selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:49

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 68 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 03, 2006 23:44 
Site Admin
Site Admin

Nej nu banne mig är det dags för en bump av denna tråd!

Skrev detta på HF.nu om nån känner igen det, men det förtjänar att vara även här... :)
Fick tips om en ny grupp på Porcupine Tree-forumet. Gruppen heter FROST* och kommer ut med sin debutskiva "Milliontown" den 24:e juli. Gruppens låtskrivare och frontman heter Jem Godfrey, och han görs sällskap av John Mitchell (It Bites, Kino) och Andy Edwards och John Jowitt (IQ).

Jem Godfrey är tydligen nåt slags engelsk motsvarighet till Max Martin (Atomic Kitten, Blue, Ronan Keating, Holly Vallance...) så man ryggar ju instinktivt tillbaka rejält. Men musiken säger annat! Det här är fräsch melodiös prog. Två låtar (eller iaf 1½) finns att lyssna på på deras myspace-sida: http://www.myspace.com/milliontown

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 03, 2006 23:51 
Site Admin
Site Admin

Jag passar även på att fråga om det är nån som har koll på dessa band som jag blev lite nyfiken på efter att ha surfat runt på rateyourmusic:

Harmonium som verkar vara nåt slags folkprog från Kanada.
maudlin of the Well, lite avantgardemetall. Har hittat en låt med dem, men vill höra mer!

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 04, 2006 17:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Harmonium (!) jag som trodde att du inte gillade 70-talsrock. Fast nu har jag inte själv hört just denna grupp, de har kanske ett annat sound än de 70-talsalster jag själv hört några stycken av.

Post subject:
PostPosted: Sat Aug 05, 2006 08:18 
Site Admin
Site Admin

Tjagge wrote:
Harmonium (!) jag som trodde att du inte gillade 70-talsrock. Fast nu har jag inte själv hört just denna grupp, de har kanske ett annat sound än de 70-talsalster jag själv hört några stycken av.
Jag har faktiskt ingen aning, men är beredd att undersöka saken :) Får se om det blir nåt köp i blindo. Det verkar vara vinyl som gäller, då brukar frakten tyvärr gå på en del.

Post subject:
PostPosted: Sat Aug 05, 2006 08:19 
Site Admin
Site Admin

Pure Reason Revolution vill jag rekommendera! Klistrar in vad missingpiece har att säga om deras debutskiva The Dark Third:

"Progressive rock released by CBS! Who thought we'd ever see that again. Maybe (if we're lucky) prog is becoming house-broken again! What about PRR then? Well, I would like to say that it's no wonder that a "real" record company sign this band, because they are really very, very good. Sometimes dreamy psychedelia like Pink Floyd or Porcupine Tree, Sometimes bombastic like Yes, sometimes a little bit folky like Renaissance, and sometimes even a little like early Led Zeppelin. An impossible combination? Not at all! PRR blend it all geniusly, and come up with their very own special brew of interresting and well made progressive rock. Add vocal arrangements that Brian Wilson would be proud of, and you just can't resist this masterpiece. Prog lives!"

Klart lyssningsvärt, harmonierna är grymt sköna. :)

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 01, 2007 17:23 
Site Admin
Site Admin

Vill tipsa eventuella intresserade att Porcupine Tree spelar på Restaurang Trädgårn i Göteborg den 12:e juli. Förband är Pure Reason Revolution. Jackpot för mig och Jezqio som tänker bila ner :)

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 10, 2007 16:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Porcupine Tree har fått ett till gig i Sverige.
Så ni kanske kan skippa tältet och se dom i sthlm i stället. :D

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 10, 2007 16:47 
Site Admin
Site Admin

Biljetter beställda 8)

Post new topic  Reply to topic  [ 68 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5

All times are UTC+02:00