selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 00:17

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 54 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 10, 2007 12:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Ang flexibiliteten hos Dirak, så är det väl som jag skrev att man hade ett liknande system med separata strömförsörjningar men "var dock inte alls så flexibla" iom att de inte kunda användas till mer än Lk1, ngt delningsfilter eller LK280. Det var vad jag menade när jag skrev att de inte var så flexibla då det bara funkade till just specifika produkter.
Ok men Ulf, hur många produkter fanns det då Linn introducerade Dirak :wink:
Typ de du listade...så alla kunde kopplas till de separate nätdelarna.
= grym flexibilitet :roll:

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 10, 2007 12:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:
Jag har oxå varit intresserad av Naim vid flera tillfällen, speciellt för att de sägs vara bra på rytmer och snabba förlopp , något jag faktiskt saknar hos Linn. (jag gillar snabb pumpande hårdrock mm (där kanske inte melodin har högsta prio)
Jag har en Naim Headline som jag kör från Ikemin och den funkar bra men det blir ju inte samma sak som högtalare ändå.
Vilken Linn setup tror ni skulle vara den Naimigaste. Mest driv, rytm och tryck. Det behöver inte vara en massa bas, men den som finns skall vara oanständigt snabb och tight.
Om du gillar "snabb pumpande hårdrock" med "driv, rytm och tryck" så är aktiva Kaber/keltik prisvärda alternativ.
Låter rätt mycket Naim.
Överhuvud taget har äldre Linnsystem en klang som nya Linnsystem inte har. En färgning som vissa gillar.

Att blanda Naim/Linn brukar inte funka så bra, om du inte har en LP12 i en naimrigg dvs...

Ett kul systen som låter snabbt o har driv är maxad tolva/NaitII/KanII
Att bränna 150lax o lägga typ 7k på stärkare/talare är desutom underbart source first :!:

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 10, 2007 12:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Jag provade en gång att låna hem en Nac72, Hi-cap och Nap 140 och jämförde det min Kairn och Lk 280 Spark på Kabers och Karik/Numerik.
.
Inte förvånad. Ärligt talat är Karin en flaskhals.
På samma sätt som Linn gått otroligt framåt med de nya produkterna (Exotik o framåt) har även Naim gjort det.
Jämför moderna Naim/Linnsystem mot varandra - vailet föredrar du?
Försök sedan steg för steg byta ut delar ur ditt befntliga system till det märket du föll för.

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 10, 2007 13:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
ulfbnilsson wrote:
Jag provade en gång att låna hem en Nac72, Hi-cap och Nap 140 och jämförde det min Kairn och Lk 280 Spark på Kabers och Karik/Numerik.
.
Inte förvånad. Ärligt talat är Karin en flaskhals.
Err.. Kairn är flaskhalsen i ett Karik/Numerik/Kairn/LK280 system?! Skulle inte tro det... framförallt inte en någorlunda fräsch Kairn med brilliantnätdel.
Kairnen är det sista jag hade bytt i ett sådant system.

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 10, 2007 14:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jo för du får ett GRYMT lyft med Exotik tex.
(obs, diskussionen gällde förstärkare, inte källa + steg)

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 10, 2007 15:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag fattar itne riktigt. Var jag så otydlig i mitt tidigare inlägg. Jag skrev:

"Deras (Linns) strömförsörjningar var dock inte alls så flexibla (som Naim) utan funkade bara till just den specifika produkten. "

Straxt därefter skriver teatime för att korrigera mig

"Fast riktigt hur flexibla de var vet vi ju inte... "

Och sedan skriver Jan också för att korrigera mig:

"Ok men Ulf, hur många produkter fanns det då Linn introducerade Dirak
Typ de du listade...så alla kunde kopplas till de separate nätdelarna.
= grym flexibilitet "

Var jag så jäkla svår att förstå i mitt första inlägg? Hur som helst så får väl var och en själv sätta etiketten "flexibelt" eller "icke flexiblelt" på vad Linn gjorde, men de hade två separata strömförsörjningar en som hette Dirak och en som hetter Spark. Dirak kan användas till LK1 och ett delningsfilter men aldrig till senare generationers försteg, cd-spelare etc som Naims "-cap" prylar. Man kan väl dock hävda att det innebar en viss flexibilitet iom att man kan gradera upp LK1 genom att köpa Dirak istället för att behöva byta ut försteget som ju är alternativet med andra tillverkare. När det gäller Spark så var det samma sak där, dvs funkade bara (vad jag vet) med just slutsteget och inte till ngn annan produkt. Naim strömförsörjningar går dock att använda till massor av deras olika produkter. Alla nätdelar funkar inte med alla produkter men de erbjuder ändå en väldigt stor flexibilitet också iom gamla nätdelar kan matchas med nya produkter (och vice versa).

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 10, 2007 15:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ulf, du var inte svår att förstå, o ta inte mitt inlägg som ett försök att korrigera dig.
Notera smilesyn...

Då naim har massor av produkter som kan nyttja externa nätdelar blir det ju flexibelt, bara iom det.
Linn hade när de introducerade sina nätdelar inte alls lika många produkter; de hade ett försteg, ett slusteg o ett aktivt filter.
Linn hade säkert fortsatt med externa nätdelar om nu inte de kommit på brilliant.
Själv tycker jag Naim har en stor poäng i att separera nätdelarna men är glad Linn inte har det. Att ha 5-6lådor plus 10-12 kablage extra i ett medelstort system vore döden för överseendet från frugan.
Faktum är att just detta är ett av de viktigaste skälen till att jag valt Linn.

Att Artikulat har allt inbyggt är nog en stor anledning till att de säljer!

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 10, 2007 15:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Deras (Linns) strömförsörjningar var dock inte alls så flexibla (som Naim) utan funkade bara till just den specifika produkten.
När jag läser detta tolkar jag det som ett uttalande om nätdelarna i sig, dvs deras tekniska egenskaper, men din senare invändning går ut på att Naims produktsortiment är betydligt flexiblare än Linns, vad gäller strömförsörjningar. Detta måste man ju förstås hålla med om, men det var inte det jag uppfattade att du pratade om.

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 10, 2007 16:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det som gör naim flexiblare vill jag hävda är att deras nätdelar går att använda till många olika produkter både gamla och nya. Om detta ska tillskrivas produkterna eller nätdelar går väl inte riktigt att separera? De funkar tillsammans och det är det som gör att det blir flexibelt. Endast ett gäng nätdelar men med produkter som inte matchar gör ju ingen lycklig på samma sätt som ett gäng produkter men utan fungerande nätdelar inte heller blir flexibelt.

Om man exkluderar nätdelarna vet jag inte om Naims sortiment är så mycket mer flexibelt än Linn. Ofta (men inte alltid) har de två märkena ju haft parallella produkter även om Naim var först ut på banan med dyrare produkter (NAC 52, som jag tror att Jan den lycklige rackaren har ägt ett ex av och Nap 135).

Jan, ang ordet "korrigera" så såg jag det inte som negativt, jag kunde bara inte komma på ngt bättre ord. So no hard feelings. Lådantalet är som du skriver ett problem både utrymmes-, utseende, och kostnadsmässigt. Fast det fanns en tid då jag tyckte att ett helt ställ fullt med de gamla olivgröa boxarna i ett Mana rack krönt av en LP12 såg rätt coolt ut. Eller vid närmare eftertanke så tycker jag nog fortfarande det :-) om alla burkarna tillhöra samma generation och serie.

teatime wrote:
ulfbnilsson wrote:
Deras (Linns) strömförsörjningar var dock inte alls så flexibla (som Naim) utan funkade bara till just den specifika produkten.
När jag läser detta tolkar jag det som ett uttalande om nätdelarna i sig, dvs deras tekniska egenskaper, men din senare invändning går ut på att Naims produktsortiment är betydligt flexiblare än Linns, vad gäller strömförsörjningar. Detta måste man ju förstås hålla med om, men det var inte det jag uppfattade att du pratade om.

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 10, 2007 16:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag håller med. Jag får ibland intrycket av att folk tenderar att underskatta förstegets betydelse. Kairn är ju inte direkt dåligt men jag tycker att Linn hängde i alldeles för länge med det. Det skulle bytts ut när Klouten åkte ut ur sortimentet tycker jag.

Jag jämförde för några år sedan Kairn och 5103 och det var en rejäl skillnad (och då tillhör jag ändå de som tycker att "jo visst hör jag nog en viss skillnad" när andra säger "den krossar den andra produkten" dvs jag hör inte skilnader så tydligt som en del andra verkar göra). Det var som om man öppnade upp musiken på ngt sätt.

sportbilsentusiasten wrote:
Jo för du får ett GRYMT lyft med Exotik tex.
(obs, diskussionen gällde förstärkare, inte källa + steg)

Last edited by ulfbnilsson on Wed Oct 10, 2007 17:32, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 10, 2007 17:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Jan, ang ordet "korrigera" så såg jag det inte som negativt, jag kunde bara inte komma på ngt bättre ord. So no hard feelings. Lådantalet är som du skriver ett problem både utrymmes-, utseende, och kostnadsmässigt. Fast det fanns en tid då jag tyckte att ett helt ställ fullt med de gamla olivgröa boxarna i ett Mana rack krönt av en LP12 såg rätt coolt ut. Eller vid närmare eftertanke så tycker jag nog fortfarande det :-) om alla burkarna tillhöra samma generation och serie.
Bra att du inte tog det negativt :D
Jag har haft som mest 10 lådor men då var man singel...
Såg grymt imponerande ut. 8)

Innan den blivande frugan hade kommit hem till mig snackade vi HIFI (hon hade nämligen en hyfsat bra NADstapel med reäla golvare - klart man föll pladask :wink: ) o hon nämnde en "galning" som hade lagt hela 40k på sin stereo.
Jag som då hade Keltik o 8 lådor i två rack höll masken o funderade på hur jag skulle kunna fördröja hennes första besök i lyan.

Så att uppgradera K/N till Ikemi var en baggis att sälja in!
Att konvertera till Naim skulle vara en omöjlighet.

Att jag älskar aktivt är nog för att jag gillar det naimiga som då kommer på köpet :D

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 10, 2007 17:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ulf du nämnde försteget 52.
Ja tidigt 90-tal var Naim före Linn avseende stärkare.
O sedan kom Bonnec Timpano (o ett slutsteg som var bättre än Klout)
Först med Exotik kom ett verkligen lysande Linnförsteg.

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 10, 2007 18:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

...men 5103 kom före Exotiken, och lär vara bättre än Timpano.

/M

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 10, 2007 20:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det här med rytm och driv hos Naim.
Skall jag tolka det som att det är någon förvrängning i Naims anläggningar som skapar detta?
Eller är helt enkelt Linn sämre på att förmedla drivet i musiken.
En nyare Linnrigg vilken som helst borde ju kunna förmedla drivet i musiken bättre än en Nait 2 (med all respekt :wink: )
Är det bättre driv i de nya förstegen från Linn (tex Majik Kontrol) eller har Linn ett annat fokus helt enkelt.
Jag har numera Ikemi/Kairn/C6100/Ninka.
Låter bra på alla vis, men jag känner fortfarande att anläggningen växer minst 3 nivåer när musiken är lugnare och melodiösare.
När man lyssnar på tung snabb musik så blir man inte lika överväldigad, utan det låter bra helt enkelt.

mvh
Steffe

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 10, 2007 21:53 
Site Admin
Site Admin

Har exakt ditt system men bytte i helgen till Exotik från en sen Kairn. Helt otrolig skillnad. Kan du få hem en sådan för provlyssning kommer du knappast lämna ifrån dig den, det kan jag garantera!

Post new topic  Reply to topic  [ 54 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00