selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 07:58

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 71 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 09, 2007 06:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ja här en länk om amazons drm fria musik.

http://arstechnica.com/news.ars/post/20 ... store.html

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 09, 2007 08:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Får hoppas att det leder till att högupplöst musik också börjar säljas snart. MP3 kommer jag nog aldrig att köpa men om inget annat erbjuds så hamnar jag väl där till slut.

Jag tror mer på att musik strömmas i realtid från stora musik/video-servers på nätet i framtiden. Helt vansinnigt att varenda kotte ska sitta och lagra samma saker på sina diskar. Sen får man väl köpa olika abonnemang på musik som passar ens smak.

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 09, 2007 08:56 
Site Admin
Site Admin

Mikael2 wrote:
Får hoppas att det leder till att högupplöst musik också börjar säljas snart. MP3 kommer jag nog aldrig att köpa men om inget annat erbjuds så hamnar jag väl där till slut.

Jag tror mer på att musik strömmas i realtid från stora musik/video-servers på nätet i framtiden. Helt vansinnigt att varenda kotte ska sitta och lagra samma saker på sina diskar. Sen får man väl köpa olika abonnemang på musik som passar ens smak.
Där tycker jag att t.ex. Rhapsody är en otroligt intressant tjänst, som dessutom funkar finfint att använda Squeezebox för att använda. Naturligtvis bara tillgänglig i USA dock. :(

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 09, 2007 09:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ayn wrote:
Mikael2 wrote:

Där tycker jag att t.ex. Rhapsody är en otroligt intressant tjänst, som dessutom funkar finfint att använda Squeezebox för att använda. Naturligtvis bara tillgänglig i USA dock. :(
Ja där har vi framtiden. Medlemsskap och obegränsad musik 8)
Det är vad jag drömmer om. Att ha all världens musik tillgänglig inom ett knapptryck i högupplöst format. Ingen oro över lagringskapacitet eller backup heller :) Att köpa cd-skivor och skanna in på en hårddisk är ju ingen framtidslösning :cry:

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 09, 2007 11:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mikael2 wrote:
Ja där har vi framtiden. Medlemsskap och obegränsad musik 8)
Det där är väl precis den lösning som har föreslagits här och där. Blir som för kabel-TV eller motsvarande. Ett basutbud för en viss månadskostnad och sen tilläggsabonnemang för olika genrer på olika nivåer. Frågan just nu är väl främst hur skivbranschen skall kunna krama ut mest slantar ur en sådan lösning. Visst kan de tjäna pengar på oss "musiknördar", men det är ju inte där bulken finns...

Enda bekymmret som jag ser med strömmad musik i realtid är ju att man då blir beroende av en snabb och säker internetuppkoppling med hög kvalitet. Inte kul om nätet går ner inför en fest, musikkväll etc etc... :?

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 09, 2007 11:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Pediatrik wrote:
Enda bekymmret som jag ser med strömmad musik i realtid är ju att man då blir beroende av en snabb och säker internetuppkoppling med hög kvalitet. Inte kul om nätet går ner inför en fest, musikkväll etc etc... :?
Ja, får hoppas det blir lika ovanligt som strömavbrott i framtiden. Tyvärr blir ju system med datorer/nätverksspelare lite känsligare för störningar och man får räkna med att grejorna inte alltid fungerar.

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 09, 2007 12:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nej fy vad hemskt! Då kan man väl lika gärna lyssna på radio!? Man vill ju ändå ha sitt egna lilla lager med musik! Inte abonera på någon jäkla "tjänst" för en månadskostnad!

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 09, 2007 12:31 
Site Admin
Site Admin

henriklh wrote:
Nej fy vad hemskt! Då kan man väl lika gärna lyssna på radio!? Man vill ju ändå ha sitt egna lilla lager med musik! Inte abonera på någon jäkla "tjänst" för en månadskostnad!
Varför inte? Blir musik mindre värd ju mer av den man har tillgänglig?...

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 09, 2007 12:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

henriklh wrote:
Nja meningen är ju att du inte ska märka nån skillnad om DS eller en nätverksspelare hämtar musiken på en server i Japan eller på din lokala hårddisk.
Skillnaden är ju att du med din DS då kan bläddra mellan all musik som finns utgivet istället för att begränsa till dom 1000 skivor du rippat på hårddisken. Långt ifrån radio utan du ska själv välja vilka album du lyssnar på. Vill du t ex sitta en vecka och jämföra samtliga mastringar som är gjorda av White Album med Beatles så kan du göra det om det roar dig 8)

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 09, 2007 13:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mikael2 wrote:
Vill du t ex sitta en vecka och jämföra samtliga mastringar som är gjorda av White Album med Beatles så kan du göra det om det roar dig 8)
Hehe, ja om DEN tjänsten blir tillgänglig så är jag (kanske) med, jag har liksom bara så svårt att tänka mig att exempelvis David Allan Coe:s andra skiva kommer att vara med i "abonemanget". Eller alla Elvis Costellos Singelbaksidor, eller... Ja, ni hajar poängen.

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 07, 2008 22:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Mikael2 wrote:
Men det finns väl inget som tyder på att musik kommer att säljas/distribueras i öppna format för downloads?
Musik kommer att distribueras i öppna format i framtiden!
EMI, Universal Music, Warner Music och nu även Sony BMG har inte längre kopieringsskyddet DRM på sina MP3.

Post new topic  Reply to topic  [ 71 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5

All times are UTC+02:00