än om du bara byter slutsteg.

mvh
Precis, och går du på en CMS R2 eller CMS Di så får du "tillräckligt" bra
bild dessutom, trots sin enkelhet. Ljudmässigt så blir det klart bättre än
det mesta i DVD-/Receiver-/Slutstegs-väg.

/M

(CMS: Classik Movie System)

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 17, 2007 00:04 
Ny Medlem
Ny Medlem

Magnus wrote:
henriklh wrote:
JV wrote:

mvh
Precis, och går du på en CMS R2 eller CMS Di så får du "tillräckligt" bra
bild dessutom, trots sin enkelhet. Ljudmässigt så blir det klart bättre än
det mesta i DVD-/Receiver-/Slutstegs-väg.

/M

(CMS: Classik Movie System)
Jo, har nog funderat på denna men den klarar ej anslutningar te.x hdmi konvertering och detta är krav. Sedan vet jag några som försökt driva andra små linn högtalare med denna och detta verkar den ha lite problem med. Komponent är ju tämligen trögdrivna och verkar kräva lite mer så jag är osäker på om den räcker.

För att göra sakan lite värre (money) tror jag att jag ersätta sonyn med en denon 3808. Ska dock försöka kontrollera hur denna fungerar som preamp. Det ultimata skulle varit en ren preamp, men jag hittar ingen som klarar det jag vill ha. Troligen kommer dessa under vintern men jag mistänker att priset landar på runt 40+

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 17, 2007 07:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En smula over-the-top, men jag jag vet en Linn-representant som kör sina 104:or aktivt med 2 st. C3200. Låter grymt bra enligt honom.
En billigare lösning vore naturligtvis att köpa Fredriks begagnade C6100 och börja med tri-amping och sedan gå över till aktivt, när budgeten tillåter. Sälj något/några av de andra för att finansiera det.

Björn

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 17, 2007 07:24 
Site Admin
Site Admin

Fredriks 6100 är dock tyvärr såld. :(

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 17, 2007 11:55 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Min lilla erfarenhet av Komponent är att den spelar ut förvånansvärt bra med endast ett LK140! (Tror det var en Unidisk och Exotik före när jag lyssnade.)

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 17, 2007 15:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tillhör också dom som är rätt så imponerande av de musikaliska kvaliteterna i dessa små komponenthögtalare. Ingen tvekan från min sida att dom överträffar Ninka och Katan i kombination med component subban!

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 13, 2007 12:42 
Ny Medlem
Ny Medlem

Det blev ett 2250.

Resultatet är faktiskt riktigt bra efter lite turer fram och tillbaka. Steget låter bättre nu när jag köpt det än när det var på lån. Lite tuning på autocaliben gjorde susen. Systemet låter i ett läge faktiskt klasiskt 'linn', byter jag inställning låter det "power sony", fortfarande bra men det låter då inte längre som ett linn system -lämpar sig lite bättre för viss musik.

:D

Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC+02:00