bose wrote:
Jag var inne på High Fidelity och lämnade in min Karik för laserbyte. Kalle berättade då att han talat med personal på Linn om krånglade lasrar. Ibland kan en nybytt laser räcka endast ett år. Personal på Linn hade sagt att laserns livslängd hängde i hop med hur lasern förvarades hos underlevranörerna. Oftast görs lasrar i stora serier som sedan kan ligga på fuktiga lager under lång tid. Detta förkortar livlängden. Jag har själv ingen teknisk kunskap för att kunna bedöma om detta är en rimlig förklaring.
Lasern till min Karik har iallafall legat torrt och säkert i Stockholm några år.
Ställer mig lite frågande till denna förklaring. Jag har ingen egen erfarenhet av någon Linn CD-spelare, bara av andra märken. Men jag läser vad som diskuteras här. Jag har haft ett antal CD-spelare och livslängden verkar vara slumpmässig ur min synvinkel.
Men, om Livslängden hos Linns lasrar upplevs för kortvarig, kan det bero på hur de drivs?
Jag kan inte sådant här, men om tex en ökad drivspänning skulle positivt spela roll för det ljudande resultatet... Kan en sådan parameter förklara livslängden? Som ren spekualtion alltså.
/ B